• 1
  • 2
2013-08-12, 17:33
Medlem
Tjena,

Jo, såhär va.

Jag har snusat regelbundet i ungefär 6 år. pendlat mellan general white och Rapé (alltid portion)
Jag har nu senaste månaderna börjat på illa. Oftast kommer det efter måltid och jag är inte säker på att jag kan koppla det till snuset.

Men efter att ha mått illa (små illa, men inte så långt som att man kräks) varje dag i ungefär 4 månader så slutade jag snusa tvärt. Och det gick genast över. Jag höll mig ifrån snuset i ungefär 3 veckor och mådde prima.

Jag började sedan snusa igen (dum som man är) och de första veckorna kände jag ingenting.

Men nu börjar illamående komma tillbaka.

Kan jag koppla illamåendet till snuset eller är det annat orsak? typ Magkatarr, cancer, etc?
Illamående är inte att det snurrar i huvudet och att jag blir yr. Utan det sitter mer i maggropen (över naveln) och en kittlande känsla i halsen.

Tack på förhand,

mvh
calvincandie
Citera
2013-08-12, 17:33
Medlem
Jag kan tillägga att detta inte är något "nikotinkicks-illamående" utan en annan känsla.
Citera
2013-08-12, 17:35
Medlem
magmunnen känslig skulle jag tro...
Citera
2013-08-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
magmunnen känslig skulle jag tro...

På vilket sätt påverkar snuset magmunnen?
Citera
2013-08-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
På vilket sätt påverkar snuset magmunnen?

Du sväljer ju snussaft när du snusar. Även om du inte tror att du gör det så är det så.

Rubriken antyder att du frågar varför du har snusat i 6 år

Testa snus med mindre parfymering, t ex grov eller ettan.
Jag blir ibland också illamående när jag snusar parfymerat snus.
Citera
2019-05-18, 11:21
Medlem
tigerrakets avatar
Bump, har samma problem. Har snusat relativt frekvent nu i några år, men har på senare tid börjat må illa efter ungefär 20-30 minuter när jag använder snus. Snusar för tillfället Lundgrens, och vet inte om man borde byta.
Citera
2019-05-18, 11:50
Medlem
Muppers avatar
Ingen dålig bump
Men du kanske borde prova att byta till White? Inte lika gött kanske men rinner mindre. Eller ha inne prillan en kortare stund?
Citera
2019-05-18, 13:20
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Ingen dålig bump
Men du kanske borde prova att byta till White? Inte lika gött kanske men rinner mindre. Eller ha inne prillan en kortare stund?

Lundgrens är redan White. Testade att snusa mini nu ett tag av Göteborgs, och fick inte samma symptomer. Vet inte om de berodde på mindre andel nikotin, eller smak och parfymering. Tyckte dock de var lite för små prillorna.
Citera
2019-05-22, 23:25
Medlem
Tror att ni snusar för mycket
När jag var yngre och LANADE så satt man konstant med cola och snus ändå in på 4 på nätterna

Då blev jag yr och spyfärdig, tror jag vet känslan du menar..
Har endast hänt mig sent på kvällar, och då har jag varit uppe tidigt och snusat mer än en dosa

Numera snusar jag en halv dosa om dagen. Ca 10 prillor
Jag väntar 2-3 timmar innan jag tar första. (Jag vet det är svårt men när du vänjer dig vid det så vill du inte ha snus direkt på morgonen)

Snusa mindre, för min del = ingen yrsel eller illamående
Citera
2019-05-27, 01:37
Medlem
smygarn08s avatar
Mår med illa av snus då o då oftast efter 24.. måste vänta 1-2 tim på morron med innan jag kan ta en för att slippa det. Kan tillägga jag har en diagnos på magen IBS o begynnande magsår etc äter mycket omeprazol i perioder så blir det mindre problem ..
Citera
2019-05-27, 01:41
Citat:
Ursprungligen postat av smygarn08
Mår med illa av snus då o då oftast efter 24.. måste vänta 1-2 tim på morron med innan jag kan ta en för att slippa det. Kan tillägga jag har en diagnos på magen IBS o begynnande magsår etc äter mycket omeprazol i perioder så blir det mindre problem ..

Men va fan, ändå forsätter du? Byt till vape om du nu måste ha i dig nikotin.

För mig pajar magen efter 2-3 veckors snusande, och då kan jag inte snusa alls utan måste hålla upp ett bra tag. Så det var lika bra att lägga ner.
Citera
2019-05-27, 01:42
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygarn08

Varför i hela friden fortsätter du med snus om du har det? snus är ju starkt för magen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in