Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag har typ aspergers, jag har alltid känt väldigt lite behov av bekräftelse eller gillande utifrån.
Plus jag har oftast inte förmågan att linda in och jämka, trots att jag efterhärmat sociala "koder" sen barnsben. (kanske viktig information för en motdebattör?)
Det förstod jag ganska snabbt av dina inlägg här. Jag dömer ingen utan är lika 'elak' mot alla. Bara så du vet. Säger någon något så hugger jag på det.
Jag själv har haft en 'ganska' grym barndom med barnhem, misshandel och sexuella övergrepp i den värsta av meningar. Jag lärde mig tidigt att distansera mig från känslor till förmån för 'sociala koder' så jag kunde överleva. Nu på äldre dar så ser jag ett värde i det därför att jag har ett 'bibliotek' av handgrepp jag kan använda när jag vill ha ett uttryck i affekt från någon. "Vi" (jag förutsätter här att du identifierar dig mot omvärlden som jag tror du gör) har förmånen att kunna objektivt se världen i tredjeperson vilket är få förunnat. De flesta äts upp av sina känslor och är förlorade i dess uttryck. Inte vi.
Du har en gåva men vårda den som labil. Skriv ner och bokför dina intryck. Rannsaka dig själv regelbundet.