2019-05-23, 20:46
Medlem
Isnatts avatar
Hej.

Det fanns ingen tråd om svenska slott och stora herrgårdar så jag startar en!
Jag har inte besökt så värst många slott men ett som jag blev positivt överraskad av var Vadstena slott. Snyggt, mitt inne i stan. Tyckte Vadstena med klosterruinerna, kyrkan, Vättern och slottet var en fin miljö. Slottet hade fina stenfigurer långt upp.
Skarhult tycker jag ser spännande ut, lite annorlunda! Stora Sundby ser extremt pampigt ut!
Örebro slott är också coolt. Ligger på en ö mitt i Svartån mitt i stan. Första gången man ser det blir man rätt paff för inget skvallrar om att det ska ligga 'runt hörnet'.
En sak jag undrar om det slottet är om det föreligger risk att allt vatten som strömmar där ska urholka själva ön? Jag tänker att tyngden från slottet måste vara enormt och om det börjar luta eller så kan det väl leda till katastrof?
Vilket är Sveriges nordligaste slott? Hur kommer det sig att det inte tycks finnas några slott alls i norrland?
Undrar också varför vissa slott är så enormt stora med massa rum, vad var alla rum tänkta att användas till? Måste bara varit massa arbete med det?

Carlstens fästning på Marstrand får bli en bubblare, mäktigt tycker jag. Har varit där flera gånger.

Har ni nåt svenskt favoritslott eller nån intressant historia om nåt av Sveriges slott eller större herrgårdar?
Citera
2019-05-23, 20:59
Medlem
Gripsholm slott i Mariefred är en favorit till mig.

Om jag inte minns fel, så är det Sveriges äldsta slott som är i bruk.

Ytter väggarna mot sjösidan är 4-5 meter tjocka.

Väldigt trevligt att gå på tur i slottet, som är öppet för allmänheten.
Citera
2019-05-23, 21:05
Medlem
Jag tycker att historien om Haga slottsruin är ganska fascinerande. Nu är det ju inget riktigt slott. Inte heller blev det något färdigt slott. Men det finns ju en slottsgrund iaf. Värt att läsa på lite om tycker jag.
Citera
2019-05-23, 21:11
Medlem
freeriderXIIs avatar
Gripsholm är också en favorit för mig. Annars om man tittar på vackra fasader så är Österbybruks herrgård/slott väldigt vackert. Inte platt fasad utan med utskjutande mittparti och kupoltak.

Tyresö slott byggt av Gabriel Gustafsson Oxenstierna bror till Axel Oxenstierna är också klockrent. Stilen är den sk holländsk-franska senrenässansen. Eller som jag själv brukar kalla den musketörstilen eftersom den var populär då de fiktiva tre musketörerna levde. Slottet började byggas på på 1620-talet.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-05-23 kl. 21:20.
Citera
2019-05-23, 21:12
Medlem
Isnatts avatar
Intressant.
Undrar vilket som var Sveriges senaste slott att byggas? Känns mäktigare och mer imponerande att bygga slott för 200 år sedan än moderna bostadshus eller andra stora byggen.
Citera
2019-05-23, 21:31
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Intressant.
Undrar vilket som var Sveriges senaste slott att byggas? Känns mäktigare och mer imponerande att bygga slott för 200 år sedan än moderna bostadshus eller andra stora byggen.
Många menar att det är Tjolöholm som är det senaste.
Citera
2019-05-23, 22:09
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Det var väldigt fint.
Kollade på jaktfilmer och av en slump var ett slott med, Hörningsholm slott. Såg ut att ligga pampigt.
https://youtu.be/f86gGnDlHUU?t=16
Citera
2019-05-23, 22:27
Medlem
Knucklehugss avatar
Det nordligaste borde vara Fjällnäs slott i Gällivare fast det är ju egentligen bara ett pampigt trähus. Annars är det väl Merlo slott I Timrå som är nordligast.

Vackraste i mitt tycke är Läckö slott.
Citera
2019-05-23, 22:34
Medlem
freeriderXIIs avatar
Läckö är riktigt imponerande utifrån med tinnar och torn men kunde ha mer att visa upp interiört.
Citera
2019-05-23, 22:47
Medlem
AndersM79s avatar
Skottorps slott är lagom för den lilla familjen.
Sofiero slott vinner nog när det gäller utsikt.
Citera
2019-05-23, 23:45
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Det nordligaste borde vara Fjällnäs slott i Gällivare fast det är ju egentligen bara ett pampigt trähus. Annars är det väl Merlo slott I Timrå som är nordligast.

Vackraste i mitt tycke är Läckö slott.
Läckö är vackert! Jag tycker främst att slott i södra Sverige är finast med de mer kulörta fasaderna!
Exempel är Trolleholms slott. Wikipedialänk
Även Tureholms slott är mäktigt! Wikipedialänk

Jag slog till på boken Svenska Slott Och Herrgårdar tidigare i år under bokrean som jag tänkt läsa nu under sommaren. Vårt land huserar oerhört vackra byggnader från medelåldern fram till 1900-talets början! Sedan dess gick det tyvärr utför .
Citera
2019-05-24, 00:17
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Örenäs slott (https://www.tripadvisor.se/LocationPhotoDirectLink-g7269621-d1828659-i206732804-Orenas_Slott-Glumslov_Landskrona_Municipality_S kane_County.html) byggdes senare (1914), men det kanske inte räknas som ett slott? Finns säkert ännu nyare slottsbyggnaderna.

Edit:
Fixade länk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här