Citat:
Ursprungligen postat av
Bubba00
Visst, självklart. Du har rätt. De flesata kristna (och i ett globalt pespektiv: den överväldigande majortiet av alla människor som lever) är emot homosexualitet. Men man måste skilja på vad kristna har för uppfattning och vad Bibeln säger. Kyrkan och kristna har i alla tider haft uppfattningar som inte grundar sig i Guds ord utan som har sin grund i dåtida förställngar, fördommar och ideer. Med det sagt; inget ont om dem som är emot samkönade äktenskap eller har negativa uppfattningar om homosexuallitet. Jag respekterar dem och håller till viss del med om dem. Men varken jag eller dem kan motivera det med Jesu ord.
Sen finns det också en stark korrelataion mellan att vara kristen och konserativ/gammaldags. Är man konseratvi/gammaldags är det troligt att man är emot homosexuellas rättigherer. Men denna korrelqtion betyder inte att de är emot nämnda homosexuellas rättigheter därför att man är kristen.
Det är ju din tolkning av bibeln, bara i den här tråden finns det folk som inte delar den.
Med all respekt för dig tror jag att man kan hitta folk som vigt sitt liv åt kyrkan och ägnat åratal åt bibelstudier som pastorer, präster och kardinaler som bestämt hävdar att bögeri är förbjudet enligt bibeln och kristendomen.
Det jag vill påpeka är att din tolkning är en tolkning av bibeln, som är full av tvetydigheter och översättningsmissar och har olika versioner.
Det är mycket möjligt att oberoende bibelforskare, teologer kan hålla med dig i sak men jag kan samtidigt tänka mig att språkvetare och historiker kan lägga till kontext som styrker att bibeln fördömer bögeri.
Det finns ju även en politisk dimension, kristendomen ville ju ersätta det antika samhället med basen runt Medelhavet där bögeri var utbrett, det kanske var så att bögerihatet hos de kristna var ett sätta att visa sig lite nya och alternativa samt även ha som ess i bakfickan om man ville fördöma någon makthavare dom fallit i onåd.
Jag håller helt med ditt påpekande om konservatism och kristendom går hand i hand som två nykära bögar, men jag tror att det är en ekokammare där tankar och policys går åt båda hållen och att det även finns en förstärkning i den växelverkan.