2019-05-28, 22:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
99.9% säker att det var mer än vänskap mellan LW och JH.

SD ska tydligen inte trott det, kanske inte velat tro det, på samma sätt som han inte trodde/visste att LW och ML hade en relation. SD är ju en som stod henne väldigt nära (på gott eller ont), så om det är förnekelse eller vetskap är svårt att bedöma.

Det finns ju vissa ”morbida” historier som kan ha en sanningshalt, att SD ska smugit på LW, men då borde han ha vetskap att hon hade relationer, långt tidigare.
Så moment 22, även i betraktelsen att varför han inte gick till handgripligheter redan då?!

Med dom vi pratat med som har en viss yrkeskunskap i beteenden så finns det mycket i den tänkta motivbilden mot SD som inte stämmer.

Han hade sin fru (även om det fanns grus i maskineriet) att hitta tillbaka till, han var inte lämnad ensam, om det är så att LW gett kalla handen. Svartsjukemord sker oftast när ena partnern lämnas och blir ensam, vilket inte stämmer på SD, men på andra i hennes närhet.

Han borde (fast han förnekar det) haft vetskap att hon haft andra partners under deras on-off förhållande. Varför triggades inte han redan då?
Det är tydligen sällan en bägare sakta rinner över när det gäller svartsjuka, det smäller momentant mer eller mindre.

Å andra sidan så både mentalt sjuka och kärlek ställer till det, alla fall är unika.

Men kan det inte ligga till så att SD låtsas att han inte "vet"/tror på relationsryktena?
Om han inte vill att andra ska se hur det irriterar honom och kanske mer än det?

Och dessutom om han skulle ha smugit för att kolla genom fönstret/smygfilma (om det stämmer) då kanske han inte vill signalera tydligt vad som rör sig i hans huvud eftersom det skulle väcka uppmärksamhet om hans tankar.

Vad gäller hans äktenskap har de nu ju gått skilda vägar och innan dess hade HD skaffat eget geokonto och egen bostad. Man ska aldrig säga aldrig, men det måste ha varit en tid av ett äktenskap som kantats av söndring innan en flytt kommer till stånd.

Jag tror inte så mycket att det handlade om återförening. Tyckte att det var du som skrev någon gång att hon inte litade på honom längre? Flixa?

Hur som helst, jag tror att även LW ville vara i fred för intim uppvaktning av honom och själv välja vilka hon ville ha den typen av umgänge med.
På det Norgeresan, som kanske kommer upp som en obehaglig överraskning eller som droppen som fick bägaren att rinna över....

(Min spekulation)
Citera
2019-05-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Angående tältplanerna skrev B*hold*rX i sin logg den 18 maj:

Btw. Litet märkligt att han på måndagen (21/5) var"tankad med goda minnen" eftersom det vid den tidpunkten var säkerställt att LW hade hittats död.

Få delar med sig av sina privata tankar och känslor på ett allmänt GC forum. Dessutom mitt i en pågående mordutredning som involverar två aktiva medlemmar i samma forum.
Citera
2019-05-28, 22:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag tror att det blev en "hittepåtrådsanning" efter att skribenten DilsNacke skrev så här:

"I hopp om att tråden ska slippa fortsatt upprepade frågor från latskallar som inte ids läsa densamma:

BO: Lena Wesström
Lär snart försvinna från Ratsit
, så jag lägger in uppgifterna här:
Lena Choon Shil Wesström
Byalagsgatan 4 A
703 60 Örebro
f. 1973-01-10"

(2018-05-20, 22:42 #1154)

Ja, det låter mycket troligt!
Citera
2019-05-28, 22:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Den 22/5 bekräftade polisen att kroppen som hittats var LW.

Fast redan dagarna innan publicerades uppgifter om att kroppen var LW's, se t.ex. denna artikel från 21 maj:

https://www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681?paywall=true

Plus att det i LW's vän- och geocachingkretsar redan strax efter fyndet den 19 maj i sociala medier skrevs att det var hon som hittats död bakom planket.

Så B*hold*rX kan knappast ha varit ovetande om det den 21 maj.
Citera
2019-05-28, 22:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Visst är det så att du med varje kryptisk motfråga med hänvisning till vad polisen vet, eller vad åklagaren säger, vill påminna om att man är oskyldig till dess man är dömd i domstol? Dina inlägg är helt missriktade.

Vi är här för att vi försöker förstå, och delar teorier. Även du måste ju förstå att den som i din värld är den enda som absolut inte kan vara skyldig också är den som sticker ut som i allra högsta grad inblandad? Visst kan det finnas en hypotetisk imaginär älg här som det ältats till leda om, men så värst sannolikt är det inte.

Vi vet inte vem eller vilket motiv denna person haft. Det är väl ändå rimligt att ha med svartsjuka som en möjlighet i ekvationen med MGM i centrum? Själv tror jag inte på svartsjuka, utan någon annan utlösande faktor. Ett gräl som spårade ur med MGM. Han har trots allt dokumenterade våldstendenser även om våldsmonopolet tyckte våldet var befogat.
Angående mitt inlägg så tror jag alltså som du att motivet säkert kan ha med svartsjuka att göra. Det jag funderade över var väl mer varifrån svartsjukeuppgifterna kommer, särskilt då eftersom polisen alltså inte verkar vara inne på den här linjen.

Det du skriver i övrigt, om min uppfattning i andra frågor, känner jag inte alls igen mig i. Om du vill kan du citera något jag faktiskt skriver så kan vi säkert reda ut de här misstolkningarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Senast redigerad av Draifos 2019-05-28 kl. 23:00.
Citera
2019-05-28, 22:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Den 22/5 bekräftade polisen att kroppen som hittats var LW.

Samtidigt hittades LW den 19/5, och det måste varit helt klart för alla att det var hon. Hur stor risk skulle det vara att någon annan hittades där, 150 m från hemmet?
Citera
2019-05-28, 22:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
99.9% säker att det var mer än vänskap mellan LW och JH.

SD ska tydligen inte trott det, kanske inte velat tro det, på samma sätt som han inte trodde/visste att LW och ML hade en relation. SD är ju en som stod henne väldigt nära (på gott eller ont), så om det är förnekelse eller vetskap är svårt att bedöma.
/../

Har du några tankar kring teorin att SD/JG hämnades LW's och ML's fyradagars kajaktur på Nämdöfjärden genom att "skämtlogga" hennes ickebefintliga närvaro på en egen båtfärd några månader senare?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-28 kl. 23:06.
Citera
2019-05-28, 22:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
EGT ville sprida uppgifter om flera försmådda älskare som var potentiella gärningsmän, sannolikt för att leda bort misstankarna från SD. Han tjatade väl också om att ML saknade alibi? Men Polisen har dock tydligen inte funnit ML som misstänkt.

En viktig sak att ha i minnet när ML åter förs på tal. Ser en tendens att vi tråden tenderar att tugga om sådant som redan kunnat avföras på viss nivå. Om nu polisen gjort vad det ska alltså.

Jag har läst tråden sporadiskt mer på sistone men slås av att den drabbats av en ny typ av intensitet och tendenser att svartmåla LW (vilket inte är detsamma som att bara öppet spekulera kring hennes liv för att förstå motiv hos en GM). Man undrar vad det är som gör att sådant blossar upp i tråden med jämna mellanrum och gör stämningen så hätsk mot henne. Min gissning hade annars varit att tråden skulle bli mer empatisk kring en död människa omkring årsdagen av då någon tog hennes liv alldeles för tidigt. Istället så har tråden snarare gått mot att vilja ta fram så mycket negativt om henne som möjligt. Känns underligt.
Citera
2019-05-28, 22:36
Medlem
Citat:
Fast redan dagarna innan publicerades uppgifter om att kroppen var LW's, se t.ex. denna artikel från 21 maj:

https://www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681?paywall=true

Plus att det i LW's vän- och geocachingkretsar redan strax efter fyndet den 19 maj i sociala medier skrevs att det var hon som hittats död bakom planket.

Så B*hold*rX kan knappast ha varit ovetande om det den 21 maj.

Ja då kanske han hade läst det på Facebook eller dylikt, att de misstänkte att det var L som hittats.

Jag har bara de bekräftade uppgifterna ifrån polisens pressmeddelande den 22.
Citera
2019-05-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Samtidigt hittades LW den 19/5, och det måste varit helt klart för alla att det var hon. Hur stor risk skulle det vara att någon annan hittades där, 150 m från hemmet?

Där har du en poäng. Och därmed har du bevisat att Norgegänget visste om det.
Citera
2019-05-28, 23:07
Medlem
Citat:
SD själv skrev den 21 april att han "övervägde att åka ner på Läcköeventet, men inser att en tur med kajaken är mer lockande". Han äter bl.a. bullar hemma hos sin mamma i Västerås också.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=b09c00d7-4c7c-4507-bc04-b0565bb8ddc2

Citat:
Har du några tankar kring teorin att SD/JG hämnades LW's och ML's fyradagars kajaktur på Nämdöfjärden genom att "skämtlogga" hennes ickebefintliga närvaro på en annan båtfärd några månader senare?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Ingen solklart eller ens molnig förklaring. Fått intrycket att SD är relativt noga med att inte fuska eller liknande, men nog ganska barnslig och busig, speciellt med JG. Glömde att fråga, fast jsg hade det i bakhuvudet innan, sorry.
Citera
2019-05-28, 23:12
Medlem
Citat:
SD själv skrev den 21 april att han "övervägde att åka ner på Läcköeventet, men inser att en tur med kajaken är mer lockande". Han äter bl.a. bullar hemma hos sin mamma i Västerås också.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=b09c00d7-4c7c-4507-bc04-b0565bb8ddc2
Just ja, detta reflekterade en annan på och satte ord innan jag själv hade tänkt klart. ”Om SD var så på LW och ’spionerade’ på henne som antydigts på FB, borde han inte varit på Läckö och bevakat?”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in