Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Nej, och det är det som är skrämmande i dessa "ofarliga" fall! Hur kan myndigheter ev. gå in och överstyra vad hon känner? Eller, än värre, som nu skett - allmänheten kan anmäla så blir det en polisutredning!
-"Jag känner mig inte alls kränkt, det var inte så farligt".
-"Jo, jag som åklagare anser att du borde vara knäckt av detta, lilla vän, så därför tar jag över dina känslor och åtalar i ditt ställe"...
Förstår ni det sjuka i detta scenario som inte alls är omöjligt.
Nejdu, det är inte så det ligger till. Scenariot återkommer ofta i familjesammanhang, där (oftast) kvinnan "förstår sitt eget bästa" och mörkar även uppenbara övergrepp. Därför finns åklagarens möjlighet att strunta i vad BO säger och köra sitt eget rejs.
Du inser förstås att det KAN vara så att Åkesson betalat damen stora pengar för att vara tyst eller förminska eländet, att Peter L hotat att köra över henne (med lastbilen) eller att Kent Ekerot ringt till telefonsvararen… (Nej, det tror jag inte)
Det är för att minimera sådant som åklagaren bestämmer själv. Sedan är bevisfrågan på en sådan nivå att detta med stor säkerhet blir bedömt som "Det finns ingen anledning att väcka åtal" om inte damen som tallats på berättar något alldeles extra och annorlunda i förhöret.