2019-05-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det finns mängder med kvinnliga musiker som framfört mängder med tidlösa hits. Jag vet inte om de skrivit dem alla själva eller varit cowriters eller fått dem skrivna åt sig.

Man kan i detta läget fråga sig: Vem gjorde mest för Apple? Wozniak eller Steve Jobs? Vem gjorde att Apple blev vad det blev?

Hade tex Titanic-låten blivit vad den blev om någon annan än Celine Dion framfört den?

Jag kommer inte på så många inom populärmusiken på rak hand.... som är stora då...

Vad är bra med att vara Tony Flygare? Eller avdankad looser-gitarrist som harvar runt på småspelningar, eller jobbar som väktare för att han saknar utbildning. Trots att han kan spela alla Blackmoores solon?

Men det finns många riktigt stora, fantastiska sångerskor! Det har du rätt i.

Jag trodde det var Mikael Wiehe som gjorde Titanic?? Hihihi...
Citera
2019-05-30, 12:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag vill inget hellre än att ni bryter er loss från systerskapet. Ni är fria varelser. Det är idag en medeltida boja och det utnyttjas hårt. Jag har en del tjejer i min omgivning som är grymt framgångsrika och riktiga "killers" i livet. Alla, då menar jag ALLA har tagit ett steg bort från förväntningarna från 'klanen' systerskapet.

Att ha en sån tjej i en arbetsgrupp / kompani / organisation är en fröjd att se.

Citat:
Du förutsätter att jag menar materialistisk 'framgång'?

Nej, 'systerskapet' är en stor del av din vardag. Benämningen må skifta men det är en stor del av ditt liv. När du väl erkänner det för dig själv kan du bli fri och verkligen leva fullt ut.

Rymdkram.

Citat:
Jag är ganska smart faktiskt..

Uppenbarligen förstår jag dig bättre än du själv.

Ok jag börjar luta starkt åt att du trollar.

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu gör vi såhär. Du radar upp på vilka olika konkreta sätt "systerskapet" infiltrerar mitt liv. Jag vill ha det i punktform, konkret!

Denna listan vill jag också se. Just nu har jag ingen aning om vad han yrar om och lutar åt att han trollar. Det enda han gör är att engagera oss i ändlösa diskussioner om "systerskapet". Typiskt trollande.
Citera
2019-05-30, 12:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Kvinnor är excellenta hitmakers. På rak arm kommer jag på Dolly Parton, Lady Gaga och EmmyLou Harris.

Mazzy Star, obskyr som hon är, har fått sina låtar spelade i ett par stora filmer.
Ja, men diskussionen gäller att MAJORITETEN av hitmakare är män, att män är BÄTTRE på att skriva hits än kvinnor. Så du kan lugnt gå och lägga dig igen.
Citera
2019-05-30, 12:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det spelar ingen större roll när du i nästa inlägg hånar vad kvinnor gjort eller inte gjort, och konsekvent hyllar allt vad män gjort eller inte gjort.
Det är lite samma sak som när någon ber om ursäkt och sedan går och gör exakt samma sak igen och igen- ursäkten blir värdelös.
Du hånar själv män oavbrutet. Men det kanske är ett kvinnligt privilegium.
Citera
2019-05-30, 12:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har aldrig utgett mig för att bevisa någonting heller. Jag sysslar mest med försvar och att poängtera ut hålen i resonemangen här, samt dementera rena lögner. Å andra sidan kommer jag inte med flera påståenden här per dag heller, så jag behöver inte underbygga en massa. Vilket du gör däremot.
Du har kastat ur dig så sanslöst mycket ogenomtänkt "fakta" här utan att kunna belägga ens hälften av det. Detta beror givetvis på att du hittar på saker och ting så att det ska passa din illusion av sanningen om hur kvinnor är och inte är.
Sluta med det för allas vår skull. Argumentera gärna men håll dig saklig och underbygg vad du påstår.
Du märker inte att du i samma mening skriver "jag har aldrig utgett mig för att bevisa någonting" och "dementerar rena lögner"? Det går inte ihop, bestäm dig.

Dementier utan fakta är meningslöst kärringsnack, likvärdigt med skvaller över en kopp fika. FB kan användas bättre än så.
Citera
2019-05-30, 12:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag kommer inte på så många inom populärmusiken på rak hand.... som är stora då...

Vad är bra med att vara Tony Flygare? Eller avdankad looser-gitarrist som harvar runt på småspelningar, eller jobbar som väktare för att han saknar utbildning. Trots att han kan spela alla Blackmoores solon?

Men det finns många riktigt stora, fantastiska sångerskor! Det har du rätt i.

Jag trodde det var Mikael Wiehe som gjorde Titanic?? Hihihi...

Nina Simone blir fortfarande spelad och samplad. Madonnas gamla hits spelas fortfarande, Aretha Franklin, Cindi Laupers, Etta James, Edit Piaff, Nancy Sinatra, Tina Turner, Dolly Parton (redan nämnd), Celine Dion, Francoise Hardy, Laura Branigan, Bonnie Taylor osv osv osv.
Citera
2019-05-30, 12:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja, men diskussionen gäller att MAJORITETEN av hitmakare är män, att män är BÄTTRE på att skriva hits än kvinnor. Så du kan lugnt gå och lägga dig igen.

Kvinnor är lika bra på att skriva hits.
Citera
2019-05-30, 12:16
Avslutad
Citat:
Ok jag börjar luta starkt åt att du trollar.
Denna listan vill jag också se. Just nu har jag ingen aning om vad han yrar om och lutar åt att han trollar. Det enda han gör är att engagera oss i ändlösa diskussioner om "systerskapet". Typiskt trollande.

Jag engagerar er. Ni gillar mig.

Just nu är jag på ambulerande fot. Återkommer med listan..
Citera
2019-05-30, 12:29
Medlem
Citat:
Nina Simone blir fortfarande spelad och samplad. Madonnas gamla hits spelas fortfarande, Aretha Franklin, Cindi Laupers, Etta James, Edit Piaff, Nancy Sinatra, Tina Turner, Dolly Parton (redan nämnd), Celine Dion, Francoise Hardy, Laura Branigan, Bonnie Taylor osv osv osv.

Fast det är ju låtskrivare som diskuterades inte artister allmänt.

Och jag listade själva superligan, inte alla i mängden, för du kan skriva 10 berömda kvinnliga artister på varje 1000 manliga.

Giganterna som Beatles, Pink Floyd, U2, Bowie osv... jag tog med Kate Bush och Dolly där.

Vad gäller stora sångerskor nämnde jag att det finns mängder... Aretha Franklin är verkligen en, men hon skrev väl inte så mycket själv?? Jag googlade på Think och kompositören hette Ted White.

Nancy Sinatra... du gräver verkligen djupt nu... men Boots skrevs av Lee Hazelwood.

Tina Turner ... tror inte heller hon skrev själv.... Janis Joplin?? Nä...
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-05-30 kl. 12:33.
Citera
2019-05-30, 12:42
Medlem
Snackar vi kompositörer och kvinnor får man verkligen fundera...

Men Lucinda Williams är verkligt bra... Sheryl Crow ännu bättre

Som sagt, jag tror inte killar är mer musikaliska än tjejer. Båda könen attraheras av musikaliska partners så det finns liksom ingen logik där som är självklar.

Så att övervägande delen framgångsrika kompositörer är manliga tror ju jag beror på livsval. Sedan kan man kalla det social konstruktion om man vill.
Citera
2019-05-30, 12:55
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Fast det är ju låtskrivare som diskuterades inte artister allmänt.

Att det finns kvinnliga låtskrivare/hitmakers är ju redan bevisat.

Citat:
Som sagt, jag tror inte killar är mer musikaliska än tjejer. Båda könen attraheras av musikaliska partners så det finns liksom ingen logik där som är självklar.

Så att övervägande delen framgångsrika kompositörer är manliga tror ju jag beror på livsval. Sedan kan man kalla det social konstruktion om man vill.

Ja precis.
Citera
2019-05-30, 13:15
Avslutad
Citat:
Snackar vi kompositörer och kvinnor får man verkligen fundera...

Men Lucinda Williams är verkligt bra... Sheryl Crow ännu bättre

Nej. Män är mer kapabla att se det som ett projekt. Känsloavkall är nyckeln här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in