Innan jag berättar lite intressant statistik som jag analyserat utifrån SCB, så hade jag rekommenderat er att läsa det jag skrivit tidigare i denna tråden
(FB) Tråden om Sveriges demografiska framtid - Hur kommer Sverige se ut om 80 år?
Men för att svara på frågan om etniska svenskar och när dem blir en minoritet så hade jag velat ge ut lite statistik här om sådant som är intressant och relevant. Alltså detta är inte någonting som man bara kan hitta på SCB utan man måste själv analysera och räkna ut genom att jämföra årtalen, förändringen och så vidare.
Till att börja med låt oss titta på dem som har utländsk bakgrund, och deras andel av den totala befolkningen. Alltså utländsk bakgrund här är endast dem som är födda utrikes och dem som är födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands. Som utländsk bakgrund räknar inte SCB in dem som är födda i Sverige men har en förälder född utomlands. Vissa vill dela in denna gruppen i 50/50, med 50 % svensk bakgrund och 50 % utländsk bakgrund, fast för att vara helt uppriktiga är absoluta majoriteten av dessa folk som kommer från svensk eller liknande bakgrund (dvs fadern är till exempel född i Finland men modern i Sverige).
Så för mig låter helt helt logiskt att utländsk bakgrund endast räknas dem som föddes utomlands eller har båda föräldrarna födda utomlands.
Vi vet att dem med utländsk bakgrund nu är 24,9 % av befolkningen. Denna siffran har gått från 15,2 % år 2002. Så ökat från ungefär 15 % till 25 % under loppet av 16 år. Detta kan man hitta här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Utl%C3%A4ndsk_bakgrund
Vad man inte däremot hittar där är andelen i olika åldersgrupper samt andelen av utrikesfödda från muslimska länder + Eritrea. Så jag delade in utrikesfödda i två grupper. Den ena är dem som är födda i Norden, Serbien, Tyskland, Chile, Polen, Storbritannien, USA, Italien, Ryssland, Thailand och liknande länder. Och den andra gruppen är länder såsom Bosnien, Turkiet, Somalia, Irak, Iran, Afghanistan, Syrien, Pakistan och andra länder som har en muslimsk majoritet plus Eritrea och Etiopien. Jag räknade in Etiopien och Eritrea eftersom dessa länder, trots en kristen majoritet har helt annorlunda kultur än den etniska svenska.
Om vi då tittar utländsk bakgrund, så kommer vi se en hel del intressanta saker här.
Bland dem som är 0-15 år dem med utländsk bakgrund 25,1 % av befolkningen (nära den totala andelen). Bland dem som är 15-44 är dem 31,4 %. Detta är intressant då detta inte har något att göra med att etniska svenskar är mycket yngre och således är större andel bland 0-15 år, utan har såklart att göra med att många med "svensk bakgrund" i själva verket har utländsk bakgrund men råkar till exempel endast ha en förälder född i låt oss säga Irak.
Men bland dem som är 15-44 är hela 31 % med utländsk bakgrund!
Bland dem som är 45-65 år är 23,67 % med utländsk bakgrund och bland dem som är över 65 år är endast 13,6 % med utländsk bakgrund. Så bland 15-44 är 31 % med utländsk bakgrund, medan bland dem som är över 65 år är endast 13,6 % med utländsk bakgrund.
Detta kommer göra en stor skillnad om 20 år då procentuella andelen med utländsk bakgrund hos hela befolkningen kommer öka drastiskt när om 20 år dem som är över 65 år (nästan 90 % av dessa är etniska svenskar) börjar dö ut. Vi kommer då ha exponentiell tillväxt hos dem med utländsk bakgrund.
Ännu en intressant notering är utrikesfödda och andelen av dessa som kommer från muslimska länder plus Eritrea.
Titta på detta.
Bland 0-14 år är hela 56,1 % av utrikesfödda från dessa länder. Bland 14-44 år är nästan exakt 50 % från dessa länder. Bland 45-64 år är 41 % från dessa länder och bland dem som är över 65 år är endast 19 % från dessa länder!
Om man tittar på alla under 45 år så är 51 % av utrikesfödda från muslimska länder + Eritrea. Detta jämfört med endast 19 % av dem som är över 65 år. Så när dem som är 65 år och över börjat dö ut om 20 år, så kommer inte bara andelen etniska svenskar drastiskt minska i Sverige och exponentiell tillväxt bland dem med utländsk bakgrund börjar starta, utan vi kommer också få en "rening" hos dem med utländsk bakgrund så att dem flesta av dessa med utländsk bakgrund kommer vara från muslimska länder plus Eritrea. Idag är denna siffran lite mindre än 50 % på grund av att det finns så många äldre personer med utländsk bakgrund från Finland, Norge, Danmark, Tyskland och så vidare.
I nästa inlägg går jag igenom dem som är inrikes födda med båda föräldrarna inrikes födda (etniska svenskar) samt förändring över tid från 2002-2018.