2019-05-31, 22:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varsågod. Men du är medveten om att det är 825 mil mellan NY och Santiago? Hyfsat långt och det går inte att åka landsvägen, pga Darien Gap (finns ingen väg där, så fotvandring genom djungeln är enda alternativet). Så det är superkrångligt och inget jag skulle rekommendera en 16 åring.
Nej, jag har aldrig hört talas om att Santiago är en isolerad ö som det enbart går att flyga eller fotvandra till .....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Panamerikanska_landsv%C3%A4gen
2019-05-31, 22:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vi håller lite på Båtskam. Tänkte lansera det innan Almedalsveckan för att bevisa hyckleriet.

Simma nu...
Hahaha .. nej jag simmar inte - jag tar flyg, båt eller bil när jag skall utomlands

Om båtar släpper ut mer än flyg så bör det absolut lyftas.
2019-05-31, 22:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag har aldrig hört talas om att Santiago är en isolerad ö som det enbart går att flyga eller fotvandra till .....

Läste du om Darien Gap? Och seriöst, åka bil 825 mil på osäkra Mellan och Sydamerikanska vägar. Menar du allvar?
2019-05-31, 22:12
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Hahaha .. nej jag simmar inte - jag tar flyg, båt eller bil när jag skall utomlands

Om båtar släpper ut mer än flyg så bör det absolut lyftas.

Det beror på vad för båt. En segelbåt släpper inte ut mycket skulle jag tro.
2019-05-31, 22:43
Medlem
zurfarns avatar
Citat:

Klart som fan att det går att åka bil från från NY till Santiago i Chile. Jag skulle tippa 3 veckor. Eller fyra.
Men knappast med en elbil. Det blir nog en och annan dieselbil.

Men hon lär nog flyga. I businessklass.

Fy fan vilka idioter den här s.k. "klimatångesten" framkallat. Inte minst här på FB. Jag skulle kunna vidareutveckla det, men orkar inte.

Samma jävla hyckleri som när vi just valt nya idioter till ett nytt EU-parlament. Flyg varje söndagskväll och hem torsdagskväll. Businessclass.

Heja Greta, hoppas att nån vuxen i kretsen utanför dina föräldrar tar sitt ansvar och talar dig tillrätta. Gå klart plugget, och lär dig nåt.
2019-05-31, 22:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Läste du om Darien Gap? Och seriöst, åka bil 825 mil på osäkra Mellan och Sydamerikanska vägar. Menar du allvar?
Darien är 8,7 mil .. inte 85 mil .. och nej, du behöver inte gå till fots den sträckan heller.

Din egen länk
Dariénluckan kan överbryggas via fartyg.
2019-05-31, 22:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Luftballong fungerar. Fjodor Konjuchov åkte jorden runt med en luftballong på 11 dagar.

Inte mycket miljöpåverkan heller:
Citat:
Som miljömedveten kan man flyga luftballong men då vet man ju ej var man hamnar. Luftballonger i Sverige använder propan (motorgas) som vid förbränning i princip endast bildar vattenånga.
https://granskat.wordpress.com/2012/01/13/flygbolag-och-miljo/

Först segelbåt över atlanten. 25 dagar. Snacka lite där och sedan blir det luftballong. Tror det är fixat hur hon ska klara detta. Antal resdagar tur och retur lär bli ett par månader. Bara inte det blir något haveri. En räddningsoperation mitt på atlanten lär kosta mycket för miljön med bränsle.
2019-05-31, 23:00
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskaperse
Superhjälten Klimat-Greta ska till USA, men eftersom hon inte kan flyga så måste hon kanske simma dit:

http://www.friatider.se/greta-ker-ti...g-ver-atlanten

Efter det ska hon till Santiago i Chile och antagligen får hon promenera dit. Efter att Greta räddat planeten så kommer hon att ha väldigt bra fysik och lårmuskler som en häst, vilket kan vara bra om hon i framtiden skulle behöva rädda Vintergatan. Själv väntar jag på att hon ska fylla 18 år så att jag kan börja skicka kärleksbrev och ragga på henne. Jag tror att vi skulle kunna få ett antal riktigt fina, ariska barn ihop.

Men hur skulle ni föreslå att Greta tar sig till USA? Luftballong kanske?

Citat:
Vilken rolig fars det här utvecklar sig till. En femton/sextonåring som knappt gått ut grundskolan ska ta sabbatsår och ta sig över Atlanten utan att flyga. Blir hon ens insläppt i USA? Och hur ska hon ta sig från New York till Santiago utan att flyga? Frågorna är många!

Haha, blir ju minst sagt intressant att följa. Snacka om att ha målat in sig i ett hörn av flygskam.
2019-05-31, 23:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Haha, blir ju minst sagt intressant att följa. Snacka om att ha målat in sig i ett hörn av flygskam.

Det är just intresset som kanske gör det stort. Nu sitter Greta där på dag 4 i sin segelbåt och rapporterar på Twitter.

Det är åtminstone att mena allvar om man jämför med säg Helen Mirren som flög från Los Angeles till London över en dag för att vara med i en klimatprotest på ett par timmar.
2019-05-31, 23:06
Medlem
lemonzhellos avatar
Stackars tjej.
Fattar inte att föräldrarna inte lyfter blicken, hon målas ju längre och längre in i hörnet. Det kan ju liksom bara gå åt helvete.

Den stora skillnaden mot Tomas Brolin (som nämndes tidigare i tråden som exempel på the sands of time) är ju att han efter sin fotbollskarriär faktiskt är fri att göra vad fan han vill. Sälja dammsugarmunstycken eller bli spelaragent eller börja i kassan på Lidl.

Vad kan Greta göra?

(Inte mycket om hon måste ta ett sabbatsår varje gång hon ska genomföra en tjänsteresa.)

När nästa panik kommer, klimathotet är glömt och begravet, Vedträ och andra har hittat något nytt att tugga fradga åt, vad gör Greta då?

Tackar mamma och pappa för hjälpen med karriären? Blir miljöpartist?

En av de främsta plikterna för varje förälder är väl ändå att förklara för sina barn vikten av att hålla armlängds avstånd till samtidens dominerande narrativ?

Det är ju fanimig nästan läge för en orosanmälan.
2019-05-31, 23:16
Medlem
Hur normalt är det att en 16-åring beter sig som Greta och att alla dessa s.k ansvarsmedvetna människoflockar går i extas och beter sig som idioter. Nu har en dansk kritiker förstått att Gretas föräldrar brister i sin omsorg och borde bli polisanmälda. Förmodligen kommer fler intellektuella vakna till och inse vansinnet.

Påminner mycket om vålnaden Jesus som exploateras än i dag trots att han bara var en homosexuell snickare med förmåga att lura folk. Marlena är kanske stolt men detta kommer sluta med en krasch för Gretas del. Vad händer när folk tröttnat och inser att jäntan är en stor bluff som inte kan ett skit om klimatet. Hon går inte ens i skolan och istället för att medicinera låter hon diagnosen löpa linan fullt ut. Stackars människa och morsan hennes är en afghanvurmare vilket är lika med häxa.
Senast redigerad av gurkelurkan 2019-05-31 kl. 23:52.
2019-05-31, 23:19
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är just intresset som kanske gör det stort. Nu sitter Greta där på dag 4 i sin segelbåt och rapporterar på Twitter.

Det är åtminstone att mena allvar om man jämför med säg Helen Mirren som flög från Los Angeles till London över en dag för att vara med i en klimatprotest på ett par timmar.

Nästan så man respekterar hennes hustle.

Jag förväntar mig inget annat än Greta i en fossilfri segelbåt på klimatstormiga världshav.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in