2019-05-27, 18:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
- Utred vilken läkare som ställde diagnosen och på vilka grunder för båda flickorna. Tankegångarna.
- Utred hela systemet med att läkare ställer diagnoser de inte tror på.
- Utred vad ME är för något. Trolligast en psykosocial konstruktion för sköra individer i ett hårt samhälle, som någon skrev i kommentarsfältet till EHs blogg. Jag instämmer i det.
Såsom du skriver utifrån Höglunds blogg så fick det mig att fundera på vems hennes läkarkälla är.
Reimer?
EH påstår att barnen varit på Gottrieskliniken via Hannas gilla-knapp på fb. och vet att de blivit lurade:
" De hade alltså överlämnat sina barn till läkare som inte följde vedertagna medicinsk-etiska principer. Föräldrarna i Bjärred hade låtit sig luras av vad som kan liknas vid kvacksalveri."

MR kör ju evig klappjakt gällande kvacksalveri och skrev brev till VGR/Västra götalandregionen med helt förlegad information om ME (felaktigt döpt till enbart CFS av MR) och deras upphandling:

"Om VGR skall upphandla evidensbaserad vård för CFS bör det alltså vara från vårdgivare som erbjuder KBT och/eller träning och inte PACING."
https://mepatienten.files.wordpress.com/2016/11/img_5337.jpg?w=2720

Han är ju lika överfixerad gällande ME och att det är psykosocialt som klappjakten i denna tråd gällande en ME-lobby.
Men nu är tiden förbi på Dagens medicin och han får snarare kritik av SBU med sina förlegade rön om PACE, träning och KBT.
Citat:
Säger verkligen en läkare på vårdcentralen att sjukdomen är ofattbar, livslång och kronisk? Svårt att tro det. Hoppas någon granskar.
Sen fladdrar EH plötsligt iväg till Mjölby via sin läkarkälla:
"Enligt min läkarkälla säger Anders Österberg till sina patienter att deras sjukdom är mycket allvarlig och mycket svår. Han säger också att det inte finns någon bot för sjukdomen, inte heller någon behandling som kan påverka sjukdomstillståndet. Ingenting kommer alltså att bli bättre."

Det är ju ett evigt tjat om att barnen var på väg att bli friska efter 3 år.
Höglund inbillar sig väl att det ligger nåt megascoop i detta dravel som förekommer i tråden.
Vilken misslyckad människa isf om hon sitter som en copy cat via konspirationer på fb.

"Men om det visar sig att det finns ansvariga läkare i bakgrunden, som felbehandlat de här barnen och vilselett föräldrarna, så är katastrofen ännu större.
Då är den landsomfattande och gäller på sikt alla människor i Sverige som har eller får diagnosen kroniskt trötthetssyndrom och ME.
"
Senast redigerad av develi 2019-05-27 kl. 19:04.
Citera
2019-05-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Såsom du skriver utifrån Höglunds blogg så fick det mig att fundera på vems hennes läkarkälla är.
Reimer?
EH påstår att barnen varit på Gottrieskliniken via Hannas gilla-knapp på fb. och vet att de blivit lurade:
" De hade alltså överlämnat sina barn till läkare som inte följde vedertagna medicinsk-etiska principer. Föräldrarna i Bjärred hade låtit sig luras av vad som kan liknas vid kvacksalveri."

MR kör ju evig klappjakt gällande kvacksalveri och skrev brev till VGR/Västra götalandregionen med helt förlegad information om ME (felaktigt döpt till enbart CFS av MR) och deras upphandling:

"Om VGR skall upphandla evidensbaserad vård för CFS bör det alltså vara från vårdgivare som erbjuder KBT och/eller träning och inte PACING."

Han är ju lika överfixerad gällande ME och att det är psykosocialt som klappjakten i denna tråd gällande en ME-lobby.
Men nu är tiden förbi på Dagens medicin och han får snarare kritik av SBU med sina förlegade rön om PACE, träning och KBT.

"Enligt min läkarkälla säger Anders Österberg till sina patienter att deras sjukdom är mycket allvarlig och mycket svår. Han säger också att det inte finns någon bot för sjukdomen, inte heller någon behandling som kan påverka sjukdomstillståndet. Ingenting kommer alltså att bli bättre."

Höglund inbillar sig väl att det ligger nåt megascoop i detta dravel som förekommer i tråden.
Vilken misslyckad människa isf om hon sitter som en copy cat via konspirationer på fb.

"Men om det visar sig att det finns ansvariga läkare i bakgrunden, som felbehandlat de här barnen och vilselett föräldrarna, så är katastrofen ännu större.
Då är den landsomfattande och gäller på sikt alla människor i Sverige som har eller får diagnosen kroniskt trötthetssyndrom och ME.
"
Tror som dig!
Citera
2019-05-27, 20:14
Medlem
Citat:
Kanske läraren/frun till lokalpolisen igen? Hon som ordnade fram en "barnvakt" varje söndag, sin egen dotter?

Vad kan föräldrarna ha hänvisat till när det gäller hemskolningen? Trött barn räcker inte... diagnosen var jätteviktig att få. Det är en härva helt klart. Så frågan är om familjen var missnöjd trots hemundervisningen eller om den skulle dras in? Egentligen spelar det ingen roll. Föräldrarna var sjuka i huvudet och barnen lämnades åt sitt öde av allihop, om det finns bevis för att hustrun ville mörda sina barn. Det där brevet med namnteckningen är ju rätt tunt med tanke på hur vi försäkrar oss med bank-id, logg in med mera för att överföra pengar. En namnunderskrift verkar räcka för att intyga att man vill mörda sina egna barn, eller?

Bank-ID för att skriva ett självmordsbrev? Du är ganska lustig och lite dum.
Citera
2019-05-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bank-ID för att skriva ett självmordsbrev? Du är ganska lustig och lite dum.

Tycker du? Det hade besparat tråden och polisen väldigt mycket tid, så pass mycket att de kunnat ta hand om dig i stället. Du verkar ha behov av tvångsvård. Äh, skämtade. Förolämpningar är det du är bra på.

Så ja, bank-id hade varit bra för dessa vidriga föräldrar, som var så om sig och kring sig att de fick allt de pekade på, men ändå inte var nöjda. Barnen måste dö. O mördade tre. Kom undan med det. Skyllde på frun!'

En seriös fråga till övriga: På vilket sätt hade O kunnat bevisa säkert att han ströp frun på hennes initiativ?
Citera
2019-05-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Reimer?

"

Ja, om jag finge välja vem jag skulle tro på så är det en läkare som ger hopp och inte en dåre som påstår att barnen är dömda till trötthet resten av livet, utan bot, utan fysiska fynd och med en behandling som går ut på att vara levande död. Du väljer annorlunda, men så är du väldigt arg och förstörd också. Håll dig i livet bara, gör inte som föräldrarna i Bjärred när de inte orkade leva mer. Bitande ständig ilska ligger farligt nära total kollaps. Det var det som ägde rum i villan. Mord kräver aggression i botten. Några vänder den utåt, andra inåt. Omfattande ilska är signaler om att något inte står rätt till, för stunden eller mer omfattande. Räkna ut själv vilken kategori du tillhör. Tycker inte synd om dig.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-27 kl. 20:51.
Citera
2019-05-27, 20:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Tycker du? Det hade besparat tråden och polisen väldigt mycket tid, så pass mycket att de kunnat ta hand om dig i stället. Du verkar ha behov av tvångsvård. Äh, skämtade. Förolämpningar är det du är bra på.

Så ja, bank-id hade varit bra för dessa vidriga föräldrar, som var så om sig och kring sig att de fick allt de pekade på, men ändå inte var nöjda. Barnen måste dö. O mördade tre. Kom undan med det. Skyllde på frun!'

En seriös fråga till övriga: På vilket sätt hade O kunnat bevisa säkert att han ströp frun på hennes initiativ?
Via ett brev? Där man skriver att det är i samförstånd? Och båda undertecknat det? Vilket ju faktiskt polisen har fastslagit är ett äkta brev och där underskrifterna är autentiska. Självklart fattade dom att O skulle bli beskylld och därför var de ganska noggranna med brev, testamente, instruktioner, Iphone, ipad (antar att det är pekdatorn som de kallar det).

Mycket mer kan man inte göra. Det räckte för de som är utbildade på sånt här. Det räckte för de anhöriga. Men det räcker inte för foliehattarna i ett diskussionsforum.
Citera
2019-05-27, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Tror som dig!
Rapytts formuleringar påminde mig om hur MR ränner runt i media.

Mjölbyläkaren ska enligt läkarkällan säga att ME är allvarlig, mycket svår och att det inte finns nån bot eller behandling.
Sen drar HON snarare en slutsats av detta om man är uppmärksam på slutknorren:
"Ingenting kommer alltså att bli bättre."

Från gilla-knapp på fb, till att barnen varit på Gottfreikliniken och sen bort till Mjölby?
Till att de kan "ha fått information av läkare om att döttrarna aldrig skulle bli friska"?

rapytt hänvisade till kommentarerna. Då såg jag detta:
Citat:
"Du har fått hård kritik bland kommentarerna, Elisabet Höglund, och det vore kanske klädsamt att gå i svaromål. Du skriver till exempel i polemisk ton att Anders Österberg säger att det inte finns någon bot för sjukdomen, inte heller någon behandling som kan påverka sjukdomstillståndet. Om du menar att Anders Österberg har fel på denna punkt, så kan du kanske tala om vilken bot eller specifik behandling för ME/CFS som finns tillgänglig?"
Hon går inte i svaromål trots enorm kritik på blogginlägget.

SBU på uppdrag regeringen via socialstyrelsen:
Citat:
Det saknas idag botande behandling för ME/CFS. Istället inriktar sig sjukvården på att lindra symtom och att hjälpa personen att hantera vardagen."
https://www.sbu.se/contentassets/6cd5f3fca9b04377b689ff7bfdcbafea/myalgisk_encefalomyelit_kroniskt-trotthetssyndrom_me_cfs.pdf
Ska hon ge sig på dem med?

Sen fattar jag inte riktigt hur detta ska anknyta till barnen i Bjärred heller när det plötsligt kan vara en "landsomfattande katastrof" ?
EH:s läkarkälla och hon själv förfasas över att varenda en kan ju feldiagnostiserad innan hon är klar med sin dramatisering.
Senast redigerad av develi 2019-05-27 kl. 20:54.
Citera
2019-05-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Via ett brev? Där man skriver att det är i samförstånd? Och båda undertecknat det? Vilket ju faktiskt polisen har fastslagit är ett äkta brev och där underskrifterna är autentiska. Självklart fattade dom att O skulle bli beskylld och därför var de ganska noggranna med brev, testamente, instruktioner, Iphone, ipad (antar att det är pekdatorn som de kallar det).

Mycket mer kan man inte göra. Det räckte för de som är utbildade på sånt här. Det räckte för de anhöriga. Men det räcker inte för foliehattarna i ett diskussionsforum.

Vem är mest foliehatt? Kanske den som mejlar info till ACA eller vad hon nu kallas. Du berättade att du gjorde det... EN underskrift säger inget. Den kan ha petats dit i rusigt tillstånd. Eller under hot. Den som dog sist är mest utpekad så att säga. Det är dumt att inte vara sist om man tänker ha ihjäl sin familj eller går ut med att det är planerat. Alla dog var och en för sig. Det är väl tragiskt ändå. En familj isolerad på många olika sätt. Ingen närhet till känslor, andra eller ens sig själv. Här hade behövts en intervention... och rektorn säger att hon i sitt hjärta känner att de inte kunnat göra mer?! Det är magstarkt.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-27 kl. 21:05.
Citera
2019-05-27, 21:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vem är mest foliehatt? Kanske den som mejlar info till ACA eller vad hon nu kallas. Du berättade att du gjorde det... EN underskrift säger inget. Den kan ha petats dit i rusigt tillstånd.
Jo, en underskrift har gällt i alla tider, i tusentals år sedan skrivkonsten uppfanns. Min underskrift funkar om jag deklarerar på papper ex.vis. Eller om jag skriver på lånehandlingar. Funkar i ett avskedsbrev också.

Ang mail var jag tydigen i gott sällskap.
Citera
2019-05-27, 21:06
Medlem
Citat:
Jo, en underskrift har gällt i alla tider, i tusentals år sedan skrivkonsten uppfanns. Min underskrift funkar om jag deklarerar på papper ex.vis. Eller om jag skriver på lånehandlingar. Funkar i ett avskedsbrev också.

Funkar inte om man planerar att mörda sina barn och vara den som är sist kvar i livet vet du. Då blir man tyvärr utpekad som ansvarig för alla morden, om inga bevis presenteras för motsatsen. Han kanske inte var särskilt begåvad ändå, en medelmåtta som kommit inte för långt i karriären och inte kunde svara upp mot kraven.
Citera
2019-05-27, 21:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Funkar inte om man planerar att mörda sina barn och vara den som är sist kvar i livet vet du.
Nej, inte för såna som du, Glittret och andra hattar. "Vet du"? Nej, det vet jag inte. Hur tycker du man skulle gjort?
Citera
2019-05-27, 21:09
Medlem
Citat:

Vad är ditt syfte med att återberätta vad som skrivs i ett diskussionsforum? Tror du att myndigheten har nytta av det...? Hur ser ditt urval ut? Rapporterar du dagligen, typ "hej här är dagens folieskörd?"
Senast redigerad av rappytt 2019-05-27 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in