Om du hade lagt av med ditt barnsliga cherry-pickande och istället vidgat din världsbild, då skulle du ha känt till att i Pearl Islands första två säsonger stod Sandra Diaz-Twine som ensam vinnare. 2015 vann en kvinna i Bear Grylls - Vogue Williams. Den kvinnliga trion Jenny, Mariam och Mettisse i Survival of the Fittest vann medan killarnas lag förlorade.
En
vetenskaplig studie visar att kvinnor är generellt bättre än män på att överleva svält, sjukdomar, slaveri och andra extrema förhållanden (t ex vara strandsatt på en öde ö, helt avskärmad från civilisationen).
Du minns väl Juana Maria, indiantjejen som var strandsatt i 18 år på den obebodda ön San Nicolas? Hon klarade av bedriften att bygga en stadig hydda som kunde stå emot regn, vind och torka i minst 18 år. Hon hittade djur att döda, äta och flå. Hon tillverkade kläder av de slaktade djurens skinn och fjädrar som skyddade mot kyla, sol och regn.
Hon är ett exempel på kvinnlig överlevare direkt från verkligheten och inte från någon fånig ”överlevnads”-dokusåpa där alla scener är mer eller mindre arrangerade för att skapa mer drama och därmed underhålla en bredare publik. I dokusåpan Bear Grylls The Island skeppas djur över till ön så att deltagarna slipper jaga.
Enligt senare forskningsrön stod kvinnor under jägar-samlartiden för majoriteten av matanskaffningen. De samlade till exempel ätbara växter och nötter, fiskade och jagade småvilt. Som du kanske känner till från biologin i grundskolan menstruerar kvinnor en gång i månaden. De drabbas därför oftare av järnbrist än män. Graviditet kan också leda till denna typ av brist. Mycket av den föda som samlades in innehöll järn, t ex nötter, frön och flera sorters grönsaker.
Storviltsjakt var både energikrävande och farlig, så det var inte ofta män jagade buffel och mammut. Kanske en gång i månaden eller mer sällan. Myten om mannen som flitig storviltsjägare är alltså knäckt.
Jag ids inte argumentera ytterligare så istället hänvisar jag till
Jenny9:s inlägg.
Fortsätt du att titta på Bear Grylls och andra fåniga dokusåpor och bli ännu mer vilse i din fantasivärld. Själv tar jag reda på fakta från välrenommerade artiklar inom vetenskap och historia. Jag rekommenderar dig å det varmaste att bredda ditt snäva kunnande om dagens människor och titta mer på Vetenskapens värld och liknande kunskapsprogram så att du får lära dig mer om män och kvinnor.
Dina plockade körsbär duger bara som cocktailbär till dina fredagsdrinkar som du brukar smutta på när du ska se kvällens avsnitt av Expedition Robinson, The Island eller andra intellektuellt fördummande teveprogram.