Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-05-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Och hur tänker du att någon ska veta vad det är för fel när du ger exakt NOLL information om vad som händer med datorn när du försöker starta den?

"Min bil funkar inte, vad är fel?"
"Tja, du saknar 2 hjul, det kan ju vara det.."

Du har uppenbarligen både problem och ingen kunskap av värde. Göm dig någonstans.
Citera
2019-05-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Har du något på disken som du vill rädda?

Med tanke på vad du redan har testat som misslyckats så är det nog bättre att du starta datorn från DVD/USB och göra en ren installation av Windows mm.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Från tiden 2:18 och framåt visar videon hur man gör ren installation.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget (nedre blå knappen) laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du starta datorn från när du installerar om. Man får med många uppdateringar så det kan löna sig att skapa ny om det var länge sedan man skapade sin gamla.

Tack! Ska kolla upp detta!
Citera
2019-05-19, 22:37
Medlem
Peppermills avatar
Ett hyfsat vanligt fel med WIN10 och vissa moderkort är att bot-ordningen swipas/försvinner att datorn försöker boota upp fel hårddisk om man kör flera olika.

Har hänt både privat och på datorer på jobb för mig. Men är det det felet så låser det sig i "DOS-läget" och att en särskild fil sägs saknas, minns dock inte namnet nu.

Årgärd är att välja om till rätt HD igen i bios och spara om.

Men lät kanske inte som det var trådskaparens problem ändå. Men lycka till.
Citera
2019-05-22, 22:36
Medlem
Behöver vägledning.
Tangentbordet både det fysiska och på skärmen fungerar inte. Har sett olika lösningar men mitt problem är att jag inte kan logga in för att lösa problemet eftersom tangentbordet inte fungerar. Vad gör man? Starta om verkar inte lösningen.
Citera
2019-05-23, 06:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny.bravo
Behöver vägledning.
Tangentbordet både det fysiska och på skärmen fungerar inte. Har sett olika lösningar men mitt problem är att jag inte kan logga in för att lösa problemet eftersom tangentbordet inte fungerar. Vad gör man? Starta om verkar inte lösningen.

Och du har provat med ett annat "fysiska" tangentbord?
Citera
2019-05-23, 11:13
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny.bravo
Behöver vägledning.

Kanske det är dags för ett nytt batteri? Se baksidan av tangentbord.
Senast redigerad av PrivateBusiness 2019-05-23 kl. 11:15.
Citera
2019-05-23, 14:08
Medlem
vargstars avatar
Hej,

har installerat Windows 10 Pro på min HP Pavilion Notebook och när jag sätter i USB minne så komme det upp:

E:\ katalognamnet är felaktigt.

Hur fixar jag detta?
Citera
2019-05-23, 14:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargstar
Hej,

har installerat Windows 10 Pro på min HP Pavilion Notebook och när jag sätter i USB minne så komme det upp:

E:\ katalognamnet är felaktigt.

Hur fixar jag detta?
Formatera USB-pinnen på en annan dator och se vad som händer?
Citera
2019-05-26, 21:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Få bort tangentljud och långsam inmatning på tangenbord, HP EliteBook

Nu har det hänt igen att katten legat och sovit på tangentbordet när datorn var igång och inte fan kan hon berätta var hon hittade inställningarna som har ändrats.

1. Det har blivit ljud så det säger blipp för varje tangenttryckning. Hur får jag bort det?

2. Om jag trycker på samma knapp i snabb följd så tar den inte andra knapptryckningen. Jag kan skriva lika snabbt som vanligt i övrigt men ska jag exempelvis skriva "snabb" måste jag vänta ett par sekunder innan jag trycker på b för andra gången. Gäller samtliga knappar. Hur får jag bort det?

Datorn är en laptop HP EliteBook 850 G2 med Windows 10.
Citera
2019-05-26, 21:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Hoppla, jag hade ju googlat på svenska och sökt bland inställningarna i en timma utan att hitta något vettigt men en googling på "can't press same key twice" gav bättre träffar.

Lilla gullepluttan har nog legat på shifttangenten och aktiverat tröga tangenter och funktionen tangentfilter. När jag nu höll ner shift i fem sekunder hoppade det upp en tipsruta om var inställningen ligger. På inställningarna för tangentbord kan man stänga av dessa funktioner och av någon anledning upphörde även ljudet vid tangenttryckning på samma gång även om inställningarna inte nämner något om ljud.

Då blev det inte mycket till diskussion men tråden kan väl vara kvar om någon stöter på samma problem. Ett generellt tips är att inte låta djur ligga på tangentbordet, det kan ställa till de märkligaste problem...
Citera
2019-05-26, 23:30
Medlem
Svartskäggs avatar
Hur söker man filer som innehåller specifik text i Windows 10? Efter XP har jag aldrig förstått hur det funkar.

Jag har en fil som innehåller raden:
16 ((A,B),(A,(C,B))) 2 4

Söker jag på

((A,B),(A,(C,B)))

eller

"((A,B),(A,(C,B)))"

hittar Windows massor av filer eftersom den nöjer sig med att hitta bara bokstäverna.
Citera
2019-05-27, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Hur söker man filer som innehåller specifik text i Windows 10? Efter XP har jag aldrig förstått hur det funkar.

Jag har en fil som innehåller raden:
16 ((A,B),(A,(C,B))) 2 4

Söker jag på

((A,B),(A,(C,B)))

eller

"((A,B),(A,(C,B)))"

hittar Windows massor av filer eftersom den nöjer sig med att hitta bara bokstäverna.

I File Explorer / Utforskarens SÖKfält funkar följande:

Citat:

To search for symbols in general, including the equals sign =, you can use use special syntax = (match completely) or ~= (match any part) followed by quotation marks containing what you want to search for:

name:="myfile=.avi"

or

name:~="="

If you want wildcard usage, then use ~ (match completely but allow wildcards) taking care to complete the entire name searched, or put asterisk * at start and end of partial name searched, and use quotation marks to be able to search for symbols in general:

name:~"*f?le=*"

I exemplet ovan har alltså filen ett Namn med ett Likhetstecken ( = ) i, därav att man måste söka på speciellt sätt.

Om det funkar att söka så här även på andra ställen - än File Explorer / Utforskarens SÖKfält - där man numera kan söka i Windows, vet jag inte, och dessutom är sökningen Ändrad / Förbättrad? nu sedan maj-utgåvan av Win10.
Senast redigerad av ubbelubbe 2019-05-27 kl. 07:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in