Ja, jag värdesätter innovationer, överlevnad och reell intelligens. Där är ni helt enkelt mycket sämre.
Inte på överlevnad. Glöm det!
Innovationer sysslar män med mest ja.
Intelligens är jag inte överens med dig då jag tänker på gruppen män och kvinnor och inte bara på de få procenten i toppskiktet. Ledsen, men alla män är inte Einsteins och kan inte få cred för det heller.
Och dit kom man idag, om man lät dig hållas efter den första lögnen.
Jag försöker ibland läsa dina inlägg, men du kommer aldrig hela vägen utan att försöka smussla upp en i röven.
Asiater generellt, både pojkar och flickor är bättre på matte. Några av länderna du räknade upp har några av världens bästa skolor. Att jämföra asiatiska flickor med västeuropeiska och amerikanska pojkar är knappast relevant för det du försöker säga.
Det är ett klassisk lurpackfalsarium.
Du fäller återigen dig själv på din egen brist på logik.
Och du, när du börjar en mening med 78% av skillnaderna är små. betyder inte det att det för de övriga 22 procenten är en större skillnad?
Äntligen trillade polletten ner för dig. Nu inser du att biologi (”nature”) förklarar bara en liten del av könsgapet i matematik. Kultur (”nurture”) har en större betydelse för hur mycket ett barn kan förbättra sin kognitiva förmåga, verbala förmåga och övriga förmågor. Skolans kvalitet, lärares pedagogiska kompetens, studietraditioner, uppmuntran och omgivningens förväntningar osv är sociokulturella faktorer. ”Världens bästa skolor” är ett exempel på en sådan faktor - en social konstruktion.
Din förklaring till att östasiatiska ungdomar är i genomsnitt bättre än västerländska ungdomar, nämligen ”världens bästa skolor” bekräftas av de studier som jag länkat till under min tid här på FB. Till exempel den här:
”Results showing that gender differences in mathematics and science are smaller in countries with higher gender equality have led researchers to conclude that cognitive gender differences are decreasing as a function of increased gender equality. Instead, we find that improved living conditions and less gender-restricted educational opportunities are associated with increased gender differences favoring women in some cognitive functions and decreases or elimination of gender differences in other cognitive abilities. Our results suggest that these changes take place as a result of women gaining more than men from societal improvements over time, thereby increasing their general cognitive ability more than men.”
Om östasiatiska flickor eller pojkar adopteras i ett västerländskt land, t ex Österrike, och växer upp med västerländska värderingar där, då kommer de med största sannolikhet att få i snitt sämre resultat i PISA på matematikdelen.
”As noted earlier, the gender similarities hypothesis does not assert that males and females are similar in absolutely every domain. The exceptions—areas in which gender dif- ferences are moderate or large in magnitude—should be recognized.
The largest gender differences in Table 1 are in the domain of motor performance, particularly for measures such as throwing velocity (d = 2.18) and throwing distance (d = 1.98) (Thomas & French, 1985). These differences are particularly large after puberty, when the gender gap in muscle mass and bone size widens.
A second area in which large gender differences are found is some— but not all—measures of sexuality (Oliver & Hyde, 1993). Gender differences are strikingly large for incidences of masturbation and for attitudes about sex in a casual, uncommitted relationship. In contrast, the gender difference in reported sexual satisfaction is close to zero.
Across several meta-analyses, aggression has repeatedly shown gender differences that are moderate in magnitude (Archer, 2004; Eagly & Steffen, 1986; Hyde, 1984, 1986). The gender difference in physical aggression is particularly reliable and is larger than the gender difference in verbal aggression. Much publicity has been given to gender differences in relational aggression, with girls scoring higher (e.g., Crick & Grotpeter, 1995). According to the Archer (2004) meta-analysis, indirect or relational aggression showed an effect size for gender differences of -0.45 when measured by direct observation, but it was only -0.19 for peer ratings, -0.02 for self-reports, and -0.13 for teacher reports. Therefore, the evidence is ambiguous regarding the magnitude of the gender difference in relational aggression.”
Fakta från PISA:
Finland är ett av världens mest jämställda länder och fick en hyfsad placering (13) i PISA 2015 - matematik.
PISA 2015 där pojkar och flickor nådde nivå nivå 5 eller högre i matematik:
Singapore 0.96, (M 35.6 %, F 34.0 %), M-F 1.05 : 1 Taiwan 0.87 (M 30.1 %, F 26.1 %), M-F 1.15 : 1 Hongkong 0.87 (M 28.3 %, F 24.7 %), M-F 1.15 : 1[/b] BSJG Kina 0.88 (M 27.1, F 23.9 %), M-F 1.13 : 1
*Macao 1.06 (M 21.2 %, F 22.5 %), M-F 0.95 : 1 Finland 0.92 (M 12.2 % F 11.2 %), M-F 1.09 : 1 Korea 0.92 (M 21.7 %, F 20.0 %), M-F 1.09 : 1
Nederländerna 0.82 (M 17.0 %, F 14.1 %), M-F 1.20 : 1 Norge 0.85 (M 11.5 %, F 9.8 %), M- F 1.17 : 1
Sverige 0.82 (M 11.4 %, F 9.4 %), M-F 1.21 : 1
*Island 0.99 (M 10.4 %, F 10.3 %), M-F 1 : 1
(OECD snitt: 0.71, M-F 1.4 : 1)
Du ser att variabiliteten (ration M : F) är minst i Macao, Island och Singapore (1,05). OECD snittet är 1,4.
"Instead, the Wisconsin researchers linked differences in math performance to social and cultural factors.
The study looked at data from 86 countries, which the authors used to test the "greater male variability hypothesis"
But, using the international data, the Wisconsin authors observed that greater male variation in math achievement is not present in some countries, and is mostly due to boys with low scores in some other countries, indicating that it relates much more to culture than to biology.
The new study relied on data from the 2007 Trends in International Mathematics and Science Study and the 2009 Programme in International Student Assessment.
To measure the status of females relative to males within each country, the authors relied on a gender-gap index, which compares the genders in terms of income, education, health and political participation. Relating these indices to math scores, they concluded that math achievement at the low, average and high end for both boys and girls tends to be higher in countries where gender equity is better. In addition, in wealthier countries, women's participation and salary in the paid labor force was the main factor linked to higher math scores for both genders."
"Research on the cognitive abilities of males and females, from birth to maturity, does not support the claim that men have greater intrinsic aptitude for mathematics and science. Male and female infants do not differ in the cognitive abilities at the foundations of mathematical and scientific thinking; they have common abilities to represent and learn about objects, numbers, language, and space. Male and female children harness these abilities in the same ways, at the same times, to master the concepts and operations of elementary mathematics. Although older boys and girls show somewhat different cognitive profiles, the differences are complex and subtle (it is not the case, e.g., that women are verbal and men are spatial). These differences tend to be small, and they stem primarily from differing strategy choices. Above all, these differing profiles do not add up to a male or female advantage in learning advanced mathematics. High school boys show both higher mean scores and greater variability on the SAT-M, but high school and college men and women are equally proficient in mathematics classes, both on average and within the pool of the most talented students."
"Focusing on the second question, studies find more males than females scoring above the 95th or 99th percentile, but this gender gap has significantly narrowed over time in the U.S. and is not found among some ethnic groups and in some nations. Furthermore, data from several studies indicate that greater male variability with respect to mathematics is not ubiquitous. Rather, its presence correlates with several measures of gender inequality. Thus, it is largely an artifact of changeable sociocultural factors, not immutable, innate biological differences between the sexes. Responding to the third question, we document the existence of females who possess profound mathematical talent. Finally, we review mounting evidence that both the magnitude of mean math gender differences and the frequency of identification of gifted and profoundly gifted females significantly correlate with sociocultural factors, including measures of gender equality across nations."
Tack ska du ha för att du håller med mig om att bra skolor, uppfostran och andra sociala konstruktioner förbättrar de kognitiva funktionerna och minskar könsgapet i matematik.
Var du där, eller har du läst ett feministiskt program med "robust" feministisk forskning nu igen?
80% av matskaffningen säger du?
Är det enligt SCBs mätningar då?
I ett geografiskt område fanns folkstammar med sammanlagt kanske 10 000-50 000 invånare och där vår kunskap om historian börjar först runt 900 e.kr eller vikingatiden?
Du är sannerligen ett rent stycke... jag ska inte säga vad.
Hört talas om antropologi? Om inte så slå upp det i ett lexikon.
Knappast ”feministisk forskning”. Det är robust forskning från välrenommerade antropologer.
Senare forskning drar slutsatsen att människans första uppfinningar lär ha skapats och använts av kvinnor. Till exempel barnselar och kärl att bära mat i. Som jag påpekat tidigare var det kvinnor under den förhistoriska perioden jägar-samlarperioden som stod för cirka två tredjedelar av matinsamlingen (80 procent gäller dock i nutida jägar-samlarstammar).
Vet du förresten att kvinnorna i Nanadukan Agta-samhället Luzon i Filippinerna går ut och jagar. De är skickliga på att hantera av knivar, spjut och pilbågar.
Det finns faktiskt inga studier över huvud taget som vederlägger att kvinnor på många platser skulle varit de som stod för lejonparten av födosamlandet förr.
Vad du också tycks totalt omedveten om är att klimatet i det som idag är Sverige under exempelvis stenåldern motsvarade det som idag finns runt medelhavet. Det vill säga betydligt varmare - så det var igen som gick omkring likt eskimåer i tjocka pälsar och sköt isbjörnar. Det är ett senare fenomen när det blev kallare, men då hade vi ju övergått till bofasta jordbrukssamhällen. Vad gäller jägare/samlare så tyder det mesta på att kvinnorna var de som stod för en stor del av maten.
För en gångs skull håller jag med dig. Det finns studier som visar att det var kvinnorna som stod för större delen av matanskaffningen.
Problemet är att en del av skribenterna härinne inte kan skilja på intresse och att ha förmåga att uträtta någonting. Eftersom fler män befinner sig i branscher där man arbetar med innovationer så kommer ju fler män ha högre kompetens inom det området. Betyder dock inte att män "är bättre på det".
Ja, det stämmer fortfarande om du inte har en alldeles färsk studie som bevisar motsatsen.
Det där andra jollret du envisas med att posta får mig bara att gäspa till och skrolla vidare.
Det fanns en tid när jag orkade ögna igenom det, men varje granskning jag gjorde visade bara att du var full av skit.
Intressant annars att du anser att män och kvinnor är olika raser.
Det finns massor av nyare vetenskapliga studier som visar att flickor inte är mindre intelligenta än pojkar. Många av dem har jag länkat till här på Flashback som du kan söka efter och sedan läsa. Om de inte passar din världsbild för att de enligt dig är ”robust feministisk forskning”, då får du googla på nätet eller gå in på närmaste universitetsbibliotek och leta reda på studier som kan styrka dina påståenden. Kanske hittar du ett par hundra år gamla intelligensstudier undangömda i ett mörkt hörn, i tryggt sällskap med rasbiologi och annan pseudovetenskaplig skit.
Om du anser att det finns nyare studier som kan styrka ditt påstående om könsskillnaden i intelligens mellan pojkar och flickor, då kan du väl länka till dem så att jag får läsa dem.
Din tes att kvinnor röstar som krattor saknar också stöd i den breda vetenskapsvärlden. Däremot är det belagt att det är en övervägande majoritet män som röstar på högerextremistiska, nationalistiska och ultrakonservativa partier. Vilken är den typiska väljaren av AfS, tror du?
Vet du att endast 10 procent respektive 18 % av anhängarna av extremvänstern respektive extremhögern utgörs av kvinnor? Liknande siffror kan du även se bland anhängarna av radikalislamismen. Tydligen är det en hel del män som har en sjuklig dragning till antidemokratiska, hatiska, våldsamma och intoleranta ideologier.
Det verkar som att kvinnor generellt fattar lite klokare beslut än män när det gäller att rösta till riksdagen, landstinget, kommunen, kyrkan eller EU-parlamentet.
Jag har aldrig påstått att män och kvinnor är olika raser. Var har du fått det ifrån? Du är så full av skit att du gömmer dig bakom en tjock textmur av obegriplig rappakalja och tiotusen ord av nonsens.
Innovationer sysslar män med mest ja.
Intelligens är jag inte överens med dig då jag tänker på gruppen män och kvinnor och inte bara på de få procenten i toppskiktet. Ledsen, men alla män är inte Einsteins och kan inte få cred för det heller.