2019-05-28, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Vi får se hur det går med röstningen nu. Lyckas AFS behålla samtliga väljare som i riksdagsvalet eller tom öka så får man betrakta det som en framgång. Kom ihåg att SD kom inte ens in i EU-parlamentet 2009. Då hade partiet alltså funnits i över 21 år.

Tveksamt om man ska se 0,X% som en framgång. Ser ut som både F! (som var klart uträknade på förhand) och PP (som typ knappt existerar längre) slog AfS. Sett till att AfS profilerat sig som det enda partiet som vill lämna EU fick man sannolikt även ett antal proteströster mot EU som inte återkommer i riksdagsval.
Citera
2019-05-28, 12:17
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
nej och ja. 14 words och HH.

Ja, mycket märkligt. Kanske någon på valmyndigheten som ville skoja till det.
Citera
2019-05-28, 12:57
Medlem
hestahodets avatar
Intressant att afs får 3x så många röster som medgörlig samling, som brukar anklaga afs för att vara oseriösa. Snacka om menlöst impotent skitparti.
Citera
2019-05-28, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
För många tänkte som du och avstod från att rösta på AfS. Till och med aktivister försvann sedan valet i höstas.
Det är något i den svenska mentaliteten, vi har inte den eld som man ser i andra länder där man snabbt visar sitt missnöje och väljer nya partier när de gamla sviker, typ Legas framgångar i Italien och den fantastiska markeringen med Brexitparty.

Nej, många tänkte inte som jag eftersom jag faktiskt röstade på AfS både i riksdagsvalet förra året och nu i EU-valet.

Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Vårt öde i EU avgörs i och för sig inte av EU parlamenten utan av riksdagsval men varför avstår man en chans att markera sitt missnöje?
EU kan utvecklas till en federation så att det inte är vi som avgör om vi ska vara med och om vi ska lämna, utan EU parlamentet. Vi blir en lydstat som länderna i öst under Sovjettiden.

För att rationell ignorans är en realitet; folk inser att lappen man lägger i lådan inte påverkar ett skit och slutar bry sig om politik.
Citera
2019-05-28, 13:18
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Vi får se hur det går med röstningen nu. Lyckas AFS behålla samtliga väljare som i riksdagsvalet eller tom öka så får man betrakta det som en framgång. Kom ihåg att SD kom inte ens in i EU-parlamentet 2009. Då hade partiet alltså funnits i över 21 år.

AFS har funnits i dryga ett år och haft två val på 8 månader. Man byggde inte Romarriket på en dag. Man kommer inte heller göra ett riksdagsparti av AFS på en dag. Efter valet som vi måste erkänna blev ett magplask för AFS 2018 så tänkte jag att luften har nog gått ur AFS nu och väljarna överger nog dem men detta valet bevisar precis motsatsen om AFS faktiskt lyckas behålla antalet väljare från 2018 eller få ännu fler väljare. Då har man redan etablerat något jätteviktigt. En gräsrotsrörelse.

Som sagt nu vet vi inte valresultatet ännu men om jag har rätt så är det otroligt viktigt att AFS ledning skapar lokalföreningar runt om i landet med medlemsmöten tills valet 2022. Gör man inte detta så är min tes att det kommer gå åt helvete för partiet och då kommer jag nog också sluta rösta på partiet.

Bilda lokalföreningar runt om i landet samt att bygga upp orginsationen inom AFS måste vara prio ett. Då kan man också få in riktigt smarta människor i partiet som faktiskt kan bidra med jättemycket oavsett om det handlar om logististik eller rent politiskt.

Samt en annan otroligt viktig sak som ledningen i AFS måste tänka på. Ni kan inte bli passiva som efter valet 2018. Inte bara skulle ni då bekräfta bilden som meningsmotståndare försöker sätta på er som ett mikroparti som ingen bryr sig om. Utan framförallt så skulle ni förlora kontakten med väljarna och det har ni inte råd med. Mycket transparens mellan väljarna och ledningen i AFS är jätteviktig mellan valet.

Glöm inte det.

Har du glömt ny demokrati? Bildades i feb -91, kom in i riksdagen ett drygt halvår senare. Allt går. Om viljan finns. Men idag är svenskarna mer hjärntvättade än tidigt 90-tal.
Citera
2019-05-28, 13:26
Medlem
Enmansdemos avatar
Är det snart anounement kommer om att man lägger ner efter
denna twitter-tystnad?

Oavsett om man idag sitter i utvärderings-möten är det just det
här som är problemet med afs twittrande, man säger ingenting
om att man gör det, varför man antagligen inte sitter i möte nu
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-28 kl. 13:30.
Citera
2019-05-28, 14:11
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Är det snart anounement kommer om att man lägger ner efter
denna twitter-tystnad?

Oavsett om man idag sitter i utvärderings-möten är det just det
här som är problemet med afs twittrande, man säger ingenting
om att man gör det, varför man antagligen inte sitter i möte nu

Men snälla nån. Har man inte meddelat dig sitt program? Jag är så tacksam att man jobbar för mig och hela svenska folket utan lön som man gjort hittills. Vad har du gjort, vem jobbar du för? Sitt inte här och jamsa på om samma saker hela dagarna.

Ta en promenad !

/ Ingrid
Citera
2019-05-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten
Men snälla nån. Har man inte meddelat dig sitt program? Jag är så tacksam att man jobbar för mig och hela svenska folket utan lön som man gjort hittills. Vad har du gjort, vem jobbar du för? Sitt inte här och jamsa på om samma saker hela dagarna.

Ta en promenad !

/ Ingrid

Det är jag också. Det finns många som gnäller men som aldrig har lyft ett finger för att försöka komma tillrätta med detta lands gigantiska problem.
Citera
2019-05-28, 15:38
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten

Ta en promenad !

/ Ingrid
Nu har jag varit ute och sprungit rentav, och nu vill ja att hon skit mä i käften jajaja! ...för jag är fortfarande störd över att man går från dagligt kvittrande till ingenting, man kan åtminstone uttrycka sin besvikelse på alla som gjort en besviken...ingen komner ihåg en nertystad hjärtesorg/3-4 infarkter. Sedan kan dom ta sin gratis-semester från alltt detta kan jag tycka

Jag har jobbat för mig själv och poserat i Afs produkter, en gång var jag nära att följa med på dela valsedlar med lokala oförnågor, vad har du gjort?
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-28 kl. 15:56.
Citera
2019-05-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestahodet
Intressant att afs får 3x så många röster som medgörlig samling, som brukar anklaga afs för att vara oseriösa. Snacka om menlöst impotent skitparti.

De hade i och för sig en radikal repatrieringspolitik till att börja med. Sedan fegade de ur.
Citera
2019-05-28, 15:46
Medlem
baggebo1s avatar
Egentligen skulle jag inte bry mig lika mycket om det här valet men när siffrorna börjar trilla in så kan jag inte låta bli (statistik, geografi och politik, allt i ett, det här är för roligt...). I riksdagsvalet minns vi topp 10 som jag sammanställde här:

(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd

Haparanda var bästa kommunen med 0,75%

Nu har vi redan slagit det med rejäl marginal i Smedjebacken med 1,36% (kan förändras något efter uppsamlingsdistriktet):

https://data.val.se/val/ep2019/slutresultat/E/kommun/20/61/index.html

Smedjebacken hade bara 0,38% i riksdagsvalet, och har nästan dubblerat antalet röster.
Citera
2019-05-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Egentligen skulle jag inte bry mig lika mycket om det här valet men när siffrorna börjar trilla in så kan jag inte låta bli (statistik, geografi och politik, allt i ett, det här är för roligt...). I riksdagsvalet minns vi topp 10 som jag sammanställde här:

(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd

Haparanda var bästa kommunen med 0,75%

Nu har vi redan slagit det med rejäl marginal i Smedjebacken med 1,36% (kan förändras något efter uppsamlingsdistriktet):

https://data.val.se/val/ep2019/slutresultat/E/kommun/20/61/index.html

Smedjebacken hade bara 0,38% i riksdagsvalet, och har nästan dubblerat antalet röster.

Herregud. I absoluta tal så handlar det här alltså om 55 personer som röstat på AFS på en ort. Du kan inte se en dubblering av en minimal siffra till en annan minimal siffra som något stort.

Det här handlar i praktiken om att ett kompisgäng fått lite fler kompisar att rösta samma som de.

Det betyder inget mer än att AFS fortfarande är ett parti för oerhört perifera individer som inte lyckas spräcka ut ur sin filterbubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in