Ah, upptäckte den här tråden av en slump, precis när jag skrivit om högerns narrativ gällande klimathotet, som alla med någorlunda vett inser "är på riktigt".
Någon skrev till mig:
Citat:
Fast nu ska ju jorden gå under.
Snart.
Inom några år.
Om vi inte höjer skatten på allt och ger profeterna välbetalda jobb.
Det är ju denna domedagsprofetia vi fått nedtryck i halsen sedan 70-talet.
Varpå jag skrev:
Citat:
Skrev nyss detta: Jag förstår att du kanske tror på det, men likt Spressons svammel så är även det du säger en myt som sprids på högerforum runt om i världen.
Att Flashback är höger är det nog ingen som förnekar, men vad många inte tycks inse är att det sprids väldigt många liknande "narrativ", dvs. rykten och "högerorienterade förklaringar" till olika saker som högern gillar/ogillar på forumet, och det är inget svenskt fenomen, utan något som alltså sker världen över. Flashback är inte unikt.
Kort och gott finns det alltså rena myter och "förklaringar" inom även klimatet som sprids på forumet. Tyvärr verkar ingen inse att det bara är en kort googling om man vill få fram den vetenskapliga sanningen, och den menar att "Nej, man skjuter inte fram datumet 10 år hela tiden. Det är en myt som sprids genom att länka till gamla nyhetsartiklar där icke-experter uttalat sig till media, vilket är något media gillar då man säljer tidningar genom sensationalism och överdrivna rubriker, när det i själva verket aldrig varit något hela vetenskapen stått bakom".
Citat:
Och att "jorden går under" är ett narrativ från högerhåll. Det är bara tänkt att förlöjliga det man i det här sammanhanget ogillar, att vetenskapen gått ut och sagt:
"Om vi inte fixar bort 45% av de fossila utsläppen tills år 2030, och nära 100% tills år 2050, så kommer mänskligheten gå in i en lång period av ekonomisk instabilitet, social oro och förmodligen krig på grund av de klimatrelaterade katastroferna vi får som en konsekvens av vår höga utsläppstakt av växthusgaser, som värmer klimatet och orsakar värre och värre extremväder för varje år".
Detta gillar inte högern, så man kallar det "hysteriskt", "alarmistiskt", "domedagsprofetior" m.m. Källan till denna inställning verkar vara att höger gillar att "motsätta" sig lite random saker som "etablissemanget gillar". Men tro mig, det finns ingen fakta och ingen vetenskap att luta sig mot när det kommer till själva narrativet. Sånt leder bara till en massa bloggar där andra högermänniskor bokstavligt talat hittar på "fakta" om klimatet. Rena lögner alltså. Inte för att Flashbackare ö.h.t. kollar upp sånt innan de väljer att svälja narrativet/"förklaringen".
Så sammanfattningsvis håller jag med TS. Narrativen om klimat"hysterin" skapas inte på Flashback, Flashback är inte unikt. Utan det är något som sker "där ute" på den globala arenan. Jag stöter konstant på påståenden som jag av egen erfarenhet (av att debattera om klimatet i åratal) vet
härstammar på: Amerikanska högerjournalister (Fox News), Amerikanska högerpolitiker (Republikanerna) och Amerikanska förnekarbloggar som också ofta är höger och republikanska i sitt narrativ.
Få saker är "gjorda" här i Sverige, men det är talande att man gör om alla som bara tror på vetenskapen till "en fiende". Greta Thunberg. Arnold Schwarzenegger. Al Gore. Obama när han var prez. David Attenborough.
Jag har sett trådar på Flashback där högerfolk uppenbarligen lider av kognitiv dissonans och känner sig tvingade att starta en tråd med "Attenborough har gått på klimatbluffen - Senil?".
Man märker alltså att man gillar Attenborough, men att man tvingas göra om honom till fienden, eftersom man är inlidad i identitetspolitik där alltså hela ens personlighet baseras på ens politiska hållning. Det är synd, men rätt talande för Flashback, då många gör det. Det blir väldigt ofta "drev" mot vissa saker, och de som inte rättar sig i led, dvs. likriktar
sina åsikter med Flashback blir bokstavligt talat häcklade och anklagade för att vara vänster.