2019-05-24, 19:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Om mina föräldrar planerat att döda mina syskon, gjort det och enbart en handgripligen utfört dådet, så hade jag aldrig i livet friat den som INTE lagt händerna på mina syskon. Jag hade sett båda som förövare. Juridiskt sett så är det dessutom så, även om Glittret vägrar begripa. Att vara så rigid att man fortsätter mala om detta säger otroligt mycket om den personen. Därmed är det ointressant att ens nämna vem som gjort vad - vilket polisen vägrade säga också. Av uppenbara skäl, som vi kan se i tråden.
Ja, det är därför det blir ett evigt cirkelresonemang. Det spelar ingen roll vem som mördat barnen handgripligen.
Om det så är båda som agerat tillsammans, om de dödat varsitt barn eller Hanna alt. Oskar allena.

Att spekulera vem som gjorde vad är fritt - den gemensamma skuldfrågan är det professioner som rett ut.

Det är däremot en markant skillnad att försöka fria en av barnmördarna med en massa jävla påhitt.
Senast redigerad av develi 2019-05-24 kl. 19:53.
Citera
2019-05-24, 19:52
Medlem
Citat:
Om mina föräldrar planerat att döda mina syskon, gjort det och enbart en handgripligen utfört dådet, så hade jag aldrig i livet friat den som INTE lagt händerna på mina syskon. Jag hade sett båda som förövare. Juridiskt sett så är det dessutom så, även om Glittret vägrar begripa. Att vara så rigid att man fortsätter mala om detta säger otroligt mycket om den personen. Därmed är det ointressant att ens nämna vem som gjort vad - vilket polisen vägrade säga också. Av uppenbara skäl, som vi kan se i tråden.

Det handlar inte om att FRIA någon
, försök fatta det, eftersom det uppenbarligen är så att båda har skrivit under ett gemensamt brev, som det ser ut, ja. Men vem som handgripligen utförde morden är ändå av intresse för flera personer i tråden. Det är bara att begripa det.
Citera
2019-05-24, 19:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trådsanning skapat av dig.

Finns inga officiella uppgifter om att det är en enda förälder som mördat barnen.

Fortsättningsvis framgår det klart och tydligt i avskedsbrevet att det är ett gemensamt beslut att Hanna och Oskar både planerat och genomfört mord på sina döttrar.

Därav faller det inom ramen för medgärningsmannaskap och båda är lika skyldiga - vilket likaväl är resultatet av förundersökningen.

Att du sen konstant vill fria en av barnmördarna utan nåt belägg kan man helt bortse ifrån.

Bevisligen innehåller avskedsbrevet ett påstående om något som sedan inte skedde. H tog inte sitt liv, hon blev mördad. Hur många andra uppgifter i brevet som inte heller stämmer vet vi inte. Inte ens polisens påstående på PT om mordorsak står omaskat.

Jag vet inte om O eller H handgripligen mördade barnen. Det är för mig inte viktigt att det på något sätt ska vara den ene eller andre. Ur kriminalstatistik synpunkt vore det väldigt uppseendeväckande och också väldigt intressant om det vore H, men det är mer en något makaber okänslig studiesynpunkt.

Det är dock för mig viktigt att polisen inte låtsas att det är någon som utredningen visat inte gjort det.
Vi gör inte sådant i en rättsstat, vi ska inte peka ut och misstänkliggöra en person som inte har möjlighet att försvara sig för något vi vet att denne inte gjort. Det gäller Kevinmördare och avlidna vuxna.
Oavsett om den personen misstänks för anstiftan och delaktighet i mordbesluten eller inte.
Anstiftan är en egen form av brottsrubricering det ska då rimligen anges att denna individ är misstänkt för just detta. Inte för något polisen har bevis för att vederbörande inte gjort.
Citera
2019-05-24, 19:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Det handlar inte om att FRIA någon
, försök fatta det, eftersom det uppenbarligen är så att båda har skrivit under ett gemensamt brev, som det ser ut, ja. Men vem som handgripligen utförde morden är ändå av intresse för flera personer i tråden. Det är bara att begripa det.
Men tjena...

Vilket parallellt universum befinner du dig i?

Du har ju själv dragit in både skilsmässor och att Hanna nog har ångrat sig.

Tråden är överfull av att fria Hanna från skuld - upprätta hennes heder, att polis kan ha förtalat henne på PT. Hanna är rentvådd skrev missan efter kontakt med Anevski.
Senast redigerad av develi 2019-05-24 kl. 19:57.
Citera
2019-05-24, 19:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Helt uppenbart får man inte ställa sig frågan vem som handgripligen mördade barnen, även om man tar till sig och begriper det faktum att man begriper att morden var i samförstånd. Man får inte ens ställa den frågan och jag undrar varför.
Frågan är fri. Ställ frågan. Men att anklaga att polisen gör både ett undermåligt jobb i Bjärredfallet, att de utpekar en mördare som definitivt inte varit mördare - då är man ute och reser ordentligt. De har berättat vad de juridiskt kommit fram till. Det är inte intressant att delge hela landet vem som gjort vad, eftersom det inte ändrar något alls. Jag personligen begriper inte varför man har intresse att sitta och anklaga polisen för att hitta syndabockar.
Citera
2019-05-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror du läser med förutfattade glasögon och du läser fel.
Vad i mina påståenden i mitt inlägg är osant? Vänligen ange hur du vet att det är osant.

En förälder har handgripligen mördat barnen. Enligt polisens referat för gemensamhet finns inga uppgivna bevis för att två handgripligen gjort detta. Något som chefjurist ACA också bekräftade 8/2.
Någon har bragt H om livet medels strypning, vi har inga uppgifter på vem som är misstänkt för detta mord.

Det är absolut fel att uppge någon som misstänkt för de handgripliga morden på barnen när utredningen visat att den personen inte gjort det. Det är ett falskt utpekande och misstänkliggörande av en död person som inte kan försvara sig.
Det är rimligt att man anger vem i villan som är misstänkt för att ha mördat kvinnan och vem som handgripligen mördat barnen. Precis som man uppger vilka personer som man enlig bevisen misstänker beslutat detta.
Du måste försöka förstå vad man skriver. Dina påståenden är osanna, du påstår att det står saker i förundersökningen som inte finns där och du påstår att polisen har uttalat saker som dom aldrig har sagt. Dina påståenden är osanna.
Citera
2019-05-24, 20:07
Medlem
Citat:
Helt uppenbart får man inte ställa sig frågan vem som handgripligen mördade barnen, även om man tar till sig och begriper det faktum att man begriper att morden var i samförstånd. Man får inte ens ställa den frågan och jag undrar varför.
Vem mördade handgripligen barnen?

Citera
2019-05-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Dina benämningar på dina medskribenter tar aldrig slut.
Men denna köper jag. Förvirrad resenär. Det känner jag mig som. Den sparsamma infon gör mig förvirrad och deltagandet i denna tråd är som en lång resa där vi aldrig kommer fram till ändstationen.

Jag fattar inte hur ni funkar ni som är nöjda och klara och numer bara hålls i tråden för att hålla koll på oss förvirrade resenärer.

Lika självklart som det är för er, lika obegripligt är det för oss. Kan vi inte bara acceptera det?

När det gäller fupar och överklagan så förstår jag att du vet en del. Jag kan absolut inget om det. Har aldrig läst en fup eller hämtat ut eller överklagat.

Däremot är jag övertygad om journalisters kunskap och erfarenhet hur det går till. Men det tar tid.Enligt dig är det lönlöst men där tror jag mer på journalisterna som lägger ner tid och arbete på det.Dom har ju överklagat och fått ut förr.

Någon skrev om andra fall men där har man ju fått förklaringar. I bjärredsfallet finns inga. Att två mediagnoser skulle vara orsaken finns bara inte. Inte i min värld. Ingen kontakt med psykiatrin. Ingen orosanmälan. Ingen nära kontakt med anhöriga. Jag tror polisen hade stora svårigheter under förhören att få fram något. För hade anhöriga vetat mer så hade dom handlat. Inte att dom visste att mordplaner fanns naturligtvis men att dom kände till att föräldrarna var djupt deprimerade och behövde avlastning trots att dom inte bad om det.

Detta är ingen kritik mot polisen. Det måste varit ett av dom värsta fall dom haft och som sagt, jag tror att det var mkt svårt att få fram fakta från omgivningen.

Finns säkert poliser som har undringar kvar och även lärare som var där. Det är jag övertygad om.

Till skillnad från dig och andra tror jag att alla skribenter här är normalbegåvade. Men vi tänker olika beroende på olika livserfarenheter, yrken o.s.v.

Jag tror åxå att alla här först och främst tänker på Agnes och Moa.
Våra skilda uppfattningar om Oskar och Hanna tror jag beror på ovanstående om olika livserfarenheter o.s.v.

Vi kommer nog aldrig mötas i våra skilda uppfattningar men det finns väl plats för oss alla. Själv saknar jag många skribenter som flytt fältet.
The more the merrier.

Det vore verkligen intressant att diskutera vad som hände och varför föräldrarna dödade sina barn. Men det får man inte för då dyker det direkt upp några skribenter som försvarar mamman.

Jag vill gärna försöka förstå hur en mor kan vara delaktig i strypningen/kvävningen av sina egna döttrar men det får man inte ens skriva för då blir man angripen direkt.

Polisen misstänker båda för mord, varför är det så fel att försöka förstå varför dom kom till den märkliga slutsatsen att det bästa var att dom alla dog? Varför är det viktigare att veta vem som handgripligen gjorde vad än varför?
Citera
2019-05-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är därför det blir ett evigt cirkelresonemang. Det spelar ingen roll vem som mördat barnen handgripligen.
Om det så är båda som agerat tillsammans, om de dödat varsitt barn eller Hanna alt. Oskar allena.

Att spekulera vem som gjorde vad är fritt - den gemensamma skuldfrågan är det professioner som rett ut.

Det är däremot en markant skillnad att försöka fria en av barnmördarna med en massa jävla påhitt.

FDör dig spelar det ingen roll, men andra skribenter måste ha rätt och HAR rätt att ställa sig den frågan. Men det begriper du inte.
Citera
2019-05-24, 20:37
Medlem
Citat:
Frågan är fri. Ställ frågan. Men att anklaga att polisen gör både ett undermåligt jobb i Bjärredfallet, att de utpekar en mördare som definitivt inte varit mördare - då är man ute och reser ordentligt. De har berättat vad de juridiskt kommit fram till. Det är inte intressant att delge hela landet vem som gjort vad, eftersom det inte ändrar något alls. Jag personligen begriper inte varför man har intresse att sitta och anklaga polisen för att hitta syndabockar.

Jag anklagar inte polisen! Var har jag gjort det? De har givetvis sina förhållningsorder.
Men Jag vill veta hur det gick till och alla i Sverige är knappast intresserade.
Citera
2019-05-24, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
FDör dig spelar det ingen roll, men andra skribenter måste ha rätt och HAR rätt att ställa sig den frågan. Men det begriper du inte.
Du verkar inte riktigt förstå.

1. Du påstår att det inte handlar om att fria nån:
Det är direkt fel - Hanna försöker frias. Du har även försökt via att hon kanske ångrat sig.

2. Du får spekulerar om vad du vill:
Räkna med att bli ifrågasatt om det uppfattas helt ut i det blå alternativt rent omoraliskt.

3. Det finns en genomförd förundersökning:
Om uppgifter utgår från denna är det inte personer som hittar på saker i tråden:

- Hanna är suicidal enligt avskedsbrev likaväl som Oskar.
- Båda två vill mörda sina barn.
- Båda två är därmed skyldiga för mord på sina barn.
- Gemensamt och i samförstånd är inget mantra - det är sakfakta ur förundersökningen.
- Det är absolut inte till Hannas fördel att ha anstiftat mord. Hon är i klass med Fossmo om så vore.
- Om Hanna så anstiftat, mördat eller delaktig i medgärningsmannaskap så är hon i samma nisch som Oskar.
- Om man anser att en mordutredning och Fu är betydligt mer trovärdigt än tyckande, gissningar i tråden så har man således inte tagit parti för Oskar.
- Om man anser att båda är lika skyldiga så har man inte förtalat Hanna.

Det sistnämnda är påstående som konstant kommer från dig och andra. Sen när du blir ifrågasatt så är det synd om dig.
Senast redigerad av develi 2019-05-24 kl. 21:14.
Citera
2019-05-24, 21:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag anklagar inte polisen! Var har jag gjort det? De har givetvis sina förhållningsorder.
Men Jag vill veta hur det gick till och alla i Sverige är knappast intresserade.
Glittret anklagar polisen för mörkande och att söka syndabockar. Du kommer aldrig få veta vad som hände. Eller när. Eller hur. Det är fakta. Inte ens poliser utanför utredningen vet varför. Det är skottsäkra väggar inom huset också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in