2019-05-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Helt klart är att en av dem inte var vid god psykisk hälsa. Resten vet vi faktiskt inte. Att förhållandet var skevt tror jag också men sen, vem mådde hur? Att den ene stryper den andre har säkert psykiatrin stor erfarenhet av men inte av det som hände i Bjärred.

Oskar vet vi har varit ”upp och ned” i tankarna senaste året, ställt in evenemang och beklagat sig på jobbet, gått ned i vikt. Under våren så struntade han till och med att lämna in sin självdeklaration. En skatteexpert som måste ha varit djupt deprimerad långt innan Moa blev sjuk. I slutet av september ansökte han om professur. I november tappar han modet och drar ned på arbetstid. Tre dagar innan jul så sitter han och pratar om generellt om julen och planerar kommande året med sin chef. Kan han ha lidit av manodepressivitet? Jag tror i alla fall att han hade större problem än sjuka barn.

Om Hanna vet vi inget. Kanske har hon dragit ned på arbetstid under hösten. Hennes arbetsgivare uttalar sig inte mera ingående vilket jag tycker låter mera normalt än Oskars som gjort det i detaljer. Hennes kollega beskriver henne som normal, lättsam och mån om sitt utseende. Att hon engagerade sig i flickornas mående förstår vi när hon gick med i ME-chatten redan mars 2016. Hon kan ha övertolkat normala tonårssymptom. Ännu värre om hon feltolkat symptom men hoppats att det var ME.

Medan Hanna sålde möbler och mattor på Blocket så skrev Oskar en Moms-saga. Skulle det vara begynnelsen till en gemensam plan att döda döttrarna? Två helt olika planeringar tycker jag det låter som.

Med tanke på att testamentet såg ut som ett hastverk stämmer inte heller hypotesen om lång planering. Brevet däremot, ser ordentligt och byråkratiskt ut. Jag tror inte att vi skulle underteckna ett avskedsbrev med för- och efternamn. Troligtvis är brevet och testamentet skrivet vid två olika tidpunkter och av helt olika skäl.

Det finns egentligen ingenting som vi sett som svarar mot polisens hypotes att morden utförts pga ME eller att det finns en lång planering. Jag undrar fortfarande varför polisen maskar både brevets innehåll samt hypotesen som det skall stödja. Varför var polisen så livrädd för att frångå de knapphändiga uppgifterna från PT? Det är faktiskt ett val de gjorde.

Förhoppningsvis så har Elisabet Höglund kommit i kontakt med någon som kan berätta vad som hände senaste året.

Förhoppningsvis så blir polisen tvingade att lämna ut mera från förundersökningen. De måste ffa visa hela avskedsbrevet.

Jag skulle dessutom vilja få en förklaring till varför polisen direkt beskrev ME och gemensam planering innan de ens hade undersökt bevismaterialet. De visste att Hanna var strypt. Var det efter samråd med anhöriga, skola och kommun? Det är första gången gången, och sista hoppas jag, som polisen struntar i att en kvinna blivit dödad av sin make i hemmet.

Att den långa planeringen skulle avse ett familjemord tar jag för orimligt och att den maskade texten i brevet skulle bevisa det.

Du förstår inte i och med att du väljer att tolka Hanna som MINDRE DELAKTIG. Exakt DET visar att DU inte förstår detta med hur olika psykisk ohälsa kan visa sig. Många som blivit överraskade av vad närstående och andra gjort... han/hon skulle aldrig... visade inga tecken... det är det som är så lömskt OCH svårt att förstå!
Citera
2019-05-23, 12:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är fortfarande ett obestridligt faktum att det saknas belägg i avskeds/förklaringsbrevets omaskade text för det polisen påstår. Samtidigt som man fattat ett formellt beslut att allt som polisen påstått och gått ut med offentligt också skulle vara omaskat i FUP. Beslutet står på FUPs försättsblad och bifogas utlämnat FUP.

Detta går inte att bortse från. Dessa två förhållanden går inte ihop. Något är fel.
Detta är det nya gnället eftersom det går på repeat för att sekretess kring barnen ska brytas.
Du är sekundär i förhållande till de avlidna barnen.

Barnen skyddas mot egoism, nyfikenhet, drifter och begär att profitera på dem.
Rör det sig om deras sjukdom så borde väl ändå du som googlar medicin via wikipedia veta hur hårt sekretess sitter gällande barns journaler.
Citat:
Edit: Det är bara de som inte tål en ingående granskning som brukar gnälla om att någon annan är "bokstavstrogen".
Inom medicinen och juridiken och väldigt mycket annat, måste man vara noggrann och bokstavstrogen, annars hamnar ett komma eller en negation fel och vips har två smågrabbar "erkänt" ett mord på Kevin eller en wannabe "seriemördare" gissat sig fram till vad som hände för att inte nämna när man amputerar fel ben eller ger cellgifter utan cancer.
Nej - så här är det. Bokstavsblind eller bokstavstrogen är för att du kräver att gemensamt familicide ska vara identiskt. Du resonerar således autistiskt.
För att du har bestämt dig för att Bjärred minsann är världsunikt.
Ena stunden ska det vara identiskt motiv (att det är en gemensam krisreaktion för föräldrarna begriper du inte). När sen ÅNYO ett gemensamt familicide visas upp ja då ska det minsann vara strypning och kvävning.
Nej, det enda du påvisar är din hybris med jämförelserna. Du är inte noggrann, du är rigid och konspiratorisk snarare.
Citera
2019-05-23, 12:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Förhåll dig till den maskade FUP:en och hitta på den ena teorin efter den andra som passar den eftersom den passar dig. Poliser är ju inte helt 100% vet du väl? Här fick de inte ens hjälp av en åklagare.

Vi har två i tråden som berättar om andemeningen i brevet.

Den som tänker själv inser att testamentet och brevet är för olika för att ha något med varandra att göra. Det finns säkert inte ett enda stavfel i brevet.
Så enligt dig så står två poliser vid namn Ewa-Gun Westford och Stefan Svensson och ljuger på en pressträff.
Det framkom klart och tydligt via förundersökningen att det inte fanns nån trigger som fick bägaren att tippa över. Det har inte kommit fram nåt konkret.
Citat:
Beträffande testamentet så är det skrattretande att två jurister plankar en kort text som ändå ska ändras. Att skriva testamente över huvudtaget var märkligt. I sista minuten så tänker någon på firman och en monograf?
Det finns ingenting skrattretande kring ett testamente där två föräldrar har uteslutit sina döttrar för att de är på väg att mörda dem.

Ja, du ser - det går undan på rälsen när O väl bestämmer sig.
Troligen är det Hanna som skrivit testamente eftersom det är korrekt födelsedag på hennes bror men inte på Oskars syster.
Oskars släkt sägs vara familjär och noggranna med högtider, han har en enda syster och de delar bolag.

Skulle han inte veta när hon är född - men ha full koll på Hannas bror?

Jag tror nog Hanna är betydligt mer engagerad än vad en handfull konspirationsteoretiker vill ge sken av i tråden sen snart 1.5 år tillbaka.
Det är viktigt att fria Hanna från skuld och hälla fotogen på brasan - det MÅSTE ju vara mörkläggande av polis och anhöriga.
Annars uteblir både skandalerna och scoopen. Både Höglund och tråddeltagare står redan med byxorna nere vid knävecken sen pressträffen.
Citera
2019-05-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Du förstår inte i och med att du väljer att tolka Hanna som MINDRE DELAKTIG. Exakt DET visar att DU inte förstår detta med hur olika psykisk ohälsa kan visa sig. Många som blivit överraskade av vad närstående och andra gjort... han/hon skulle aldrig... visade inga tecken... det är det som är så lömskt OCH svårt att förstå!

För mig spelar det, faktiskt, ingen roll vem som blev strypt. Det råkar bara vara en kvinna som blev strypt av sin man. Mord alltså men ingen bryr sig.

Att människor tar livet av sig eller att EN förälder dödar sina barn och ibland även sin partner är inget konstigt men vi nämner alltid personerna i singular och inte i par. Psykisk ohälsa kommer alltid finnas.

Sen är det planeringen... av TVÅ föräldrar. Den måste avse något helt annat. Har man planerat i tre månader på att döda sin dotter så stryper man inte henne.

Att Hanna åkte med Moa till Stockholm och hälsade på en väninna samtidigt som Oskar struntade i sin självdeklaration har jag undrat över. De verkar inte levt i samma världar.
Citera
2019-05-23, 12:53
Medlem
Solglittrets avatar
Du är fruktansvärt oförskämt och bits, slåss och fräser allt mellan gapflabbande avatarer.
Du märker inte ens hur dina inlägg därför tydligt skiljer sig från dem som i normal diskussionston bemöter dina påståenden.

Sambandet mellan barnens diagnoser och föräldrarnas mord saknas helt i FUP.
Det framgår ingenstans trots att polisen påstår att det stod i avskeds/förklaringsbrevet och att den informationen skulle vara omaskad i FUP.

Det finns inget ytterligare skyddsbehov av barnens sjukdomsdiagnoser när uppgiften om deras diagnos redan står omnämnt i en annan del av FUP.
Snarare kan uppgiften om den påstådda mordorsaken enkom ha utelämnats för att skydda deras utpekade mördare. Den uppgiften kanske inte en står i avskeds/förklaringsbrevet?

Det borde inte vara ett rimligt förfarande att göra så, oavsett vad anhöriga till mördare kan haft för argument för att frisera utpekade mördares eftermäle.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta är det nya gnället eftersom det går på repeat för att sekretess kring barnen ska brytas.
Du är sekundär i förhållande till de avlidna barnen.

Barnen skyddas mot egoism, nyfikenhet, drifter och begär att profitera på dem.
Rör det sig om deras sjukdom så borde väl ändå du som googlar medicin via wikipedia veta hur hårt sekretess sitter gällande barns journaler.

Nej - så här är det. Bokstavsblind eller bokstavstrogen är för att du kräver att gemensamt familicide ska vara identiskt. Du resonerar således autistiskt.
För att du har bestämt dig för att Bjärred minsann är världsunikt.
Ena stunden ska det vara identiskt motiv (att det är en gemensam krisreaktion för föräldrarna begriper du inte). När sen ÅNYO ett gemensamt familicide visas upp ja då ska det minsann vara strypning och kvävning.
Nej, det enda du påvisar är din hybris med jämförelserna. Du är inte noggrann, du är rigid och konspiratorisk snarare.
Citera
2019-05-23, 13:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Du är fruktansvärt oförskämt och bits, slåss och fräser allt mellan gapflabbande avatarer.
Du märker inte ens hur dina inlägg därför tydligt skiljer sig från dem som i normal diskussionston bemöter dina påståenden.

Det framgår ingenstans trots att polisen påstår att det stod i avskeds/förklaringsbrevet och att den informationen skulle vara omaskad i FUP.

Det finns inget ytterligare skyddsbehov av barnens sjukdomsdiagnoser när uppgiften om deras diagnos redan står omnämnt i en annan del av FUP.
Snarare kan uppgiften om den påstådda mordorsaken enkom ha utelämnats för att skydda deras utpekade mördare. Den uppgiften kanske inte en står i avskeds/förklaringsbrevet?

Det borde inte vara ett rimligt förfarande att göra så, oavsett vad anhöriga till mördare kan haft för argument för att frisera utpekade mördares eftermäle.

Du tuggar om och om och om igen. Spotta ut nån gång. Att du inte ser det omaskat i fu:n är pga att EGW sa efteråt att det kan ha varit fel att nämna att morden skulle varit på grund av barnens ME, trots att det uppenbarligen stått i brevet. Och det skulle undersökas om man brutit mot en lag.

Därför kan man tänka sig att man maskade det. Därför att man inte visste om det var korrekt att låta det stå omaskat. Själva sjukdomen var offentlig, och troligen var det då också därför man lät citat ur journalutdraget hänga med i den fu som vi fick. Man har dock inte skrivit att just den informationen skulle stå omaskad i fu:n.

Du är envis som en åsna. Du borde blivit journalist...
Citera
2019-05-23, 13:11
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De har tagit stora doser sömnmedel. Det tar tid innan de verkar. De har minst en halvtimme innan sömnmedlet "slår" till och man somnar. Med det krävs stooora doser för att andningen ska upphöra och hjärtat slutat slå. Det borde du veta som ... "läkare".
Hur de planerat vet du inte mrs know-it-all. Ha det skönt i solen.

Helt rätt, det krävs "stooora doser" för att andningen ska upphöra och att hjärtat ska sluta slå.

Har varit borta från tråden länge, men gått in och läst då och då.

De lätta sömnmedel som skrivs ut idag i Sverige, är nog svåra att ta livet av sig på.

Annat var det på 60- och 70-talet då barbiturater skrevs ut. Det var en annan sak.

Med de sömnmedel vi har idag, riskerar man att vakna upp, så småningom, men kanske har
fallit och fått en arm klämd under sig, som till slut inte fått något syre och riskerar att få armen amputerad. Kanske vaknar man upp till hälften grönsak.
Ja, det finns sådana fall.

Man kan också fungera i upprättande ställning efter att ha tagit mer tabletter än man ska och fortfarande agera om det nu finns en angelägen tanke på att ta livet av någon annan med, som i detta fall.

Folk överdriver betydelsen av dagens sömntabletter, att tar man tillräckligt många så dör man. Vilket inte alls är säkert. Men det grumlar förmodligen ångesten för det man har tänkt göra, och då blir det lättare att fullfölja det man har tänkt.
Citera
2019-05-23, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:

Nej - jag anser att du diskuterar infantilt. Trångsynt. Bokstavstroget. Och du är drama och offer konstant, verkar gå hand i hand med konspirationer vid ifrågasättande kring rena dumheterna.

Ja, det är maskat och kallas sekretess gällande barnens sjukdom. Sen beror det helt på hur de formulerat sig kring barnen - det kan vara känslig info som du inte ska läsa.
Överklagan till kammarrätten kanske kokar ner i ett litet omaskat "ME/cfs" så är det löst. Därmed behöver inte hela avskedsbrevet och det som berör barnen blottläggas.
Det har jag däremot inga problem med.

Jag har problem med folk som inte begriper sig på sekretess i förhållande till lagen och som vill av ren nyfikenhet, överfixering eller i värsta fall profitering läsa en nedlagd Fu som är klar för länge sen beträffande skuldfrågan - som en mordutredning handlar om och inte barnens sjukdomstillstånd.
Som inte begriper att det är mer presenterat än brukligt. Egentligen skulle du inte veta knappt nåt.
Senast redigerad av develi 2019-05-23 kl. 13:24.
Citera
2019-05-23, 13:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Helt rätt, det krävs "stooora doser" för att andningen ska upphöra och att hjärtat ska sluta slå.

Har varit borta från tråden länge, men gått in och läst då och då.

De lätta sömnmedel som skrivs ut idag i Sverige, är nog svåra att ta livet av sig på.

Annat var det på 60- och 70-talet då barbiturater skrevs ut. Det var en annan sak.

Med de sömnmedel vi har idag, riskerar man att vakna upp, så småningom, men kanske har
fallit och fått en arm klämd under sig, som till slut inte fått något syre och riskerar att få armen amputerad. Kanske vaknar man upp till hälften grönsak.
Ja, det finns sådana fall.

Man kan också fungera i upprättande ställning efter att ha tagit mer tabletter än man ska och fortfarande agera om det nu finns en angelägen tanke på att ta livet av någon annan med, som i detta fall.

Folk överdriver betydelsen av dagens sömntabletter, att tar man tillräckligt många så dör man. Vilket inte alls är säkert. Men det grumlar förmodligen ångesten för det man har tänkt göra, och då blir det lättare att fullfölja det man har tänkt.
En vän till mig stal och tryckte i sig halva min burk 5 mg stesolid som jag tog för svåra muskelsmärtor. Många år sen nu. Jag visste att det fanns åtminstone 40 st kvar. Detta var ett medvetet självmordsförsök. Han hade vaknat nåt dygn senare - men fortfarande efter två dygn var han mer eller mindre rörelsehindrad. Kunde inte stå på benen. Han fick åtminstone inga bestående skador efteråt. Vare sig kroppsmässigt eller kognitivt.

Att folk tror att det är så lätt att ta livet av sig med sömnmedel är nästan skrattretande. Framförallt från såna som påstår sig vara läkare. Jag är övertygad om att Hanna tog vad hon trodde skulle ta livet av henne. Men när andningen inte upphörde så såg Oskar till att den gjorde det. Vem hade velat vakna upp till poliser som hittade dom, och hittat deras döda barn?
Citera
2019-05-23, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
En vän till mig stal och tryckte i sig halva min burk 5 mg stesolid som jag tog för svåra muskelsmärtor. Många år sen nu. Jag visste att det fanns åtminstone 40 st kvar. Detta var ett medvetet självmordsförsök. Han hade vaknat nåt dygn senare - men fortfarande efter två dygn var han mer eller mindre rörelsehindrad. Kunde inte stå på benen. Han fick åtminstone inga bestående skador efteråt. Vare sig kroppsmässigt eller kognitivt.

Att folk tror att det är så lätt att ta livet av sig med sömnmedel är nästan skrattretande. Framförallt från såna som påstår sig vara läkare. Jag är övertygad om att Hanna tog vad hon trodde skulle ta livet av henne. Men när andningen inte upphörde så såg Oskar till att den gjorde det. Vem hade velat vakna upp till poliser som hittade dom, och hittat deras döda barn?
Det är knappast skrattretande när du sitter framför de här förtvivlade människorna - som de facto hittas i tid. Det är en fara i sig att begå självmordsförsök oavsett intoxikering. En stor riskfaktor.
För att det ökar risken att lyckas och den normala gränsen att vilja leva börjar suddas ut i värsta fall.
Exponering på fackspråk.
Suicidstegen som är intressant i sammanhanget sett till O:s beteende:
http://www1.psykiatristod.se/Global/Psykiatristod/Bilagor/suicid/suicidstegen_formular.pdf
Senast redigerad av develi 2019-05-23 kl. 13:32.
Citera
2019-05-23, 13:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är knappast skrattretande när du sitter framför de här förtvivlade människorna - som de facto hittas i tid. Det är en fara i sig att begå självmordsförsök oavsett intoxikering. En stor riskfaktor.
För att det ökar risken att lyckas och den normala gränsen att vilja leva börjar suddas ut i värsta fall.
Exponering på fackspråk.
Nu tänkte jag ju inte på att det är skrattretande att Hanna och Oskar trodde det. Utan att Glittret, som påstått sig i 1,5 år för att vara läkare, tror att de hade sömnmedel "motsvarande en flaska vin", när rättsläkarna uttalade att de hade stora doser lugnande, men inte så mycket att de inte kunde agera.

Så nej, tänker jag på H och O, då är det verkligen inte skrattretande. Ber om ursäkt om inlägget var skrivet så klumpigt att det missuppfattades på det viset.
Citera
2019-05-23, 13:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du tuggar om och om och om igen. Spotta ut nån gång. Att du inte ser det omaskat i fu:n är pga att EGW sa efteråt att det kan ha varit fel att nämna att morden skulle varit på grund av barnens ME, trots att det uppenbarligen stått i brevet. Och det skulle undersökas om man brutit mot en lag.

Därför kan man tänka sig att man maskade det. Därför att man inte visste om det var korrekt att låta det stå omaskat. Själva sjukdomen var offentlig, och troligen var det då också därför man lät citat ur journalutdraget hänga med i den fu som vi fick. Man har dock inte skrivit att just den informationen skulle stå omaskad i fu:n.

Du är envis som en åsna. Du borde blivit journalist...

Källa på det fetade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in