2019-05-28, 10:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag skrev att det är andra eventdeltagare, oberoende av varandra (men jag vet inte om dom är varandras infomationskällor egentligen). Att dom var intima (mer än en vänskaplig kram) ryktades det om innan den tragiska händelsen, m.a.o ingen efterhandskonstruktion.
Gå och hålla handen skulle LW kunna göra med vem som helst ytan att det betydde något för henne har jag hört i efterhand, men pussas och kramas när tillfälle gavs är mer än vänskap.
Det som iakttogs var att det skedde när inte ML var i närheten för att han hade känslor för LW.
LW och ML åkte ju dagen innan och bodde ihop, antagligen som vänner. Man behöver ju inte vara speciellt långsökt att misstänka att ML hade fortfarande känslor för LW.

Att ML sedan mer eller mindre direkt åker till USA efter Läckö och kommer tillbaka 2 dagar innan hon mördas. Dessutom är hans tidsfönster att komma hem till LW efter geocachat med en vän väldigt exakt. Nästan för bra för att vara en slump. Det är därför jag snöade in på ML.
För mig känns det som han förlorat ansiktet och suttit i USA och läst hur LW åkt över till JH i Stockholm och sedan dessutom skulle hon till Norge nu med JH.

När och hur ML:s skilsmässa uppstod i förhållandet med tidsaxeln till hans relation till LW vet jag inte riktigt, men det verkade som att det gick lite hand i hand. Än mer i korgen för ML i mina tankar. Utan att jag vet, så kan det vara så att ML skiljde sig för LW, men det gav inte önskvärt resultat (OBS: Spekulation).

Att polisen inte tagit större notis om honom, som någon skrev, betyder inte att dom kontrollerat honom noga och inte funnit mer än det dom känner att dom har på SD- Status Quo.
En person hade nämnt till SD att ML kan ju vara GM, efter läst här på Flashback (log lite då jag antog att hen läst min redogörelse). SD sa direkt att det finns ingen chans att ML är skyldig, "Han är en god person".

Tack för att du förtydligar dina tankar.

Ja visst, ML skulle kunna ha haft känslor för LW.
Hon är en attraktiv kvinna, full med energi och livskraft. Jag utesluter inte att hon absolut kan ha haft många beundrare, särskilt som singel i den åldern då många är upptagna.

Du skrev i ett tidigare inlägg i juli att "- Enligt vissa hade han en relation under våren med LW, enligt andra bara kompisar." https://www.flashback.org/p64582289#p64582289.
Kunde det vara så att de bara var kompisar hela tiden, iaf från LWs sida sett? Eller har du fått andra uppgifter sedan dess att de har varit i ett riktigt förhållande?

Så ML och LW bor tillsammans på Läcköeventet, men din spekulation/fundering är att det kan ha varit på vänskaplig basis? Under sådana vänskaps förutsättningar kan deras gemensamma boende på Läcköeventet vara mindre uppseendeväckande.

Samtidigt har några (troligen oberoende av varandra, din spekulation?) personer vara sett LW vara mer än vänskaplig med B*hold*rX, på samma event, men som det verkat enligt din/a källa/or, så undvek LW att visa det framför ML?

Har jag uppfattat ditt inlägg riktigt?

Och...
Med det fetade i ditt inlägg:
" Dessutom är hans tidsfönster att komma hem till LW efter geocachat med en vän väldigt exakt". då avser du hem från USA resan förmodar jag? Blir lite förvirrad av "hem till LW".

Du tänker att det är för mycket slump att han återkommer från USA strax innan mordet. Kom han hem snarare än väntat?

Jag förmodar liksom du att ML är kollad, eftersom LW och han har haft en nära relation i närtid och att han varit hemma från USA vid tidpunkten.

Att SD inte tror att ML kan vara gm, det kan man inte dra så mycket slutsats om. Det har funnits många gm som ingen skulle tro något sådant om. Det gäller väl honom själv också.
Citera
2019-05-28, 11:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vilka flera andra konton med insyn (mer än Schazz?) har skrivet det du fetade i EGTs inlägg?
" Utan att jag vet, så kan det vara så att ML skiljde sig för LW, men det gav inte önskvärt resultat (OBS: Spekulation)."

Och den" ytterligare" skribenten, skriver ju tydligt och klart att det är en spekulation!
Är de andras spekulationer också av sådan art, dvs spekulationer, eller är det information?

När jag har hävdat att det framkommit något i tråden, brukar jag alltid citera, eller försöka åtminstone tala om vilka skribenter det handlar om, för att var och en ska kunna bilda sig en egen uppfattning vad jag snackar om.

Detta är kanske något som du har i huvudet, men det är inget jag själv kan skrapa ihop så där bara.
Det blir lite lustigt när du, som väl måste anses vara en av trådens främsta företrädare för sannings- och kunskapsrelativism ("man får tro vad man vill"), nu plötsligt börjar ifrågasätta andras inlägg. Du begär t.ex. här att det nu skall redas ut om andras uppgifter är spekulation eller information.

Kanske borde du hellre förklara för oss om de uppgifter du själv ihärdigt återger, som t.ex. det om att LW hade planer på att dela tält med en man i Norge, är spekulation eller information.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-28 kl. 11:20.
Citera
2019-05-28, 11:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Men herregud hur ska jag hitta dessa inlägg i en tråd med tusentals inlägg och jag inte ens minns vilka skribenter det var eftersom det var så många.

Jag trodde alla eller åtminstone de flesta mindes dessa uppgifter. Om ni har glömt så kommer inte jag börja läsa om tråde och ägna timmar på att fräscha upp ert minne.

I synnerhet inte när ni sårat mig å det grövsta genom att hela helgen samt igår insinuera att jag skulle ljuga eftersom ni har skrivit att det inte är möjligt att hon haft fler affärer än med SD.

Ni får tro vad ni vill. Jag skulle iaf ALDRIG göra vad ni gjorde utan att läst om tråden och säkerställt att jag verkligen ljuger. SEDAN kunde ni börjat kalla mig lögnare och ditten med datten.

Har gråtit halva lördag natt och halva söndagen på grund av det här. Sedan kom ilskan då den är lättare än att vara ledsen.
Jag är inte van att bli insiniuerad att jag ljuger.

Tro vad fan ni vill.

Tro vad vi vill, det får vi ju.

Jag kan förstå att det kan kännas jobbigt att så många i tråden är "på dig" samtidigt. Jag vet själv hur det känns. Jag har blivit kallad både lögnare, hycklare, idiot, mindre begåvad, slarver, fått nidnamn, ja jag vet inte vad.

Jag tycker att vi kan sänka tonen något mot varandra.

Samtidigt är det viktigt när man skriver ett påstående i tråden att tydligt visa om det är en spekulation, något man undrar, något man funderar över eller om det är något som man "vet". Sådant som man "vet" är bra att visa varifrån källan kommer, oavsett det är från tråden eller någon annanstans.

Enligt min åsikt är det inte tillräckligt att hänvisa enbart till "tråden"om det inte är något som "ältats", stötts och nötts så att det råder konsensus i tråden om vad som avses. Detta för att slippa bli ifrågasatt men kanske mest för att slippa skapa trådsanningar, vilka skapas väldigt lätt även om man inte menar det.

Ju längre en tråd pågår desto större är risken för trådsanningar.

Jag har inte sagt att du ljuger, inte heller är jag säker på att LW inte har haft fler affärer med gifta män. Jag säger bara att jag inte vet, att vi har inte tillräckligt med fakta och inte är säker på att det stämmer innan jag ser mer information som kan övertyga mig om det.

Jag har inget minne av vilka skribenter som skulle kunna ha hävdat det du säger. Just nu är tråden ganska "fattig" på skribenter, och vissa är noll intresserad av frågan.

Men du brukar normalt ha bra minne som jag uppfattar det och kanske du kan ge oss en ledtråd.
Särskilt viktigt blir det ju för dig som känner dig både påhoppad och kränkt tänker jag.
Citera
2019-05-28, 11:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir lite lustigt när du, som väl måste anses vara en av trådens främsta företrädare för sannings- och kunskaprelativism ("man får tro vad man vill"), nu plötsligt skall börja ifrågasätta andras inlägg. Du begär t.ex. här att det nu skall redas ut om andras uppgifter är spekulation eller information.

Kanske borde du hellre förklara för oss om de uppgifter du själv ihärdigt återger, som t.ex. det om att LW hade planer på att dela tält med en man i Norge, är spekulation eller information.

Det var skribenten jag svarade som skrev information.

"Ja, det är den information som kommit fram tidigare i tråden också av flera skribenter med insyn".

Men vilka har då skrivit denna "information"?
Ska man se det som fakta?

Det är sant det du säger, att tältningen med B*hold*rX, det är ju något vi inte vet om det stämmer.
Citera
2019-05-28, 11:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är sant det du säger, att tältningen med B*hold*rX, det är ju något vi inte vet om det stämmer.
Det jag undrade var om du menar att den här uppgiften du alltså själv sprider skall betraktas som information eller spekulation. Det är ju en sådan uppdelning du nu kräver av andra.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-28 kl. 11:36.
Citera
2019-05-28, 11:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag skrev att affären med SD är bevisad och tur är väl det annars hade ni förnekat den också. Visst har jag rätt?
Varför skriver du samma sak i nästan varje inlägg?
Kommer du inte ihåg vad du själv har skrivit?
Citera
2019-05-28, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det jag undrade var alltså om du själv menar att den här uppgiften är att betrakta som information eller spekulation.

Den uppgiften har nog blivit som en trådsanning. Den tål att granskas varifrån den kommer.

Men när en skribent hävdar att något är "information från flera" och menar att vi själva måste ta reda på hur det ligger till, då kan man inte bara ta det för "något vi vet".

Är det så du tycker att åklagaren jobbar?

Det är väl inte många i tråden som tycker att det är ok att hävda saker som man inte kan länka till?
En av de vanligaste frågorna i olika trådar tycker jag är- källa på det?
Citera
2019-05-28, 11:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den uppgiften har nog blivit som en trådsanning. Den tål att granskas varifrån den kommer. /.../
Ja, det där var bara ett exempel. Det jag menar är alltså att du kanske inte skall lägga fram saker som fakta när du varken har koll på ursprunget eller sanningshalten.
Citera
2019-05-28, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det där var bara ett exempel. Det jag menar är alltså att du kanske inte skall lägga fram saker som fakta när du varken har koll på ursprunget eller sanningshalten.

Det är väl bara bra om någon ifrågasätter och frågar varifrån uppgiften kommer?
Det för att undvika trådsanningar.

Jag tror att det är väldigt lätt att det skapas trådsanningar utan att man märker det, särskilt efter ett helt år. Ofta utan att någon skapat dom med avsikt.

Sökmotorn är inte den bästa och ibland går det inte att söka efter det man önskar efter ett år. Man kan påminna varandra och fråga efter källa, eller hur?

Det är väl inte fel?
Citera
2019-05-28, 12:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Tack. Men har denne JH ett geo-konto från tiden han hade en affär med Lena?

Jag har inte hittat något.
Han har i varje fall inte loggat något
när de var i Edinburgh.
Citera
2019-05-28, 12:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är väl bara bra om någon ifrågasätter och frågar varifrån uppgiften kommer?
Det för att undvika trådsanningar.

Jag tror att det är väldigt lätt att det skapas trådsanningar utan att man märker det, särskilt efter ett helt år. Ofta utan att någon skapat dom med avsikt.

Sökmotorn är inte den bästa och ibland går det inte att söka efter det man önskar efter ett år. Man kan påminna varandra och fråga efter källa, eller hur?

Det är väl inte fel?
Ja, och framförallt menar jag att du bör försöka skilja på faktapåståenden och spekulationer.
Citera
2019-05-28, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Med anledning av Draifos kommentar tidigare idag om att jag hänvisar till tältningen utan att ange källa blev jag lite nyfiken på varifrån den ursprungliga uppgiften kom ifrån. Hittade då detta inlägg från en skribent, som tyvärr enbart har två inlägg:

30/5:
Citat:
Ursprungligen postat av Groddpotatis
Reggade konto nyligen men har följt och läst varenda inlägg, men valt att hålla mig till att endast läsa och följa tråden. Nu börjar ju allt komma fram mer eller mindre så denna info är kanske inte ens väsentlig. Vet att LW hade umgänge (mer än som vänner) den sista tiden med en viss person med geocachingnick beholderx, initialerJH hade även planerat att dela tält och resa tillsammans till Norge på det event som pågick där under den veckan LW var försvunnen och senare hittad. Är hyfsat säker på att ivarjefall SD hade sina aningar om det..

Nu kanske EGT har gjort som jag här, bara tagit diskussionen vidare om tältningen, men tog upp det ändå eftersom det även berör det som varit uppe på tapeten, om ML.

6/11:
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hur vart det nu med m.g.l? Hade han kommit hem från USA den helgen eller inte?
Om det är ett relationsdrama med svartsjuka, så är det väl han som ligger närmast i tid att bli arg att LW ska iväg med någon ny och tälta?
Någon skrev att han VAR i USA då, någon annan skrev att han kom hem den helgen (påpassligt nära i tid va?), någon skrev ”Det är inte han”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in