2019-05-25, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Artikeln är försedd med bild av de två flaskorna. Den är tydligen tagen från Unga Pionjärers Instafeed.

Ok tack!

Skall kolla där.
Citera
2019-05-25, 07:59
Medlem
Citat:
Japanska Asahi Shinbun meddelar idag att Nordkorea har släppt en inhemsk whiskey som påminner väldigt mycket om Johnnie Walker, den svarta håller 40 % och den röda 42 %. Jag har lite svårt för handskriven hangul fortfarande men det ser ut som om de gett den namnet 손군 i vertikal skrift, eller Songun, alltså "militären först". Enligt Asahi skall den släppas i butikerna vid årets slut och då till ett pris motsvarande 15 USD.

Såg artikeln och ett flertal andra nu.

Flaskan är en något ”Modifierad” variant av JW, med lite inslag av den i Sydkorea så populära Skotska Whiskyn, Imperial (Chivas Bros./Pernod Ricard).

Etiketten, däremot, är en ren kopia av JW.

Tydligen är det Nordkoreanska namnet ”Samilpo” efter floden Samilpo vid Mount Kumgang. En tredje variant, 45%, är planerad.

Lär väl vara i ”Singel Ethanolklassen”, dvs odrickbar, (säkert duglig vad gäller berusningssyftet) och färgad med sockerkulör, då ekfat eller andra attribut nödvändiga för en högklassig whisky (typ den Japanska) med största sannolikhet saknas.

Mängder av ej specificerade AMINOSYROR, uppges den innehålla, vilka skall föhindra leverskador och istället ”Stärka” levern och förhindra bakfylla bland annat. Hmm..........
Senast redigerad av LEMMOR 2019-05-25 kl. 08:04.
Citera
2019-05-25, 08:40
Medlem
Att det just nu, är högvarv och ”Red alert”, för alla som jobbar med problematiken kring ”Huawei”, kan jag intyga till 100%.

De senaste månadernas informationsinhämtning, både officiell och klassifierad, är ingen rolig läsning.

Det förefaller mig, mer och mer sannolikt, att misstankarna, om att det föreligger en planerad koppling till Kinesiska partiet - militären och underrättelsetjänsten, med uppsåtet att infiltrera och spionera samt implementera system, med syftet att långsiktigt överta kontrollen av den digitala trafiken, är bekräftade.

Jag hoppas att 4-dagarsmötet som nu inleds i Japan, mellan Abe och Donald, inte bara skall stärka samarbetet i kampen mot NK, utan även besluta att utöka samarbetet för att stoppa Huawei internationellt.
Citera
2019-05-25, 08:52
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Såg artikeln och ett flertal andra nu.

Flaskan är en något ”Modifierad” variant av JW, med lite inslag av den i Sydkorea så populära Skotska Whiskyn, Imperial (Chivas Bros./Pernod Ricard).

Etiketten, däremot, är en ren kopia av JW.

Tydligen är det Nordkoreanska namnet ”Samilpo” efter floden Samilpo vid Mount Kumgang. En tredje variant, 45%, är planerad.

Lär väl vara i ”Singel Ethanolklassen”, dvs odrickbar, (säkert duglig vad gäller berusningssyftet) och färgad med sockerkulör, då ekfat eller andra attribut nödvändiga för en högklassig whisky (typ den Japanska) med största sannolikhet saknas.

Mängder av ej specificerade AMINOSYROR, uppges den innehålla, vilka skall föhindra leverskador och istället ”Stärka” levern och förhindra bakfylla bland annat. Hmm..........
Kan tillägga att namnet på drycken är inte "Songun" (손군) utan helt enkelt "sprit" (술). Hade varit förskräckligt om det var meningen att militärerna skulle få flaskorna först för att kunna sikta bättre med missilerna...

På raden under tror jag det står 삼일포특산물공장 som helt enkelt är namnet på tillverkaren. "Samilpo-fabriken för specialprodukter" ungefär. Samilpo är f ö en liten sjö i nedre Kumgangsan, berömd för sin skönhet. Utsikten är så vacker att man enligt gamla legender vill stanna där tre dagar (sam-il = tre dagar).
Citera
2019-05-25, 12:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Tack till Paponim för klargörandet. Var själv ganska tveksam, för jag kan inte påminna mig att jag sett koreanska skrivas vertikalt, som exempelvis japanska och kinesiska. Men då det var en flaska kunde det tänkas vara ett sådant undantag eftersom det ger utrymme för större text.
Men kan då verkligen 술 verkligen vara produktnamnet, eller är det en "markör" tills dess de har ett bättre namn? Komma in och fråga efter sul borde bli förvirrande.
Senast redigerad av Kumabjorn 2019-05-25 kl. 12:17.
Citera
2019-05-28, 08:47
Medlem
Allt fler rapporterar om att matbristen börjar bli kritisk i Nordkorea, extra utsatta är bönder då regimens kvotkrav har ökat så mycket att det inte blir något över för bönderna/producenterna

Sydkorea har erbjudit stora leveranser av ris tofu och söjabönolja till Nordkorea men regimen har tackat nej och kräver istället ”cash”.
Man blir beklämd när sådan information kommer fram.

Pyongyang rejects Seoul’s offer to provide rice, demands cash instead

http://www.donga.com/en/List/article/all/20190527/1742214/1/Pyongyang-rejects-Seoul-s-offer-to-provide-rice-demands-cash-instead
Citera
2019-05-28, 09:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Att det just nu, är högvarv och ”Red alert”, för alla som jobbar med problematiken kring ”Huawei”, kan jag intyga till 100%.
Det är i och för sig fascinerande att det inte finns någon aktiv tråd om världen största land, men du kanske skulle starta/återuppväcka en om du vill skriva om Kina. Det blir lätt komiskt om Kina framstår som ett bihang till pluttstaten Nordkorea.
Citera
2019-05-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är i och för sig fascinerande att det inte finns någon aktiv tråd om världen största land, men du kanske skulle starta/återuppväcka en om du vill skriva om Kina. Det blir lätt komiskt om Kina framstår som ett bihang till pluttstaten Nordkorea.

Jag förstår Din kommentar, då detta inlägg av mig, är undermåligt författat och skrivet på stående fot, efter en mycket intensiv hearing, angående att Huaweis underlåtenhet ännu består, i att icke redovisa leveranser av utrustning och teknik till Nordkorea.
Samt redovisning av detsamma då man använt tredjepartsleverantör och/eller speditör, till andra länder.

Alltfler utredningar och fortlöpande underrättelseinformation, tyder på att Huawei bryter/brutit, mot flertalet förbud, bla att inte vidareexportera Amerikansk och viss västerländsk teknologi.
Citera
2019-05-28, 15:23
Medlem
Trumps inställning till Kim och NK förstår jag inte riktigt. Kan den här svälten göra att Trump tänker sig att han säger att han har en bra kontakt med den mycket intelligente och trevlige Kim var ett försök att om Kim måste börja avveckla för att få cash som han verkar vilja ha, utropa sig som den amerikanske presidenten som fick NK att avveckla nukleärt?

Eller vad är strategin för Trump till NK och hur väl svara egentligen NK på olika bemötanden från USA och överiga omvärlden. Dvs vad är Kims plan?
Citera
2019-05-29, 02:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Trumps inställning till Kim och NK förstår jag inte riktigt. Kan den här svälten göra att Trump tänker sig att han säger att han har en bra kontakt med den mycket intelligente och trevlige Kim var ett försök att om Kim måste börja avveckla för att få cash som han verkar vilja ha, utropa sig som den amerikanske presidenten som fick NK att avveckla nukleärt?

Eller vad är strategin för Trump till NK och hur väl svara egentligen NK på olika bemötanden från USA och överiga omvärlden. Dvs vad är Kims plan?

När det gäller Trump och NK/Kim måste man göra en viss artskillnad. NK/Kim är en på många sätt sammanväxt koloss, det finns fickor av avvikande inställning inom statsledningen, men de måste agera försiktigt och eftertänksamt när de vill gå emot Kims personliga åsikter. Många i Trumps Vita Hus anser honom vara en förväxt bebis med den intellektuella och språkliga kompetensen hos en tolvåring (och ungefär samma fokuseringsförmåga) och de drar sig inte för att släpa benen, agera bakom ryggen på honom. läcka pinsamheter för att flytta hans fokus osv. I en av böckerna jag läste om honom plockade en medarbetare (har lämnat) helt sonika bort några underlags PM som satt på hans skrivbord för att de gick emot den policy han själv förordade.

Så vad Trump vill och vad USA vill, med hänsyn till NK, är två helt olika saker.
Citera
2019-05-29, 12:03
Medlem
Citat:
När det gäller Trump och NK/Kim måste man göra en viss artskillnad. NK/Kim är en på många sätt sammanväxt koloss, det finns fickor av avvikande inställning inom statsledningen, men de måste agera försiktigt och eftertänksamt när de vill gå emot Kims personliga åsikter. Många i Trumps Vita Hus anser honom vara en förväxt bebis med den intellektuella och språkliga kompetensen hos en tolvåring (och ungefär samma fokuseringsförmåga) och de drar sig inte för att släpa benen, agera bakom ryggen på honom. läcka pinsamheter för att flytta hans fokus osv. I en av böckerna jag läste om honom plockade en medarbetare (har lämnat) helt sonika bort några underlags PM som satt på hans skrivbord för att de gick emot den policy han själv förordade.

Så vad Trump vill och vad USA vill, med hänsyn till NK, är två helt olika saker.

Att det är skillnad på vad Trump och Kim vill är det nog ingen tvekan om. Jag var mer ute efter vad Kim har för plan mot Trumps utspel eller planer, som ju inte behöver vara detsamma. Vad har Kim för mål med USA egentligen? Tyvärr vet jag för lite för att gör en egen reflektion om saken. Men Kim bör väl ha ett mål med sina ageranden. Både till USA och även andra länder.
Citera
2019-05-29, 13:28
Medlem
Kumabjorns avatar
Han vill in i värmen. Men han insisterar på att världen (läs; USA) skall anpassa sig till hans villkor och inte tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in