• 1
  • 2
2019-05-24, 16:56
Medlem
Jag har haft en anställning sedan hösten 2018 som är tidsbegränsad till juli månad. Men förstår inte hur de räknar på mina semesterdagar.
Jobbar halvtid, och får fast månadslön. På den senaste står följande semester 2019 :betalda 12 obetalda 13 sparade 4 resterande dagar (betalda och sparade) 16. Har ingen semserlön på någon av mina lönnespecfiktion. Så får ej ihop att jag bara skulle ha rätt till 4 dagar
Citera
2019-05-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killenmeddet
Jag har haft en anställning sedan hösten 2018 som är tidsbegränsad till juli månad. Men förstår inte hur de räknar på mina semesterdagar.
Jobbar halvtid, och får fast månadslön. På den senaste står följande semester 2019 :betalda 12 obetalda 13 sparade 4 resterande dagar (betalda och sparade) 16. Har ingen semserlön på någon av mina lönnespecfiktion. Så får ej ihop att jag bara skulle ha rätt till 4 dagar

Det står inte att du bara har rätt till 4 dagar.
Citera
2019-05-24, 17:33
Medlem
Jag tolkade det som att de skulle ha betalt ut 12 st dagar till mig. Men har haft samma lön under hela tiden så det kan liksom inte heller stämma. Trodde sparade 4 dagar stod för att jag bara har tillgång 4 semesterdagar
Citera
2019-05-24, 17:49
Medlem
Citat:

Du har 4 sparade från förra året. Du har 12 betalda för detta år och 13 obetalda.

Du bör kolla på om de drar 1:1 dvs 1 semesterdag för 1 ledig dag. Om du jobbar olika långa pass kan de dra tex 1.25 dagar för varje semesterdag. Prata med lön
Citera
2019-05-25, 09:54
Medlem
polagoms avatar
Citat:

Tycker det är väldigt tydligt det som står.

Du har 16 st betalda dagar kvar. 12 st från det här året som du har jobbat in, 4 från förra året som du inte tog ut. Utöver det så har du rätt att ta ut 5 veckor totalt, så 13 av dem dagarna skulle vara obetalda.
Citera
2019-05-26, 17:31
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Alla anställda har rätt till 25 dagar semester om året men alla (du till exempel) har inte rätt till 25 betalda semesterdagar, det är därför det står som det gör.
Citera
2019-05-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Alla anställda har rätt till 25 dagar semester om året men alla (du till exempel) har inte rätt till 25 betalda semesterdagar, det är därför det står som det gör.

Jag tror att TS har rätt till 25 betalda semesterdagar under förutsättning att TS jobbar hela semesteråret.
Citera
2019-05-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag tror att TS har rätt till 25 betalda semesterdagar under förutsättning att TS jobbar hela semesteråret.

Det där är olika för olika arbetsplatser.
Citera
2019-05-26, 19:23
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Det är under föregående året semesterdagar tjänas in så eftersom TS inte jobbade hela året blir det inte 25 betalda dagar.

Tilläggas kan att det vanligen gäller från 1 april till 31 mars men även andra alternativ exempelvis kalenderår kan förekomma.

Tillägg:
På vissa arbetsplatser får du ut 25 betalda dagar ändå men om du slutar din anställning inom 5(?) år blir du återbetalningsskyldig för dessa icke intjänade dagar.
Citera
2019-05-26, 19:31
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Det står "jobbar halvtid" så sannolikt blir det inte 25 betalda semesterdagar.
Citera
2019-05-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det står "jobbar halvtid" så sannolikt blir det inte 25 betalda semesterdagar.

Man får 25 betalda semesterdagar med halvtidslön. Hur många procent man jobbar spelar alltså ingen roll.
Citera
2019-05-26, 20:25
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Man får 25 betalda semesterdagar med halvtidslön. Hur många procent man jobbar spelar alltså ingen roll.

Man har rätt till 25 semesterdagar per år som deltidsanställd, men de betalda semesterdagarna är något annat. Praxis är 12% av arbetstiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in