Citat:
Ursprungligen postat av
Bubba00
Jag vet inte ens om du är seriös i diskussionen och jag känner i hela min kropp att du har fel men jag kapitulerar inför dit överlägsna intellekt och förnuft. Jag kan inte ge svar på tal och din argumentation är mig tillsynes fullkomlig och korrekt.
FAN OCKSÅ.
Herrens frid,
Bubba
Självklart är jag seriös.
Jag förklarar gärna mitt resonemang mer djupgående, men "konflikten" mellan GT och NT bottnar ju inte i att Jesus förändrade Guds stadgar för att de var dåliga eller undermåliga. I Matteusevangliet 5:17 säger Kristus att "ni skall inte mena, att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna.
Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att fullborda," och i nästa andetag (vers 18): ty sannerligen säger jag er: Förrän himmel och jord förgås,
skall inte ett jota eller en enda prick i lagen förgås förrän allt har skett".
Så att högtiderna, sabbatsdagarna, djuroffren och matreglerna upphörde var ju inte för att Jesus hittade på nya regler, utan för att dessa regler hade ett utstakat syfte: att symboliskt rena israeliterna från deras synder genom att bland annat stänka djurblodet på "tabernaklet gjort med händer"; medan Kristus stänkte
sitt blod på tabernaklet i himlen. Det var ju inga slumpvis utvalda bud som upphörde, utan specifika bud som hade med israeliternas syndaförlåtan och rening att göra.
Vi kan ha olika syn på hur homosexuella skall behandlas enligt NT, men att GT:s bud om homosexualitet som kriminellt och "avskyvärt" (3 Mos. 18:22) fortfarande står sig kan ju ingen bestrida. Vissa liberala kristna hävdar ju t.ex. att dödsstraffet upphörde i NT, vilket i mina ögon svårligen kan stämma, men argumentet går ju åtminstone att göra.