2019-05-30, 12:04
Medlem
Vassknivs avatar
Tjena! Funderar skarpt på att ta VVS utbildning. Jobbet intresserar mig plus har hört det är rätt bra betalt.

Men betalt är inte allt! Hur är jobbet överlag? Roligt? Svårt? Rörligt? Tungt?

Pilla och lyfta lite saker är inga problem men är det ett mycket tungt jobb eller stressigt överlag?

Ni som jobbar med det, trivs ni?
Citera
2019-05-30, 12:50
Medlem
Har aldrig jobbat med VVS själv, men har två nära bekanta som jobbat som rörmokare i 12-15 år. Båda har bra lön, men säger att lönen är det ända som gör att de pallar jobbet. Den ene utav dem jobbar bara sex månader om året, sen tar semester i ett billigt land restan av året, bara för att palla av. Så som jag förstått det, är det mycket oinspirerande arbete. Mycket skit (bokstavligt talat) man måste handskas med. Man måste till exempel ta en mängd olika vaccinationer så man inte blir smittad eller sjuk. Men kan komma inom lite mera spännande uppgifter om man jobbar i ett större bolag och har lite färdigheter och tur. Om man inte tycker om att få sina händer rejält tillsmutsade, kanske elektriker är ett bättre karriärval.
Citera
2019-05-30, 13:02
Medlem
Vassknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
Har aldrig jobbat med VVS själv, men har två nära bekanta som jobbat som rörmokare i 12-15 år. Båda har bra lön, men säger att lönen är det ända som gör att de pallar jobbet. Den ene utav dem jobbar bara sex månader om året, sen tar semester i ett billigt land restan av året, bara för att palla av. Så som jag förstått det, är det mycket oinspirerande arbete. Mycket skit (bokstavligt talat) man måste handskas med. Man måste till exempel ta en mängd olika vaccinationer så man inte blir smittad eller sjuk. Men kan komma inom lite mera spännande uppgifter om man jobbar i ett större bolag och har lite färdigheter och tur. Om man inte tycker om att få sina händer rejält tillsmutsade, kanske elektriker är ett bättre karriärval.

Usch låter fruktansvärt

Har läst lite mer. Finns dom också som knappt aldrig har ens varit nära bajsrör. Beror väl lite på vilket företag man har eller vilka uppgifter.
Citera
2019-05-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Tjena! Funderar skarpt på att ta VVS utbildning. Jobbet intresserar mig plus har hört det är rätt bra betalt.

Pilla och lyfta lite saker är inga problem men är det ett mycket tungt jobb eller stressigt överlag?

Allt beror på vart du jobbar i landet samt hur du vill vara inriktad.
På service så är det mycket varierande. Naturgas, olja, värmepumpar, ved, pellets.
Kännedom om el. kunna felsöka elpannor, värmepumpar mm.
Åka hem till folk och greja med allt som har med vatten och sanitet.
Vatten rening, byta djuppumpar osv.
Renoveringar
Nybyggnation
Industri
Energioptimering.
Man kan ta jobb från försäkringsbolag.

Tungt och stressigt, ja, dom första åren

Social kompetens är ett måste.
Citera
2019-05-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg

Spännande. Jobbar på byggen och träffar i runda slängar hundra rörläggare om året. Aldrig sett någon handskas med bajs, eller hört talas om några vaccinationer. Inte är dom skitigare än någon annan heller för den delen.

Tungt är det dock, men de är de flesta yrken inom bygg.
Citera
2019-05-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Spännande. Jobbar på byggen och träffar i runda slängar hundra rörläggare om året. Aldrig sett någon handskas med bajs, eller hört talas om några vaccinationer. Inte är dom skitigare än någon annan heller för den delen.
Det är vad mina rörmokarvänner berättat för mig iaf. Om du jobbat inom andra yrken på byggen, antar jag det har varit på nybyggnationer. Är inte riktigt där de grisiga uppgifterna äger rum.

Självklart handskas man inte med bajs i den mån att man måste pilla i den med händerna. Men att gå ner i septiktanker, som på något tidigare tidpunkt varit fulla av bajs och kiss, och jobba runtom där inne, till exempel. Det är inte så att någon gör kliniskt rent inne i en sådan innan rörmokaren tillkallas.

Vaccinationer kan jag inte säga för säkert är normalt i Sverige. Men i Norge är det så.
Citera
2019-05-30, 17:01
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Antingen jobbar man på storbyggen och drar rör, skruvar wc stolar och löder eller så åker man runt med en firmabil och kör service jobb, typ rensa vattenlås åt en hyresvärd. Totalt hjärndött.
Citera
2019-05-30, 19:00
Medlem
Vassknivs avatar
Skulle ni påstå det är slitsamt?
Jag personligen vill ha ett jobb där man får röra sig lite granna men vill inte slita ut kroppen totalt inom 10 år

Kan det t.ex vara tyngre än lagerjobb? Har nämligen jobbat med det i 3 år nu och visst man lyfter lite skit då och då, städar osv.

Kanske konstig fråga då allt beror lite på vad man får göra.
Senast redigerad av Vasskniv 2019-05-30 kl. 19:05.
Citera
2019-06-03, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv

Bror ju helt på vad du gör nu, är du enriktigt renodlad praktiskt person kommer det säkert fungera kanon. Jobbade inom handeln i tio år, efter ca 8 bestämde jag mig att jag skulle bli rörmokare. Av praktiska själ och realtistiska fick det bli elektriker ist. Jag blev nekad av min hemkommun vux utbildning, och elektriker utbildningen gick dessutom gå distans för ca 75 tusen istället för 150 ts för en rör mokar utbildning. Nu stormtrivs jag som elektriker, dock är det ju lite surt att rörmokare ofta tjänar i snitt en femma mer (iaf om jag jämför de 10 tal elektrikiker och samma av rörmokare jag träffat på ) men säger bara go for it, är ju betydligt schystare att ganska snabbt kunna få jobba till sig RIKTIG behörighet också så man alltid har möjligheten att starta eget, jämtimot oss elektriker som ska jobba 4 år + ta en 50 + tusen kroners utbildning 6x3 dagar på det......
Citera
2019-06-03, 05:34
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck

Tungt är det dock, men de är de flesta yrken inom bygg.

Har jobbat som Elektriker i 10år och stött på alla möjliga VVS-Montörer, och inte ens 9 av 10 av dom har handskas med bajs eller lyft speciellt tunga grejer.

Bäst månadslön bland fullbetalda Hantverkare brukar VVS-Montörerna också oftast ha.

Jag tycker att TS ska våga och satsa, kolla upp månadslön för en fullbetald VVS-Montör skulle jag först tipsa om

Mvh
Citera
2019-06-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsalaolle88
Bror ju helt på vad du gör nu, är du enriktigt renodlad praktiskt person kommer det säkert fungera kanon. Jobbade inom handeln i tio år, efter ca 8 bestämde jag mig att jag skulle bli rörmokare. Av praktiska själ och realtistiska fick det bli elektriker ist. Jag blev nekad av min hemkommun vux utbildning, och elektriker utbildningen gick dessutom gå distans för ca 75 tusen istället för 150 ts för en rör mokar utbildning. Nu stormtrivs jag som elektriker, dock är det ju lite surt att rörmokare ofta tjänar i snitt en femma mer (iaf om jag jämför de 10 tal elektrikiker och samma av rörmokare jag träffat på ) men säger bara go for it, är ju betydligt schystare att ganska snabbt kunna få jobba till sig RIKTIG behörighet också så man alltid har möjligheten att starta eget, jämtimot oss elektriker som ska jobba 4 år + ta en 50 + tusen kroners utbildning 6x3 dagar på det......

Varför blev du nekade av kommunen?
Citera
2019-06-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsalaolle88

Betalar du din utbildning ur egen ficka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in