2019-05-29, 11:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det fanns minst tre kanske 4+ SB i sverige.

Ja, jag har som sagt förstått det här i tråden. Vilka styrde dessa grupper och vad hade grupperna för uppdrag?
Citera
2019-05-29, 11:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Jag har grubblat på detta. "Den som sprang som fan" in på tunnelgatan kan det ha varit mannen som stod och pratade i walkie talkie mitt emot Dekorima som Inge M inte såg.
Mannen har observerats av en förbipasserande bil ca 23.15. En man i ljusbrun jacka.

Sedan mannen i beige som sprang förbi mordplatsen söderut. Kan det vara mannen bingogänget såg som rörde sig snabbt och hade wt med röd knopp?

Mannen som stod mittemot Dekorima har ju Inge M missat i sitt synfält men Almblad har bekräftat att man försökt identifiera honom men inte lyckats.
Jag får det till att dessa två har övervakat Palme utan att förstå uppsåtet.

Att någon WT-man i bakgrunden hastigt lämnade området kring mordplatsen och begav sig söderut förbi bingohallen håller jag för troligt. Det kan som sagt ha varit mannen i beige som LP och ev LL såg.

Då har jag betydligt svårare att förstå vem JN ska ha sett om hans uppgift nu stämmer. Varför skulle 23.15-killen springa över gatan och in i gränden ca 30 sek efter mordet? Det framstår inte som en klok åtgärd?.
Citera
2019-05-29, 11:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jag kommer inte ihåg när jag hörde/läste det första gången, kanske var det i KU-förhöret, men,
Här fanns en länk till ett youtube inlägg, nu borttaget ifrån YT (inte konstigt i dessa tider)
(FB) Vad refererar Hans Holmér och Leif GW Persson till för svar som skulle skaka Sverige?

Det finns säkert andra som är bättre än mig på att hitta källorna

Tack, men i KU-förhöret så refereras till ett tidigare uttalande. Dock faller inte orden "skaka Sverige i dessa grundvalar" där... utan "skaka Sverige i grunden".(om jag inte missminner mig)

Vidare så ska det enligt vissa källor ha sagts på en presskonferens... och enligt andra så ska det ha stått i Dagens Nyheter den 25/8 1986...
Där finns inget sådant uttalande från Holmér, möjligen någon liten antydning.
Från sid. 6
- "Vi har gjort allt som är möjligt att göra. Nu tror vi att vi vet hur mordet gick till, vilket motivet var, säger länspolismästare Hans Holmér"
- "Det kan säkert komma fram omständigheter som är besvärande. Men sanningen ska fram, det förekommer inga försök att dölja sanningen, säger Holmér"
Besvärande för vem? Regeringen? (frågar DN-reportern)
- "Ett mord på en statsminister har ju alltid politiska aspekter. Mer vill Hans Holmér inte säga."
Sist i artikeln står
- "Lösningen av det här mordet kommer att styra svenska folkets syn på skydd och säkerhet. Det är ju viss skillnad om en välorganiserad stadsgerilla eller om en ensam galning mördar statsministern."

Dagen efter ovan, den 26/8, går det att läsa detta i Dagens Nyheter
Rubrik: Upplösningen kan skaka regeringen
https://imgur.com/a/t3NUoBF

Där börjar det väl likna något åt "grundvals"-hållet?
DN verkar ha spunnit loss på intervjun dagen innan. (Reportrarna Bo G Andersson och Rolf Stengård, står för båda artiklarna)

Vet att jag kanske överdriver denna "spaning", men den genomgående sanningen har ju varit att HH ska ha uttalat "..... skaka Sverige i dess grundvalar..."
Vilket de flesta sprider så som sant...

Då jag inte har kommit över datum för presskonferens i närtid där i augusti, så kan jag ju inte hävda att ordet "grundvalar" aldrig nämnts, men då jag tittat lite närmare på detta så tycker jag det framgår med klarhet att det handlar om PKK-spåret som skulle "vara besvärande", "skaka regeringen"...
Citera
2019-05-29, 12:05
Medlem
qutms avatar
Citat:
Hans Holmér.
Den amerikanska medalj som nämnts i tråden?
Citera
2019-05-29, 14:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men Rosengren var väl aldrig nere vid bokhandeln?
Sa väl bara hejdå innan han gick upp och hämtade bilen på Tegnérgatan?
Det ska ha skett närmare biografen där det fanns "mycket glas". Tror att ett apotek ligger där idag.
Citera
2019-05-29, 14:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hans Holmér.
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Den amerikanska medalj som nämnts i tråden?
Den enda jag vet som fick amerikansk medalj var MOP-ÖB Lennart Ljung:

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51279104_10157075740268069_6424534767097610240_n.j pg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=f9fa6ac5a1ba8b0d42826db7701068fe&oe=5D5595 86
Citera
2019-05-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det ska ha skett närmare biografen där det fanns "mycket glas". Tror att ett apotek ligger där idag.
Det stämmer bra. Först låg möbelaffären direkt söder om Grand och sedan bokhandeln som utgjorde förlängningen på glaspartiet ända ner till ingången vid ABF huset. Någonstans längs den sträckan ägde kontroversen rum.
Om Mårten hade beige rock/trenchcoat så var det inte det vanligaste klädvalet bland 24 åringar varken då eller nu.
Konstigt att vi inte vet något om detta.
Citera
2019-05-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Att någon WT-man i bakgrunden hastigt lämnade området kring mordplatsen och begav sig söderut förbi bingohallen håller jag för troligt. Det kan som sagt ha varit mannen i beige som LP och ev LL såg.

Då har jag betydligt svårare att förstå vem JN ska ha sett om hans uppgift nu stämmer. Varför skulle 23.15-killen springa över gatan och in i gränden ca 30 sek efter mordet? Det framstår inte som en klok åtgärd?.

Detta kan man ju bara spekulera kring. Är det Säpo så lär vi aldrig få reda på detta. Mina teorier är att en hemlig kuppövning gick överstyr och någon klev fram och sköt av ryggraden på objektet som skulle skyddas.

Säpo infiltrerat av utländsk säkerhetstjäns? Förrädare inom Säpo? Om detta är fallet ter sig mörkläggningen logisk.
Det är dags att tvätta byken.
Citera
2019-05-29, 20:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
[/b]

Detta kan man ju bara spekulera kring. Är det Säpo så lär vi aldrig få reda på detta. Mina teorier är att en hemlig kuppövning gick överstyr och någon klev fram och sköt av ryggraden på objektet som skulle skyddas.

Säpo infiltrerat av utländsk säkerhetstjäns? Förrädare inom Säpo? Om detta är fallet ter sig mörkläggningen logisk.
Det är dags att tvätta byken.

Ja, byken ska tvättas. Vi har genomlidit 33 års fars.
Beträffande Säpo vet vi att 3 anställda i relativt framskjutna positioner övervakade Palme för att de såg honom som en säkerhetsrisk.

Säpos PM från april 86 talar tydligt om övervakning före mordet.

Att någon agerade under en hemlig kuppövning är fullt tänkbart.
Citera
2019-05-29, 22:41
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ja, byken ska tvättas. Vi har genomlidit 33 års fars.
Beträffande Säpo vet vi att 3 anställda i relativt framskjutna positioner övervakade Palme för att de såg honom som en säkerhetsrisk.

Säpos PM från april 86 talar tydligt om övervakning före mordet.

Att någon agerade under en hemlig kuppövning är fullt tänkbart.

Är det bara jag som ser att ett annat senario är möjligt. Att hela polispådraget och WT män handlar om att man har ett tips om ett attentat på OP. Och att man jagar en GM men misslyckas med uppgiften. Kan det vara så?
Citera
2019-05-29, 23:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Är det bara jag som ser att ett annat senario är möjligt. Att hela polispådraget och WT män handlar om att man har ett tips om ett attentat på OP. Och att man jagar en GM men misslyckas med uppgiften. Kan det vara så?

Det är väl i princip så att en hel del varianter är tänkbara utifrån det faktum att WT-män (som visade sig för allmänheten) befann sig nära Palme före mordet och direkt efter mordet (bingomannen).

En variant är att poliser/ säkerhetspoliser var på stan i ett helt annat ärende och lyckades missa mordet och GM. Ett sådant scenario är bara alltför pinsamt vilket då skulle förklara mörkläggningen.

Att det redan i början av februari 86 snackades på Säpo om mord på Palme vet vi från Ståhl. Däremot var tid o plats då okända.

De tre Säpomännens övervakning kan ha pågått även denna kväll.
Citera
2019-05-30, 00:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ja, jag har som sagt förstått det här i tråden. Vilka styrde dessa grupper och vad hade grupperna för uppdrag?

Vad jag förstår styrdes en av militär/utvaldapolitiker/SAP/facket

Sedan har vi CIA som enligt sina egna dokument satsade stort på SB i europa och sverige.
De verkar ha styrt två med nazianstrykning men där folk inte gillade/litade på varandra sinsemellan i grupperna (så de fick hållas isär), samt ytterligare en med näringslivsfolk och "blå" min inte "brun" anstrykning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in