Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
En av de olika spekulationerna jag har är att LW och SD tjafsade genom att trycka på varandras triggers.
Jag tror inte alls de hade träffats ensamma efter bilincidenten, men att de var långt ifrån färdiga med varandra - varken hon eller han. Hon kan ha hotat med att avslöja något om honom till HD, polisen, hans barn, vänner och/eller arbetsgivare. Något allvarligt som han upplevde som ett förgörande hot och som ledde till mordet.
Jag delar din uppfattning om att de kan ha varit lång ifrån färdiga med varandra och tjafsat. Även om hon sagt annat till en del vänner och samtidigt på riktigt kunnat vara rädd för honom. Allt är inte svart eller vitt, särskilt inte om det ännu funnits känslor inblandade (spekulation). Hade människor varit helt rationella och kloka varelser hade ingen kvinna (eller man) stannat kvar i en våldsam relation och blivit misshandlade och statistiken över våld i hemmet hade sett helt annorlunda ut. I destruktiva förhållanden kan det dessutom lätt skapas medberoendeskap där två personer blir allt tätare knutna till varandra även om den ena parten vet att hen kommer att råka allt värre ut av att stanna.
Tänker att tråden har en tendens att vilja se båda antingen svart eller vitt. Och så ryker tråden ihop här vilket inte leder någon vart alls tyvärr.
Det jag har sett av såriga relationer är att människor kan ändra sig, kan vara ambivalenta och motsägelsefulla och säga olika saker till olika personer i deras omgivning beroende både på hur nära de står och vad de just känner för stunden.
T ex kan (spekulation) LW mycket väl ha känt och sagt till en del att hon var helt färdig med SD samt angett att han betett sig mycket illa, men samtidigt haft hemliga känslor kvar som hon haft svårt att hantera. Det ena motsäger inte det andra. Hon kan ha varit en klok, stark och driftig person som samtidigt haft svårt att hantera det egna livet i vissa aspekter. Det finns gott om människor fast i dysfunktionella relationer där det är svårt att lämna fastän människor vid sidan om för länge sedan sagt att det vore bättre så. Litteraturen är f ö full av romaner på just detta tema.
Det som dock skiljer de flesta knepiga och trassliga relationer från LWs och SDs är ju att den förstnämnda har hittats brutalt mördad av någon och att hon och MGM då granskas i ljuset av den relation de haft. De anhöriga till LW vill antagligen både förstå motiv för LWs död men samtidigt skydda henne från när skribenter här övergår från spekulerande till rent smutskastande (vilket är en skillnad men som ofta sätts likamedtecken här!) och likaledes för de kring SD. Dock menar jag att det finns en viss skillnad då LW är död och inte har någon egen röst att försvara sig med här varken direkt eller indirekt via trådaktiva vänner som kan få någon direktinformation från hennes sida av saken. Sedan har hon barn som både ska hantera att ha mist henne och de spekulationer kring henne som nu på sista veckorna intensifierats. Båda barnen har det nog svårt men personligen tycker jag att barnen till BO ska tas särskilt hänsyn till då det är de som mist sin mamma, hur hon än levt - bra eller mindre bra.
Jag undrar för övrigt varför det, särskilt från vissa tidigare mer sansade skribenter, blivit så känsligt och tillsynes personligt kring att "få säga fritt om" LW. Jag kan tycka att det är något av en halmdocka som gjorts tråden igenom att ordet inte varit från kring LW.
Min uppfattning är att anhöriga till LW i tråden visat både en uppriktig öppenhet inför att hon inte hade bara änglalika sidor och samtidigt gjort åt en åtskillnad då det funnits ren illvillighet mot en död människa som även drabbat hennes kvarlevande. Sherlock har till exempel varit öppen med att delge tråden om en del mindre smickrande saker om LW samtidigt som han visat sin stora saknad efter en god vän. Jag tycker inte att anhöriga/vänner här i tråden gjort sig skyldiga till den svartvita bild av LW som vissa nu vill föra fram. Att de reagerar mot en del påhopp på henne är väl inte så konstigt? T ex fanns det under en period i tråden ren rasism och kvinnohatiska åsikter som vädrades helt OT kring henne vilket jag kan ha förståelse för om man blir förbannad över. Sedan så har jag även tyckt mig se att man faktiskt inte alls snöat in bara på SD. Det har funnits många runtom som även fått utstå granskning här i tråden. Utöver de geocachare som EGT gärna tipsat tråden om så har ju HD och JG kommit upp (dock ofta har det bara tillkommit fler frågetecken kring dessa och mindre svar) och själv har jag, utan anknytning till någon inblandad men baserat på tråduppgifter, varit intresserad av MH som potentiell GM. MH har varit intressant särskilt om man skulle gå på t ex Draifos funderingar om varför SD så direkt föll under polisens radar (och det inte beror på SDs och LWs relationshistorik bara samt tidigare anmälningar).
Jag tror, sammanfattningsvis, att fallet kan vara socialt komplicerat på grund av trassliga relationer som förändrats över tid mellan BO och MGM med omgivning men att det förhoppningvis ändå kan lösas då teknisk bevisning till sist kommer att slå fast vem som är GM oavsett hur vi sitter och försöker förstå motiv och kopplingar här i tråden. Det enda jag vill hålla öppet för är att någon med vetskap om just dessa trassligheter skulle, rent teoretiskt, kunnat nyttjat detta för att peka ut MGM och själv slinka undan strålkastarljuset. Men förhoppningvis har väl polisen noga belyst även yttre kretsar kring LWs liv.