2019-05-16, 21:44
Medlem
PaperHouses avatar
Efter att ha testat att åka Voi ett par gånger i stan så gick jag och köpte en Kugoo från Scooterexperten.com som går upp till 35km/h. Jag har försökt hitta något om just lagarna kring detta utan någon framgång. Är det såpass nytt att inga direkta regler finns än? är det någon som vet något om dessa lagar o regler? Man blir ju lite fundersam när dom går såpass snabbt.
Citera
2019-05-16, 21:48
Medlem
Hajlajfs avatar
En elscooter får endast gå i 20km/h, går den snabbare måste man registrera (och typa) den.
Citera
2019-05-16, 22:30
Medlem
Det är lite spridda skurar exakt var gränsen går men som ovan skriver 20 km/h men även motor starkare än 250 w kan innebära lagöverträdelse.

Men din är definitivt inte laglig att framföra på allmän väg. Vilket är dumt av återförsäljarna. Det borde vara fullt möjligt att sälja dem typade.
Citera
2019-05-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaperHouse
Efter att ha testat att åka Voi ett par gånger i stan så gick jag och köpte en Kugoo från Scooterexperten.com som går upp till 35km/h. Jag har försökt hitta något om just lagarna kring detta utan någon framgång. Är det såpass nytt att inga direkta regler finns än? är det någon som vet något om dessa lagar o regler? Man blir ju lite fundersam när dom går såpass snabbt.
Är du nöjd med kugoo? Åker på en xiaomi 365 och tycker att det är för lite fart i den..
Citera
2019-05-18, 23:29
Medlem
PaperHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
En elscooter får endast gå i 20km/h, går den snabbare måste man registrera (och typa) den.
Jaha, vet att Lime scootrarna går upp i 25km/h så det verkar ologiskt att dom endast får gå högst 20km/hm. Ska gräva lite djupare på det här.
Citera
2019-05-18, 23:30
Medlem
PaperHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosenQvisten
Är du nöjd med kugoo? Åker på en xiaomi 365 och tycker att det är för lite fart i den..
Ja jag är sjukt nöjd, speciellt efter att jag tyckte att Voi på runt 20km/h var snabba :P Har tänk trimma denna i framtiden för att testa hur snabbt dom kan gå.
Citera
2019-05-18, 23:35
Medlem
Citat:
Jaha, vet att Lime scootrarna går upp i 25km/h så det verkar ologiskt att dom endast får gå högst 20km/hm. Ska gräva lite djupare på det här.

Dock är 25 km/h 25% för snabbt, medan 35 km/h är 75% för snabbt.

Dåligt om säljaren inte uppger att de inte får framföras utanför inhängnat område. Vad händer om det t.ex. sker en olycka?
Citera
2019-05-31, 08:54
Avslutad
Citat:

Well, tänk dig en man på 110kg + ryggsäck på 10kg ja då går de nog inte mer än 20km/h iaf.. Men man kan också vända på det, en 10-åring med nytt batteri och lite nedförsbacke ska nog nästa träffa 30 km/h vilket e lite väl snabbt kanske, särskilt då ingen har hjälm...
Citera
2019-05-31, 10:02
Medlem
PaperHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Well, tänk dig en man på 110kg + ryggsäck på 10kg ja då går de nog inte mer än 20km/h iaf.. Men man kan också vända på det, en 10-åring med nytt batteri och lite nedförsbacke ska nog nästa träffa 30 km/h vilket e lite väl snabbt kanske, särskilt då ingen har hjälm...
Jo iofs, jag tänker mer att det är som när man cyklar. Visst det finns regler men inget man kan åka fast för
Citera
2020-01-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ja jag är sjukt nöjd, speciellt efter att jag tyckte att Voi på runt 20km/h var snabba :P Har tänk trimma denna i framtiden för att testa hur snabbt dom kan gå.
Har ”trimmat” min xiaomi..
Ändrat firmware och tagit bort en del fartspärrar..
Högre toppfart absolut.. men största skillnaden är att den inte saktar ner så mycket på minsta lilla uppförsbacke..

Har även dragit på två st däck i solitt gummi för att slippa fler punkteringar vilket är ett jvla meck varje gång.

Skulle uppskatta min hastighet till 30-35 kmh på plan mark. (Väger 100kg)..
Citera
2020-02-09, 00:44
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosenQvisten
Har ”trimmat” min xiaomi..
Ändrat firmware och tagit bort en del fartspärrar..
Hur gör man?
Har en likadan.
Citera
2020-02-12, 22:19
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Hur gör man?
Har en likadan.

https://sv.xiaomitoday.it/piu-potenza-con-il-firmware-mod-per-lo-scooter-elettrico-xiaomi-mijia-m365.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in