Citat:
Ursprungligen postat av
Omaskeradmask
Betnér har som sagt eget företagv hur vet du att han tecknat sjuk och eller inkomstförsäkring? Många egenförertagare slarvar med det!
Jag vet inte. Men om han inte hade haft nägon sjukförsäkring finns det ju ingen att sjukskriva sig till.
Sen tycker jag bara det är lite sammanträffande att en egenföretagare blir utbränd när uppdragen försvinner och undrade bara ifall han verkligen avbokat några gig eller om han inte bokats för några.
Till en annan sak, tycker jag att Soran Ismael, Magnus Betnér, Fredrik Virtanen är exempel på hur skör de talanglösas karriär är. Den är ständigt helt i händerna på PK-maffian. De får sitt utrymme, trots att jag typ aldrig hört någon skratta på deras föreställningar, för att de är PK ut i fingerspetsarna och säger precis det makten vill höra.
Det är andra sidan av åsiktskorridoren. Den innebär inte bara att talanger trycks undan från offentligheten, den gör också att egentligen ganska mediokra och ointressanta personer får överdrivet mycket uppmärksamhet, bara för att de säger vad makten tycker är rätt.
Talanglösa verkar nästan instinktivt veta att de är talanglösa och därför måste kompensera med extra mycket PK, ungefär som fula tjejer instinktivt vet att de måste släppa till lättare för att killar ska ge dem uppmärksamhet.
Soran Ismael och Magnus Betnér illustrerar hur ömtålig en karriär är som bara bygger på att tycka rätt. Det räcker med bara samröre med någon utpekad för att makten inte längre ska tycka att de fyller sin funktion och telefonen tystnar, inbjudningarna och gigen försvinner.
De som byggt sin karriär bara på färdighet är inte lika könsliga för sånt. De har sina trogna fans, och även de som ogillar dem, kan ändå inte låta bli att fortsätta konsumera dem eftersom man gillar vad de gör så mycket att man inte vill sluta följa dem även om de gjort något man ogillar.
Folk vill inte sluta se Polanskis filmer även om han är pedofil, filmerna är helt enkelt för bra för att bojkottas. Man kan inte sluta kolla Bergmans uppsättningar även om han var en mansgris, för man vill inte gå miste om dem.
Men det räcker att Magnus Berners image fick sig en törn av att känna någon som blivit metoo-anmäld, för att folk skulle bojkotta honom. Hans komik var en enkel sak för folk att avstå.