2019-05-23, 13:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Ja det hade varit trevligt. Men en kvart om dagen är nog långt borta när dom envisas med att spela finalmatchen dagen efter semifinalerna i både JVM och VM. Varför envisar man med detta? VARFÖR?

Två kvartsfinaler tisdag och onsdag, klockan 16 resp 20, semifinaler på fredag och final på söndag vore det absolut bästa. Helt fel att ha ett så komprimerat spelschema när turneringen ska avgöras, men det beror delvis på att det är för många gruppspelsmatcher. Återigen, det är på tok för mycket med 16 lag i VM, det här är bara en av konsekvenserna. I fotbolls-VM spelar de fyra bästa lagen sju matcher totalt, i ishockey-VM spelar de tio med betydligt färre vilodagar. (bara för att sätta det i lite perspektiv)
Citera
2019-05-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Mer dagar = mer kostnader.

Hotell, personal, försäkringar osv.

Även större chans att folk åker hem när det är 2 dagar till final än 1.

Tänkte att det var det du syftade på men hoppades inte det. Jävla korkat att ha massa blåbär med i gruppspelet och göra det utdraget som fan när inte de som ska slåss om guldet kan få en vilodag från semifinalen. Kan ju ofta vara direkt avgörande om ena laget i semin fick en lätt vinst och det andra laget vann genom en utdragen back-and-forth krigarinsats.
Citera
2019-05-23, 14:28
Avstängd
https://www.msn.com/sv-se/sport/nyheter/dr%c3%b6msiffrorna-som-visar-exakt-varf%c3%b6r-henke-kommer-vara-rena-v%c3%a4ggen-mot-finland-i-kv%c 3%a4ll/ar-AABN9Sr?li=BBqxFdT

Henrik Lundqvist har ALDRIG förlorat mot Finland i ett mästerskap.

"För Tre Kronors förstamålvakt Henrik Lundqvist blir det åttonde gången han ställs mot Finland i mästerskapssammanhang."
Citera
2019-05-23, 15:05
Medlem
tcfmogs avatar
Rankingen efter gruppspelet:

1. Ryssland
2. Kanada
3. Tjeckien
4. Finland
5. Sverige
6. Tyskland
7. USA
8. Schweiz

Om allt går enligt plan blir det alltså Ryssland-Sverige och Kanada-Tjeckien i semifinaler.
Citera
2019-05-23, 15:40
Medlem
Vad säger ni är Sveriges chanser ikväll? 60-80 %?
Citera
2019-05-23, 15:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Risken tycker jag är rätt stor.Laget är inte alls i närheten av 2017-2018 upplagor

Finland ser väl inte så värst starka ut i år?

Citat:

Nu ska man inte vara kaxig innan match, men visst känns det väsentligt större än 50/50, även om det inte är 95-100%.

Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.msn.com/sv-se/sport/nyheter/dr%c3%b6msiffrorna-som-visar-exakt-varf%c3%b6r-henke-kommer-vara-rena-v%c3%a4ggen-mot-finland-i-kv%c 3%a4ll/ar-AABN9Sr?li=BBqxFdT

Henrik Lundqvist har ALDRIG förlorat mot Finland i ett mästerskap.

"För Tre Kronors förstamålvakt Henrik Lundqvist blir det åttonde gången han ställs mot Finland i mästerskapssammanhang."

Jag minns fortfarande hans räddning med klubbskaftet i OS-finalen 2006. Jävlar vad de var knäckta då.

Ur svenskt perspektiv är nog matchen i Hartwell Arena när Sverige hämtade upp 1-5 underläge och vann 6-5 den bästa matchen mot Finland. Jag får fortfarande rysningar när jag ser den på youtube. Vi har inte riktigt den kalibern av spelare som Foppa, Sudden, Affe, Lidas och Kenny längre.
Citera
2019-05-23, 17:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag hoppas såklart på svensk seger. På pappret har ju Sverige ett klart starkare lag än Finland, så det "borde" vara sådär 80-90% chans för svensk seger. Men det är mycket som "borde vara" här i världen. Jag tycker att med tanke på spelarmaterialet har Sverige underpresterat, medan Finland fått ut max av sina spelare. Så hitintills har nog Finland och Sverige varit ganska jämnbra, kanske t.o.m. att Finland varit ett litet snäpp bättre än Sverige? Så jag tycker det känns snarare som 50/50 chans. Tyvärr.

Jag tycker speciellt det svenska backspelet stundtals sett lite tamt ut. Vilket jag tycker är märkligt, just på backsidan borde vi, med tanke på vilka spelare vi har, vara som starkast. Finland brukar ju dessutom backchecka och forchecka väldigt hårt, så med tanke på det känns det extra oroande att det svenska försvarsspelet stundtals haltat.

Och andra sidan har ju Finland fått ut max av sina spelare, samtidigt som de svenska har potential att spela klart bättre, så...

Jag ger det 50-50% chans.
Citera
2019-05-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag hoppas såklart på svensk seger. På pappret har ju Sverige ett klart starkare lag än Finland, så det "borde" vara sådär 80-90% chans för svensk seger. Men det är mycket som "borde vara" här i världen. Jag tycker att med tanke på spelarmaterialet har Sverige underpresterat, medan Finland fått ut max av sina spelare. Så hitintills har nog Finland och Sverige varit ganska jämnbra, kanske t.o.m. att Finland varit ett litet snäpp bättre än Sverige? Så jag tycker det känns snarare som 50/50 chans. Tyvärr.

Jag tycker speciellt det svenska backspelet stundtals sett lite tamt ut. Vilket jag tycker är märkligt, just på backsidan borde vi, med tanke på vilka spelare vi har, vara som starkast. Finland brukar ju dessutom backchecka och forchecka väldigt hårt, så med tanke på det känns det extra oroande att det svenska försvarsspelet stundtals haltat.

Och andra sidan har ju Finland fått ut max av sina spelare, samtidigt som de svenska har potential att spela klart bättre, så...

Jag ger det 50-50% chans.

Nu när det väl gäller tror jag Sverige ändå har minst 60 % chans.
Citera
2019-05-23, 17:11
Medlem
appendixxivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Läste just Magnus Nyströms krönika i Expressen inför kvartsfinalen mot Finland. "21 NHL-stjärnor mot 18 VM-debutanter". Vilka av svenskarna betraktar han som NHL-stjärnor? Möjligtvis är det Ekman-Larsson, Landeskog och någon till som tillhör den kategorin. De andra är definitivt utfyllnadsspelare i NHL.

Stört mig sen början av vm:et... det e skillnad på nhl-spelare och nhl-spelare, men inte i media. Enl media är väl bäckström och wallmark båda nhl-stjärnor bara för att dom spelar i samma liga. Det är inget best of the best world cup lag vi har i år
Citera
2019-05-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appendixxiv
Stört mig sen början av vm:et... det e skillnad på nhl-spelare och nhl-spelare, men inte i media. Enl media är väl bäckström och wallmark båda nhl-stjärnor bara för att dom spelar i samma liga. Det är inget best of the best world cup lag vi har i år

EP40 är denitivt en stjärna redan om du kollar stats, att han blev uttagen till All-star osv och kommer bräda nyllets jättekontrakt med råge.
Henk the bänk också även om han börjar dala.

Vi har ett jävligt bra lag i år. Finland är som vanligt helt usla. Men det är det som gör det lite otäckt. De kommer kämpa för sina liv de goda Finland. Kunnande är ju inte där men det kan kämpa.
Senast redigerad av MitchRapp 2019-05-23 kl. 17:26.
Citera
2019-05-23, 17:38
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Nu när det väl gäller tror jag Sverige ändå har minst 60 % chans.

Jag hoppas att det är än högre. Men jag har ärligt talat svårt att känna skillnaden på 50% och 60% chans. Min poäng var snarare att baserat på hur Sverige och Finland presterat hitintills känns det som två ungefär jämnbra lag. Och andra sidan bör ju Sverige ha en till växel att lägga i, vilket Finland saknar.

Du som kan mer om hockey än jag, vad är din åsikt om min oro för det ofta hårda finska back- och forcheckningen jag nämnde i mitt förra inlägg? (Eller se nedan.)

Citera
2019-05-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Du som kan mer om hockey än jag, vad är din åsikt om min oro för det ofta hårda finska back- och forcheckningen jag nämnde i mitt förra inlägg? (Eller se nedan.)

Jag håller med dig. Dock är de svenska spelarna så spelskickliga så de bör klara av att spela sig ur den pressen. Men det kan bli ett problem ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in