2019-05-28, 15:19
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vem är det som designar, tillverkar, säljer/köper och använder majoriteten av alla vapen, avancerade som enkla, i världen? Är vapen ett hot mot civilisationer? Vem sitter på de absoluta toppositionerna i världen? Vem bildar allianser och vem förstör civilisationer på order från toppskiktet?

Vidare menar du att manlig sexualitet är passiv?

Vad far du efter?

Är vapen ett hot mot civilisationer? Både ett hot och en nödvändighet.

Vem sitter på absoluta toppositioner i världen? Män, eftersom män måste klättra i dominanshierarkier för att skapa sig ett värde. Några få män kommer lyckas klättra allra högst. Hade kvinnor inte haft en hypergam natur hade andelen maktgalna män i världen sannolikt varit betydligt lägre.

Nej, menar inte att manlig sexualitet är passiv. Vet inte var du fått det ifrån.
Citera
2019-05-28, 15:25
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om du hade lagt av med ditt barnsliga cherry-pickande och istället vidgat din världsbild, då skulle du ha känt till att i Pearl Islands första två säsonger stod Sandra Diaz-Twine som ensam vinnare. 2015 vann en kvinna i Bear Grylls - Vogue Williams. Den kvinnliga trion Jenny, Mariam och Mettisse i Survival of the Fittest vann medan killarnas lag förlorade.

En vetenskaplig studie visar att kvinnor är generellt bättre än män på att överleva svält, sjukdomar, slaveri och andra extrema förhållanden (t ex vara strandsatt på en öde ö, helt avskärmad från civilisationen).

Du minns väl Juana Maria, indiantjejen som var strandsatt i 18 år på den obebodda ön San Nicolas? Hon klarade av bedriften att bygga en stadig hydda som kunde stå emot regn, vind och torka i minst 18 år. Hon hittade djur att döda, äta och flå. Hon tillverkade kläder av de slaktade djurens skinn och fjädrar som skyddade mot kyla, sol och regn.

Hon är ett exempel på kvinnlig överlevare direkt från verkligheten och inte från någon fånig ”överlevnads”-dokusåpa där alla scener är mer eller mindre arrangerade för att skapa mer drama och därmed underhålla en bredare publik. I dokusåpan Bear Grylls The Island skeppas djur över till ön så att deltagarna slipper jaga.

Enligt senare forskningsrön stod kvinnor under jägar-samlartiden för majoriteten av matanskaffningen. De samlade till exempel ätbara växter och nötter, fiskade och jagade småvilt. Som du kanske känner till från biologin i grundskolan menstruerar kvinnor en gång i månaden. De drabbas därför oftare av järnbrist än män. Graviditet kan också leda till denna typ av brist. Mycket av den föda som samlades in innehöll järn, t ex nötter, frön och flera sorters grönsaker.

Storviltsjakt var både energikrävande och farlig, så det var inte ofta män jagade buffel och mammut. Kanske en gång i månaden eller mer sällan. Myten om mannen som flitig storviltsjägare är alltså knäckt.

Jag ids inte argumentera ytterligare så istället hänvisar jag till Jenny9:s inlägg.

Fortsätt du att titta på Bear Grylls och andra fåniga dokusåpor och bli ännu mer vilse i din fantasivärld. Själv tar jag reda på fakta från välrenommerade artiklar inom vetenskap och historia. Jag rekommenderar dig å det varmaste att bredda ditt snäva kunnande om dagens människor och titta mer på Vetenskapens värld och liknande kunskapsprogram så att du får lära dig mer om män och kvinnor.

Dina plockade körsbär duger bara som cocktailbär till dina fredagsdrinkar som du brukar smutta på när du ska se kvällens avsnitt av Expedition Robinson, The Island eller andra intellektuellt fördummande teveprogram.

Ironin när du börjar prata om cherrypicking
Citera
2019-05-28, 15:39
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Fast det var kvinnorna som stod för majoriteten av matanskaffningen. 80 procent om jag inte missminner mig. Människor under jägarsamlartiden åt väldigt litet kött. Den vanligaste dieten bestod av bl a nötter, bär, frön och ätbara växter. Sånt som det fanns mycket av i närheten av boplatsen och gick snabbt att samla in. Fisk och skaldjur ingick också i kosten, i varje fall när människan var bosatt inte långt ifrån kusten.
Var du där, eller har du läst ett feministiskt program med "robust" feministisk forskning nu igen?
80% av matskaffningen säger du?
Är det enligt SCBs mätningar då?
I ett geografiskt område fanns folkstammar med sammanlagt kanske 10 000-50 000 invånare och där vår kunskap om historian börjar först runt 900 e.kr eller vikingatiden?

Du är sannerligen ett rent stycke... jag ska inte säga vad.
Citera
2019-05-28, 16:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Underbart kul. Ser framför mig hur lupac-typer springer runt med frågeformulär till kvinnor, så att man minsann får veta vilket kön som grävde rötter. 800 generationer senare.

lupac är nog den enda person jag läst på FB som jag skulle vilja träffa i verkligheten. Bara för skoj skull, se hur hen ser ut.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-28 kl. 16:48.
Citera
2019-05-28, 18:33
Medlem
Citat:
Var du där, eller har du läst ett feministiskt program med "robust" feministisk forskning nu igen?
I ett geografiskt område fanns folkstammar med sammanlagt kanske 10 000-50 000 invånare och där vår kunskap om historian börjar först runt 900 e.kr eller vikingatiden?

Du är sannerligen ett rent stycke... jag ska inte säga vad.
Nej det är studier gjorda på nutida folk som man räknar som "urfolk" och som man antar delar likheter med jägare/samlare. Exempelvis stammar på Hawaii, Samoa och så vidare. Det är faktiskt så att kvinnorna är de som står för lejonparten av maten - männen har ofta högtflygande planer men ror sällan i land dem. Kvinnorna plockar de "lägre hängande frukterna" där utdelningen är mångfalt större.
Citera
2019-05-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Underbart kul. Ser framför mig hur lupac-typer springer runt med frågeformulär till kvinnor, så att man minsann får veta vilket kön som grävde rötter. 800 generationer senare.

lupac är nog den enda person jag läst på FB som jag skulle vilja träffa i verkligheten. Bara för skoj skull, se hur hen ser ut.

Det roliga var att jag tänkte exakt samma sak innan jag läste det här; ja inte träffa förstås, det skulle det näppeligen komma något bra ur. Men jag försökte föreställa mig hur en så pass -låt oss säga intressant figur ser ut. Det enda jag fick upp i huvudet var ett par väldigt bleka och anonyma filttofflor som jag tänker mig att herrn ljudlöst hasar runt i. Högst troligt finns det dessutom någon jävla kamomillodling med i bilden någonstans, samt en chic retrotavla med Edith Piaff.
Citera
2019-05-28, 21:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det är studier gjorda på nutida folk som man räknar som "urfolk" och som man antar delar likheter med jägare/samlare. Exempelvis stammar på Hawaii, Samoa och så vidare. Det är faktiskt så att kvinnorna är de som står för lejonparten av maten - männen har ofta högtflygande planer men ror sällan i land dem. Kvinnorna plockar de "lägre hängande frukterna" där utdelningen är mångfalt större.
Ja men då var det ju lupac som var där och forskade om rotgrävning. Någon länk till mer info? Jag kan inget särskilt om området, men visst har man sett massor med urbefolkningsprogram på TV. Och alla stammar jag minns lever på männens jakt eller fiske. Fast kvinnorna gör ölen, med sitt spott.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-28 kl. 21:09.
Citera
2019-05-28, 21:09
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Du minns väl Juana Maria, indiantjejen som var strandsatt i 18 år på den obebodda ön San Nicolas? Hon klarade av bedriften att bygga en stadig hydda som kunde stå emot regn, vind och torka i minst 18 år. Hon hittade djur att döda, äta och flå. Hon tillverkade kläder av de slaktade djurens skinn och fjädrar som skyddade mot kyla, sol och regn.

Juana Maria i all ära, men jag hoppas för hennes del att hon flådde dom innan hon åt dom.
Citera
2019-05-28, 21:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Vilket jag sedan tog tillbaka och bad om ursäkt för.

Sedan kallade jag dom aldrig det direkt utan det var en tolkning på din egna beskrivning av dom, men men.
Jag erkänner att jag gick över gränsen.

Den du talar till har gått över gränsen så många gånger att jag har tappat räkningen. Han kan vara fullständigt vedervärdig och slår under bältet varje chans han får. Nu har han dessutom börjat lura folk till dåligt samvete.
Det var han som började prata skit om kvinnor som utövade sport, för att sedan säga att hans döttrar spelade olika sporter och sedan flöt det på därifrån.
Det finns absolut ingenting att be om ursäkt för, inte till honom.
Citera
2019-05-28, 21:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det där kan du säga om alla människor för 800 generationer sen.
Det är knappast ett argument relevant idag för nånting alls.
Speciellt inte att kvinnor skulle vara bättre på något.

Fast kvinnor är bättre på väldigt mycket.
Citera
2019-05-28, 21:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Finns ju faktiskt en realtids-test av ditt påstående. Kolla in Bear Grylls The Island från 2015 någonstans:

https://www.youtube.com/watch?v=DNpabzBldNw

Jag såg rätt många delar. Fascinerande om män och kvinnor som lever separat på en Robinson-ön. Kvinnor prioriterar att vara fina, kamma håret, snygga snäckskal som pryder boendet, en bekväm säng. Män prioriterar att döda och äta djur, ett bra läger, bra vatten, byggnader som klarar regn osv. Män samarbetar och har enskilda kompetenser. Kvinnor står frågande inför det mesta. Jag vet nog vilket kön som var dödsdömt.

Men idiot, du tror väl inte att kvinnor av idag med alla bekvämligheter vi har är jämförbara med kvinnor förr i tiden? Givetvis hade kvinnor förr och idag överlevt. Det går aldrig att jämföra en låtsassituation med en riktig livshotande sådan. Det borde du förstå.
Att män har större tävlingsinstinkt och gör allt för att vinna det har vi redan konstaterat.
Citera
2019-05-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ja men då var det ju lupac som var där och forskade om rotgrävning. Någon länk till mer info? Jag kan inget särskilt om området, men visst har man sett massor med urbefolkningsprogram på TV. Och alla stammar jag minns lever på männens jakt eller fiske. Fast kvinnorna gör ölen, med sitt spott.
Det har ju visat sig att en del av de programmen inte riktigt visar verkligheten.... Utan snarare regisserad föreställningar hos produktionsteamet. Jag syftar på antropologiska studier.
Här är ett exempel:
https://www.keg.lu.se/thomas-malm/publication/bdc38520-8df7-4658-86f6-31b7bdc6e4c5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in