2019-05-25, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vilket jävla tjatande. Polisen har inte pekat ut något annat än att båda är misstänkta för mord på två barn, vilket den "sammantagna bilden visar". Vem som handgripligen gjort detta är inte juridiskt intressant. Polisen har gjort en fu för att få fram sanningen. Enligt utredningen hade båda föräldrarna begått handlingen i samförstånd:
– Och båda är därför formellt misstänkta för att gemensamt ha dödat sina döttrar, säger Stefan Svensson.

De har också varit i kontinuerlig kontakt med de anhöriga under utredningens gång: Stefan Svensson och hans kollegor har fortlöpande hållit kontakt med och informerat familjens anhöriga.

Du gapar och skriker om att polisen pekar ut någon förälder som inte har mördat sina barn. Så är det inte. Två föräldrar har dödat barnen. Vem som gjorde det handgripligen har överhuvudtaget inte kommit fram. En blev kvävd, en blev strypt. Det kan vara så enkelt att de handgripligen dödat var sitt barn. Eller hur Glittret? Det kan också vara så att en har dödat dom, och den andra hållit fast kroppen på barnen. Allt står i utredningen där man försökt komma så nära sanningen som möjligt.
Vad vitsen är begriper nog inte ens upphovskvinnan - men låt henne göra ett "Stureby" för all del.
Det blir ju så mycket bättre då och Hanna förtalas inte enligt solglittret i rättegången som nu pågår i tråden om vad som gäller juridiskt sett för döda gärningspersoner...
Citat:
"Rätten bedömer gärningen som mord eftersom det var ett utdraget förlopp där avsikten varit att döda och där pojken, som utförde dådet, hade möjlighet att besinna sig. Men rätten menar också att pojken begick dådet under stark påverkan av flickan, då han plågats av hennes krav och kontrollbehov.

Bevisningen anses övertygande mot båda ungdomarna, och rätten anser att flickan hade direkt uppsåt att döda Therese Johansson Rojo."

"När det gäller pojken anses hans bristande omdöme och flickvännens starka inflytande ha bidragit."
"När förhandlingen avslutades i september förklarade Södertörns tingsrätt att de båda åtalade tonåringarna funnits skyldiga till att ha dödat flickan.

Pojken anses skyldig till mord och flickan till anstiftan till mord. "
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sturebymordet-ett-ar-och-atta-manader-for-mordet
Här kan man se hur påverkar via anstiftan kan se ut vid mord:
Citat:
"Hotar att ta livet av sig
Sedan hotar flickvännen med att kasta sig på tunnelbanespåret - men stoppas av pojkvännen i sista stund.
Nu börjar mordet på Therese att planeras, enligt åtalet."

"Flickvännen uttrycker senare sin besvikelse i ett sms:
"Du lovade mig att du skulle göra det i helgen och än en gång svek du mig. Du klarar uppenbarligen inte av att göra det här så jag får väl göra det själv. Men jag orkar inte att bli mer sviken nu, därför är det slut".
Men flickvännen ger honom ett nytt ultimatum: mordet ska ske före skolbalen."

"Jag sms:ar dig när det är gjort."
"- De har sagt att jag nästan har blivit som besatt av henne, att jag inte klarat av att göra något utan henne och att jag lyder allt hon säger."
https://www.expressen.se/nyheter/jag-smsar-dig-nar-det-ar-gjort/
Om nu gemensamt familicide påstås (felaktigt) att det är "världsunikt" så vet jag inte om anstiftan blir så mycket mer relevant?
Citat:
Sturebymordet har likheter med Knutby – och det finns ett parallellfall i Kanada.
Men det är extremt ovanligt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11950678.ab
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hon kan mycket väl av de framlagda bevisen anses vara misstänkt för delaktighet i beslut och planering - anstiftan. Men i själva ”dödandet av barnen” som polisen benämner det kan hon då rimligen inte pekas ut som misstänkt.
Citat:
Det är falskt utpekade - förtal. Det ska polisen inte syssla med!
Senast redigerad av develi 2019-05-25 kl. 13:31.
Citera
2019-05-25, 13:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det är falskt utpekade - förtal. Det ska polisen inte syssla med!

Polisen har överhuvudtaget inte nämnt vem som dödat vem. Jag begriper inte hur du får ihop det? Du har malt på om detta ett halvår men du har inte lyckats åstadkomma ett enda belägg för detta utpekande.
Citera
2019-05-25, 14:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Men vi kommer inte att nå konsensus. Om ingen närstående med insyn berättar så kommer vi inte att få veta fler detaljer.
Jag kommer fortsätta att tro att det var en rätt vanlig familj till dess att sjukdomar och kanske annat jobbigt sänkte familjen. Sen i någon desparat uppgivenhet fattade de ett makabert och oförlåtligt beslut.
Jag kommer aldrig att tro att misshandel och incest förekom i familjen. Vi bär alla med oss olika erfarenheter och utifrån det gör vi olika tolkningar. Så till dess annat bevisas kommer inte jag ingå något konsesustänk med de som klurar ut olika deckarscenarier.
Nej - absolut inte. Det är inte ens en målsättning överhuvudtaget.
Vem skulle man enas med? Rättshaverister? Vars fokus är att Fu är förtal, Hanna felaktigt misstänkt och mörkläggning - men inbillar sig att de är nåt stort på spåret?
Sistnämnda faller samman med Höglunds scoopdrömmar:
"något fördolt som kanske polisen och de anhöriga känner till men som inte får komma ut", "hemlighetsmakeriet är flagrant" eller "det gigantiska hemlighetsmakeriet kring fallet."

Identiskt samma åsikter ses i tråden i form av "tysta ner", "är det nåt skamligt de vill dölja"..
Det går i samma anda och det skaver alldeles förfärligt.
Ingen levererar nåt som påverkar det som kommer från mordutredningen.
Citat:
Senast redigerad av develi 2019-05-25 kl. 14:55.
Citera
2019-05-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det ska vara ställt utom rimligt tvivel att Hanna var delaktig. Hon är bevisligen strypt och polisen kan inte säga i vilken ordning alla dött. Det komplicerar det hela. Det är inte orimligt att anta att Hanna dött först. Fast alla är döda så vad spelar roll nu?

Polisen får helt enkelt redovisa mer om vad som planerades. Börja med att visa brevet. Tidig höst, kan man säga, besökte Hanna onkologen. Scheele har hört (i brevet?) att Hanna hade fått en dödlig sjukdom. Skolan och kommunen skulle få mycket att fundera över (Scheele och Imlikenono). Polisen har inte sett någon händelse som skulle ha utlöst det plötsliga dödandet. Är inte fallet minst sagt ofattbart?

Det är ställt bortom rimligt tvivel att hon var delaktig, hon har till och med erkänt detta i ett avskedsbrev. Det finns inget som talar för att hon skulle dött först och även om hon gjorde det så kvarstår den dokumenterade gemensamma planeringen.
Citera
2019-05-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är ställt bortom rimligt tvivel att hon var delaktig, hon har till och med erkänt detta i ett avskedsbrev. Det finns inget som talar för att hon skulle dött först och även om hon gjorde det så kvarstår den dokumenterade gemensamma planeringen.

Dt blir liksom lite Moment 22 när du skall bevisa.
Brevet, som jag sa., polisen får redogöra tydligare för ”planeringen”,och ffa brevet.

Finns inget som just nu talar för att Hanna inte dött först.
Citera
2019-05-25, 15:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Brevet, som jag sa., polisen får redogöra tydligare för ”planeringen”,och ffa brevet.

Och varför "får" dom det? De kommer aldrig offentliggöra vare sig brev eller nåt annat som hittills inte kommit till allmänhetens kännedom. Det är sekretessbelagt. Som högst i 70 år. Det enda sättet att få fram information är att som Missan27 gjorde, börja ringa upp anhöriga och be dom berätta. Vilket de inte gjorde tydligen.
Citera
2019-05-25, 15:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej - absolut inte. Det är inte ens en målsättning överhuvudtaget.
Vem skulle man enas med? Rättshaverister? Vars fokus är att Fu är förtal, Hanna felaktigt misstänkt och mörkläggning - men inbillar sig att de är nåt stort på spåret?
Sistnämnda faller samman med Höglunds scoopdrömmar:
"något fördolt som kanske polisen och de anhöriga känner till men som inte får komma ut", "hemlighetsmakeriet är flagrant" eller "det gigantiska hemlighetsmakeriet kring fallet."

Identiskt samma åsikter ses i tråden i form av "tysta ner", "är det nåt skamligt de vill dölja"..
Det går i samma anda och det skaver alldeles förfärligt.
Ingen levererar nåt som påverkar det som kommer från mordutredningen.

Det blir ju galnare och galnare i tråden, jag är på riktigt helt förstummad och sitter med ögon stora som tekoppar och tänker det här kan fan inte vara sant vad jag läser men tyvärr så står det exakt så i de inlägg jag ser, hur fan ska man kunna komma någon form av samförstånd med rättshaverister och konspirationsteoretiker?

De senaste alsterna från konspirationsteoretikern nummer ett är bara för mycket, om jag nu fattat det rätt så är polisen anmäld och ska utredas, frågan är då av vem, är det en jo-anmälan som är inlämnad?

Vore väl på plats att lämna in en anmälan mot den den enligt utsago lösmynte åklagaren i fallet, vem det nu är eftersom ingen åklagare har hanterat ärendet.
Citera
2019-05-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det blir ju galnare och galnare i tråden, jag är på riktigt helt förstummad och sitter med ögon stora som tekoppar och tänker det här kan fan inte vara sant vad jag läser men tyvärr så står det exakt så i de inlägg jag ser, hur fan ska man kunna komma någon form av samförstånd med rättshaverister och konspirationsteoretiker?

De senaste alsterna från konspirationsteoretikern nummer ett är bara för mycket, om jag nu fattat det rätt så är polisen anmäld och ska utredas, frågan är då av vem, är det en jo-anmälan som är inlämnad?

Vore väl på plats att lämna in en anmälan mot den den enligt utsago lösmynte åklagaren i fallet, vem det nu är eftersom ingen åklagare har hanterat ärendet.
Det är sant, ”åklagaren” har läckt innehåll från en pågående förundersökning. Att bryta förundersökningssekretessen är ett mucket allvarligt tjänstefel. Är det något som ska utredas så är det detta.
Citera
2019-05-25, 15:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är sant, ”åklagaren” har läckt innehåll från en pågående förundersökning. Att bryta förundersökningssekretessen är ett mucket allvarligt tjänstefel. Är det något som ska utredas så är det detta.

Absolut, där finns det fog för en utredning, sitta och pladdra till kreti och pleti under en pågående förundersökning.
Citera
2019-05-25, 16:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ewa-Gun Westford fick mail från mig med underlag härifrån, för flera månader sedan. Hon har både fått en del inlägg härifrån, samt fått veta att ACA har skvallrat ur skolan för Glittret. Har ACA gjort fel, så har hon fått veta det. Om hon inte har gjort fel, så är ingen skada skedd. Att jag valde EGW som kontaktman just i det fallet berodde på att vi just då hade mailkontakt i Bjärredfallet så hon fick bli budbärare i ärendet. Sen är jag inte ens säker på om det är sant det Glittret påstått om samtal med åklagaren ACA. Med tanke på att det inte fanns någon åklagare, vilket EGW mycket riktigt påpekade för mig.
Citera
2019-05-25, 16:10
Medlem
Citat:

Utredningens sammanfattande slutsats innebär att morden på döttrarna skett av båda föräldrarna gemensamt. Den bygger på total insikt i den fullständiga utredningen, som nu är nedlagd och skyddad av total sekretess.

Det var klart uttalat från polisen redan i januari 2018 att en regelrätt mordutredning skulle ske men inte resultera i en offentlig FUP. Utredningen skulle därefter läggas ned.

Att då forsätta att gapa i 1.5 år om att du inte får se mer än de du nu fått veta och kräva mer, visar tydligt att du INTE förstår vad ett nedlagt fall innebär.
Citera
2019-05-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Och varför "får" dom det? De kommer aldrig offentliggöra vare sig brev eller nåt annat som hittills inte kommit till allmänhetens kännedom. Det är sekretessbelagt. Som högst i 70 år. Det enda sättet att få fram information är att som Missan27 gjorde, börja ringa upp anhöriga och be dom berätta. Vilket de inte gjorde tydligen.

Det är någon som överklagat det maskade protokollet. Det vore märkligt om allt som står i förundersökningen är förtal av avliden eller integritetskränkande uppgifter.

Vi har 4 avlidna i det här fallet. Det är både offer och förövare. De måste skiljas från varandra. Flickornas baneman skall inte tillåtas bestämma över dem även efter deras död. Det handlar om rättvisa.Om det bara finns ett uns av möjlighet att någon skulle vilja återupprätta sin heder så är det domstolens plikt att verkställa det.

Det skulle vara tråkigt om sekretessen forsätter i många år. Jobbigast för de anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in