2019-05-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nä det är inte samma kvalitet, teknik, funktion och så vidare.

Fast det är ju inte så man jämför pris över tid. Utan man försöker standardisera så väl funktionalitet som relativa priser, för att kunna jämföra.
Citera
2019-05-23, 20:24
Medlem
Overminds avatar
En sak som blev tydligt var när jag och min sambo skulle köpa glass och sitta på balkongen med katterna.

Nogger classic kostade 17 kronor!!!!!!!!!!!!!!!! Kommer ihåg när den gick på en 10:a. Bara något år sedan. Trodde den låg på 12 kronor nu men icke. Helt jävla sjukt!

Slutade med jag köpte ett Nogger classic paket istället.
Citera
2019-05-23, 20:25
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Hej!

Som jag skriver, är det bara jag som tycker att allt bara blir dyrare?

Eller inbillar jag mig, borde finnas statistik över det hela någonstans.

Bensinen ja, men tycker mig märka att allt smyger sakta uppåt.

Vet att staten har skumma inflationsmål, och lika skumma sätt att mäta, vet inte om just detta är resultatet.

Det är flera sektorer vars prisutveckling varit betydligt kraftigare än andra, även i jämförelse med allmän löneutveckling. Exempel på det är bostäder och livsmedel. Beror ju även på att regeringen har lagt på "tillfälliga" smygskatter lite här och var, moms och extra skatt t.ex. på energi och bensin. Är det inte lustigt att regeringen vill att vi ska förbruka mer hållbar energi istället för fossila bränslen, men samtidigt har en hög energiskatt på el?

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Fast det är ju inte så man jämför pris över tid. Utan man försöker standardisera så väl funktionalitet som relativa priser, för att kunna jämföra.

Ingen idé att diskutera inflation med honom.
Citera
2019-05-23, 20:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
En telefon idag är inte samma sak som en telefon för 50 år sedan.
Citera
2019-05-23, 20:34
Medlem
Maten börjar bli extremt dyr på grund av den svaga svenska kronan.

Sen har av någon anledning luncherna där jag bor gått från knappt 80 spänn till knappt 100 på två år.

Bensinpriset rusar på grund av bland annat skattehöjningar.

Regeringen beskattar energin direkt på fakturan från Vattenfall. En nästan 100%-ig ökning på 1 för mig.

Comhem har ökat priserna på mina tjänster med nästan 40% på 1 år och så vidare.
Citera
2019-05-23, 20:38
Medlem
Antivalents avatar
Reallönerna för hela samhället ökar. Ökar mest bland höginkomsttagare och lite för låginkomsttagare. Det innebär att tjänar du bra är det inte så hårt att pröjsa 140kr för en lunch eller 89kr för en stor stark. Klyftorna ökar.

Bidragen har stått i princip stilla i 20 år, så om du lever på ex soc är det hårdare nu än på 90talet.

Det som hjälper de fattigaste är framsidan av kapitalismen: leverantörer och butiker som skär ner på allt för att göra sina produkter så billiga som möjligt.
Citera
2019-05-23, 20:38
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Maten börjar bli extremt dyr på grund av den svaga svenska kronan.

Sen har av någon anledning luncherna där jag bor gått från knappt 80 spänn till knappt 100 på två år.

Bensinpriset rusar på grund av bland annat skattehöjningar.

Regeringen beskattar energin direkt på fakturan från Vattenfall. En nästan 100%-ig ökning på 1 för mig.

Comhem har ökat priserna på mina tjänster med nästan 40% på 1 år och så vidare.

det vore gött om vi arbetare kunde öka priset som vi vill också

Men nää. 4k i timmen fick man av fackets förhandlingar. helt jävla skandalöst, och avgiften till dem är 475kr/månaden.
Citera
2019-05-23, 20:43
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Reallönerna för hela samhället ökar. Ökar mest bland höginkomsttagare och lite för låginkomsttagare. Det innebär att tjänar du bra är det inte så hårt att pröjsa 140kr för en lunch eller 89kr för en stor stark. Klyftorna ökar.

Bidragen har stått i princip stilla i 20 år, så om du lever på ex soc är det hårdare nu än på 90talet.

Det som hjälper de fattigaste är framsidan av kapitalismen: leverantörer och butiker som skär ner på allt för att göra sina produkter så billiga som möjligt.

Det är inte kapitalismens fel att butiker och leverantörer skär ner på allt (personal) för att göra sina produkter billigare.

Det är facket. Med "höga" lägstalöner så går det inte att ha kvar vissa jobb för dom blir för dyra och ersätts av maskiner.

satt höga inom " för att dom är inte höga, utan låga men inte tillräckligt låga för att det inte ska vara värt att en maskin gör det istället.
Citera
2019-05-23, 20:45
Medlem
Mysquos avatar
Sådant man måste ha har blivit dyrare medans sådant du inte behöver har blivit billigare.
Typ, mat, bostad och bil har blivit dyrare medans elektronik och krimskrams blivit billigare.
Det bidrar till att de som har det knapert nätt och jämnt har råd med det dyra, medans de som är mer förmögna har gott om pengar över att köpa den billiga och onödiga skiten för.
Citera
2019-05-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Hej!

Som jag skriver, är det bara jag som tycker att allt bara blir dyrare?

Eller inbillar jag mig, borde finnas statistik över det hela någonstans.

Bensinen ja, men tycker mig märka att allt smyger sakta uppåt.

Vet att staten har skumma inflationsmål, och lika skumma sätt att mäta, vet inte om just detta är resultatet.

du ser att folk tycker det är dyrt med drivmedel när det i princip är helt öde på gatorna efter arbetstid, maten har också blivit myclket dyrare och någon måste betala för alla bidrag muslimerna samlar på sig och att gränsen 'r vidöppen, bevakas inte, mot danmark. hade ju varit smartare att inte öka det som konsumeras mest och behlvs av de som har riktiga jobb men för att fatta enkla samband som de måste man ha normalintelliogens, det har inte bastarden löfvén och hans rövpolare för de har aldrig haft riktiga jobb. de åker taxi, bil eller regersingsflyg eller sas första klass så för dem är det alltid någon annan som betalar och så har det altid varit.

det senaste jag hört är att idioterna på SR plockar bort en del av mätpunkterna för att inflationen är så hög för att demente baltidioten ingves sänkt valutan och inflationen drog iväg, så för att mörka att inflationen är så hög som den är plockar man bort det som drar iväg prismässigt fast det är sådant som är inhemsk konsumtion för att folk inte ska reagera på hur hög inflationen är och hur dyrt allting har blivit. det är därför om bastarden säger att man ska rösta kommunistiskt så letar man rätt på de värsta nazisterna som ställer upp och lägger sin röst där. man gör allt tvärtom så att de äckliga och stinkande politiker och journalister som stryker omkring här inte har något de kan ljuga om.
Citera
2019-05-23, 20:53
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Det är inte kapitalismens fel att butiker och leverantörer skär ner på allt (personal) för att göra sina produkter billigare.

Det är facket. Med "höga" lägstalöner så går det inte att ha kvar vissa jobb för dom blir för dyra och ersätts av maskiner.

satt höga inom " för att dom är inte höga, utan låga men inte tillräckligt låga för att det inte ska vara värt att en maskin gör det istället.

Du missförstår mig. Det är kapitalismens förtjänst att de som i dag lever på socialbidrag kan äta sig mätta och ha en peng över till några öl på lokalkrogen. Där reallönerna ökar mest är inte i låginkomstsegmenet.
Citera
2019-05-23, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
En telefon idag är inte samma sak som en telefon för 50 år sedan.

Fast man jämför val telefonitjänster kostar. Jaja, om du tycker att dessa blivit dyrare får det stå för dej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in