Citat:
Med tanke på planerande och agerande undrar jag varför ni tror att Oscar och Hanna skulle fungera utifrån den vanliga normen? Helt klart är ju att de inte var i god psykisk status och utifrån detta då tro att de skulle agera och planera så som man förväntar sig är inte rimligt då det är i stort sett omöjligt att förstå och sätta sig in i hur personer med psykisk ohälsa tänker och fungerar.
Att de kan vara välfungerande i vissa sammanhang så som T ex arbete är en helt annan sak än att fungera i allt i vardagen och dessutom ens i tanken i att göra det dessa bestämde sig för att göra.
Räcker att en av dem dragits med psykisk ohälsa från början och dragit in den andre i en karusell av kaos och galenskap hur stabil partner än varit från början. De som arbetat inom psykiatri eller haft detta i sin närhet har säkert många gånger undrat hur det kunnat bli så skevt och hur andra dragits in i galenskap. Det ena ger det andra och till slut är även den från början stabile helt slut i psyket och bara glider med. Kan också vara så att båda varit lite skeva i psyket och dragit varandra åt fel håll.
Snabba korta tankar så här på morgonkvisten.
Att de kan vara välfungerande i vissa sammanhang så som T ex arbete är en helt annan sak än att fungera i allt i vardagen och dessutom ens i tanken i att göra det dessa bestämde sig för att göra.
Räcker att en av dem dragits med psykisk ohälsa från början och dragit in den andre i en karusell av kaos och galenskap hur stabil partner än varit från början. De som arbetat inom psykiatri eller haft detta i sin närhet har säkert många gånger undrat hur det kunnat bli så skevt och hur andra dragits in i galenskap. Det ena ger det andra och till slut är även den från början stabile helt slut i psyket och bara glider med. Kan också vara så att båda varit lite skeva i psyket och dragit varandra åt fel håll.
Snabba korta tankar så här på morgonkvisten.
Helt klart är att en av dem inte var vid god psykisk hälsa. Resten vet vi faktiskt inte. Att förhållandet var skevt tror jag också men sen, vem mådde hur? Att den ene stryper den andre har säkert psykiatrin stor erfarenhet av men inte av det som hände i Bjärred.
Oskar vet vi har varit ”upp och ned” i tankarna senaste året, ställt in evenemang och beklagat sig på jobbet, gått ned i vikt. Under våren så struntade han till och med att lämna in sin självdeklaration. En skatteexpert som måste ha varit djupt deprimerad långt innan Moa blev sjuk. I slutet av september ansökte han om professur. I november tappar han modet och drar ned på arbetstid. Tre dagar innan jul så sitter han och pratar om generellt om julen och planerar kommande året med sin chef. Kan han ha lidit av manodepressivitet? Jag tror i alla fall att han hade större problem än sjuka barn.
Om Hanna vet vi inget. Kanske har hon dragit ned på arbetstid under hösten. Hennes arbetsgivare uttalar sig inte mera ingående vilket jag tycker låter mera normalt än Oskars som gjort det i detaljer. Hennes kollega beskriver henne som normal, lättsam och mån om sitt utseende. Att hon engagerade sig i flickornas mående förstår vi när hon gick med i ME-chatten redan mars 2016. Hon kan ha övertolkat normala tonårssymptom. Ännu värre om hon feltolkat symptom men hoppats att det var ME.
Medan Hanna sålde möbler och mattor på Blocket så skrev Oskar en Moms-saga. Skulle det vara begynnelsen till en gemensam plan att döda döttrarna? Två helt olika planeringar tycker jag det låter som.
Med tanke på att testamentet såg ut som ett hastverk stämmer inte heller hypotesen om lång planering. Brevet däremot, ser ordentligt och byråkratiskt ut. Jag tror inte att vi skulle underteckna ett avskedsbrev med för- och efternamn. Troligtvis är brevet och testamentet skrivet vid två olika tidpunkter och av helt olika skäl.
Det finns egentligen ingenting som vi sett som svarar mot polisens hypotes att morden utförts pga ME eller att det finns en lång planering. Jag undrar fortfarande varför polisen maskar både brevets innehåll samt hypotesen som det skall stödja. Varför var polisen så livrädd för att frångå de knapphändiga uppgifterna från PT? Det är faktiskt ett val de gjorde.
Förhoppningsvis så har Elisabet Höglund kommit i kontakt med någon som kan berätta vad som hände senaste året.
Förhoppningsvis så blir polisen tvingade att lämna ut mera från förundersökningen. De måste ffa visa hela avskedsbrevet.
Jag skulle dessutom vilja få en förklaring till varför polisen direkt beskrev ME och gemensam planering innan de ens hade undersökt bevismaterialet. De visste att Hanna var strypt. Var det efter samråd med anhöriga, skola och kommun? Det är första gången gången, och sista hoppas jag, som polisen struntar i att en kvinna blivit dödad av sin make i hemmet.
Att den långa planeringen skulle avse ett familjemord tar jag för orimligt och att den maskade texten i brevet skulle bevisa det.