Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Har du något belägg för det här, att problemet med läckor skulle vara mindre idag än 2011?
Jag vet inte vilka belägg du efterlyser? Någon sådan statistik finns knappast. Mitt första fall av denna mer strikta tillämpning var fallet Lisa Holm 17 år som mördades sommaren 2015 i Blomberg, Kinnekulla. Spekulationerna gick i topp då ingen information släpptes och åklagare/polisledning var fåordiga. Under sommaren ökade kritiken och GW ifrågasatte Åklagaren i sin krönika i spaltmeter efter spaltmeter. Slutligen kom FUP och åtal mot en gästarbetare på gården från Litauen. GW erkände direkt att det var den bästa utredning han någonsin sett.
Den åtalade som dömdes till livstid överklagade till hovrätten som fastställde TR-domen, varefter en ny advokat vände sig till HD utan resultat.
Gärningsmannen ansökte själv om överflyttning till Litauen för verkställighet som efter mer underlag dömde personen till Livstid även där dvs "verklig" livstid tillämpas och vidriga fängelseförhållanden gäller.
Trots det lever en konspirationstråd fortfarande vidare. Ofta med anspelningar på polis, åklagare och Lisa Holms pappa.
Därefter har den mer striktare tillämpningen gällt tycker jag. Men det är bara min åsikt dels jmfrt de tidigare fall jag följt och de senare. Samtliga mordfall. Det är en begränsning.
Enligt mig har läckor från kriminalutredningar minskat märkbart.