2019-05-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Du har en bra poäng. Åtminstone en i denna chat menar ju en person att Nya Testamentet förespråkar dödsstraff och att det enligt Bibeln är en stats uppdrag att döma och utfärda dödsstraffet för homosexuella.

Många kristna, teologer, kardinaler och allehanda religiösa auktoriteter, är motståndare till homosexualitet eller åtminstone den dekadens som ofta medföljer. Fler ändå är motståndare till samkönade äktenskap. Detta kan motiveras med Bibelns texter men knappast med Jesu ord. Däremot har jag väldigt svårt att se hur en kristen ska kunna motivera dödsstraffet för homosexuella. Har aldrig hört någon kristen auktoritet förespråka detta utan att hänvisa till GT. Och det är inte många som gör det, det ska vara sagt. Vanligtvis fundamentalistiska frikyrkor i Afrika eller i vissa Amerikanska sekter.

Om det är Jesu ord eller guds ord eller bara står i bibeln som är avgörande för om man som kristen ska hålla med är väl även det en tolkningsfråga.
Se är det ju viktigt att bestämma sig för vilken version och översättning av bibeln man utgår ifrån. Bibeln är ju ett levande dokument för att använda ett modernt uttryck.
Jag vill nog mena att man inte behöver söka med ljus och lykta för att hitta nån ortodox eller katolik som anser att kristna inte ska hålla på med bögeri eller ens titta på mello.
Citera
2019-05-27, 20:40
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag vill nog mena att man inte behöver söka med ljus och lykta för att hitta nån ortodox eller katolik som anser att kristna inte ska hålla på med bögeri eller ens titta på mello.

Du har återigen rätt. Man behöver nog inte leta långt för att hitta en ickereligiös med samma uppfattning. Frågar jag en vanlig karl i mina hemtrakter om vad han tycker om mello så säger han nog att det är för bögar och frågar du samma man om hans åsikter om bögar så har han inte mycket till över för dem. Men återigen tror jag att detta grundar sig i konservativa värderingar eller tankar och inte i Bibelns ord. Är själv kristen och konservativ men min åsikt om homosexuella grundar sig i min politiska övertygelse, inte min religiösa.
Citera
2019-05-27, 20:50
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Du har återigen rätt. Man behöver nog inte leta långt för att hitta en ickereligiös med samma uppfattning. Frågar jag en vanlig karl i mina hemtrakter om vad han tycker om mello så säger han nog att det är för bögar och frågar du samma man om hans åsikter om bögar så har han inte mycket till över för dem. Men återigen tror jag att detta grundar sig i konservativa värderingar eller tankar och inte i Bibelns ord. Är själv kristen och konservativ men min åsikt om homosexuella grundar sig i min politiska övertygelse, inte min religiösa.

Har du inte hört att Gud skapade mannen och kvinnan, för att de två skall bli ett ? Han skapade inte mannen och mannen eller kvinnan och kvinnan.
Citera
2019-05-27, 20:53
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Har du inte hört att Gud skapade mannen och kvinnan, för att de två skall bli ett ? Han skapade inte mannen och mannen eller kvinnan och kvinnan.
Jo, jag har hört talats om det. Det är inget jag förnekar heller. Har jag ens skrivit något som antyder att jag skulle ha en annan uppfattning?
Citera
2019-05-27, 20:56
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Jo, jag har hört talats om det. Det är inget jag förnekar heller. Har jag ens skrivit något som antyder att jag skulle ha en annan uppfattning?

Fick känslan av att du godkände homosexualitet men jag hade väl fel då *pustar ut
Citera
2019-05-27, 20:56
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Jag vet inte ens om du är seriös i diskussionen och jag känner i hela min kropp att du har fel men jag kapitulerar inför dit överlägsna intellekt och förnuft. Jag kan inte ge svar på tal och din argumentation är mig tillsynes fullkomlig och korrekt.

FAN OCKSÅ.

Herrens frid,
Bubba

Självklart är jag seriös.

Jag förklarar gärna mitt resonemang mer djupgående, men "konflikten" mellan GT och NT bottnar ju inte i att Jesus förändrade Guds stadgar för att de var dåliga eller undermåliga. I Matteusevangliet 5:17 säger Kristus att "ni skall inte mena, att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att fullborda," och i nästa andetag (vers 18): ty sannerligen säger jag er: Förrän himmel och jord förgås, skall inte ett jota eller en enda prick i lagen förgås förrän allt har skett".

Så att högtiderna, sabbatsdagarna, djuroffren och matreglerna upphörde var ju inte för att Jesus hittade på nya regler, utan för att dessa regler hade ett utstakat syfte: att symboliskt rena israeliterna från deras synder genom att bland annat stänka djurblodet på "tabernaklet gjort med händer"; medan Kristus stänkte sitt blod på tabernaklet i himlen. Det var ju inga slumpvis utvalda bud som upphörde, utan specifika bud som hade med israeliternas syndaförlåtan och rening att göra.

Vi kan ha olika syn på hur homosexuella skall behandlas enligt NT, men att GT:s bud om homosexualitet som kriminellt och "avskyvärt" (3 Mos. 18:22) fortfarande står sig kan ju ingen bestrida. Vissa liberala kristna hävdar ju t.ex. att dödsstraffet upphörde i NT, vilket i mina ögon svårligen kan stämma, men argumentet går ju åtminstone att göra.
Citera
2019-05-27, 21:09
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Självklart är jag seriös.

Jag förklarar gärna mitt resonemang mer djupgående, men "konflikten" mellan GT och NT bottnar ju inte i att Jesus förändrade Guds stadgar för att de var dåliga eller undermåliga. I Matteusevangliet 5:17 säger Kristus att "ni skall inte mena, att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att fullborda," och i nästa andetag (vers 18): ty sannerligen säger jag er: Förrän himmel och jord förgås, skall inte ett jota eller en enda prick i lagen förgås förrän allt har skett".

Jag diskuterar gärna detta det närmare med dig. Kan du skicka PM? Jag kan tyvärr inte skicka då mitt konto är för nytt.
Citera
2019-05-27, 21:35
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Jag diskuterar gärna detta det närmare med dig. Kan du skicka PM? Jag kan tyvärr inte skicka då mitt konto är för nytt.

Det går inte att PM:a dig förrän imorgon och 50 inlägg. Självklart kan vi ta diskussionen via PM.
Citera
2019-05-27, 21:40
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Det går inte att PM:a dig förrän imorgon och 50 inlägg. Självklart kan vi ta diskussionen via PM.
Uppfattat. Jag får väl hitta lite trådar att skriva en massa inlägg i. Vi hörs!
Citera
2019-05-29, 06:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
och att staten skall beivra sagd brottslighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vart finns detta i TS?

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvätte
Titeln: (FB) Är bibeln verkligen emot homosexulla?

Icke-svar. Det jag frågar om är VART I TS detta står.
Citera
2019-05-29, 07:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Paulus förklarar i Heb. 7-10 med all önskvärd tydlighet vilka bud som var temporära och upphörde med Kristus.

Du har ju redan demonstrerat själv, att dina referenser är allt annat än "tydliga", så var vänlig att presentera precisa och speficika referenser om ovanstående.

Och försök också gärna att vara TYDLIG vad angår din egen eventuellt efterföljande bibeltolkning (och bibeltolkningsmetod när detta blir relevant).
Citera
2019-05-29, 07:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Även promiskuitet fördöms och det är synonymt med homosexualitet.

Belägg för detta, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in