2019-05-21, 15:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, lite får man ju känslan av att det kan vara så det har gått till i just det här fallet. Att man först bestämde sig för att SD skulle anses vara gärningsmannen, och sedan har man nu i ett års tid försökt hitta bevis för att det inte är han. Det kanske är därför det har kört ihop sig.

Vanligare är tvärtom. Att det tidigare under en utredning görs mycket åtgärder för att utreda uppgifter som kan peka på en misstänkts oskuld. När väl det gjorts i den mån att man inte kan komma längre i sådana spår, brukar det mer handla om att försöka stärka de misstankar som redan finns. Men vad som helst kan också hända under tidens gång; ett nytt vittne kommer fram, nytt forensiskt material osv. Det har hänt förr att utredningar tagit nya vändningar längre fram i tid.
Citera
2019-05-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det är därför en avskrivning kan bli svår innan man hittat en annan misstänkt. SD kan ju aldrig ta bort historiken med offret eller producera fram ett alibi nu i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vi är inte ofta överens, men här är vi det

Det var ju ett oväntat kramkalas.

Ja, kan erkänna att jag inte är såvärst insatt i hur det i praktiken funkar men har ändå uppfattningen att det för skälig misstanke nog alltsomoftast räcker med att höra till den statistiskt korrekta gruppen av usual suspects (närstående/sambo/ex etc) samt att då inte (givetvis) kunna prestera ett solitt alibi. Finns det sedan uppgifter om tidigare hot/bråk etc så förtätas misstankebilden ytterligare.

Såg tex nyligen på ett avsnitt av 'GW:s mord', om mordet på Josef i Keillers park i Göteborg -97. Där (per automatik) grep man pojkvännen.
Och GW:s återgivande av processen var ganska talande rent kronologiskt.
-han greps
-delgavs misstanke om mord
-sedan frågades han ut om var han hade varit vid tidpunkten för mordet..

Han hade inget klart alibi, varit ute på div krogar i området och blivit full. Och det fanns uppgifter om att de hade haft ett ibland våldsamt förhållande.
Han satt inlåst c:a 10 dar (anhållen och en vecka häktad). Sedan fick han släppas. De fick inte fram nåt mer konkret.
Mördarna visade sig sedan (genom tips) vara två random satanisthårdrockare som ville offra någon för att hedra Lucifer. Inte direkt statistiskt korrekt. Men ändå.

Återigen: ingen åsikt om vem som är GM i detta fall, men såvärst mycket stabila bevis tror jag inte behövs för skälig grad.
Citera
2019-05-21, 15:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

...

Jag skulle också klämma fram med allt jag visste och också vara fruktansvärt orolig för att jag ens blivit misstänkt. Hade jag den minsta teori, varför skulle jag inte klämma fram med den utan vänta med den till en rättegång?

Hur vet du om att han väntar med den till en rättegång? EGT sade att han berättat om teorin ett kort tag efteråt. Att Lena skulle gömma en cache för sin son till hans födelsedag och råkade ut för en olycka.
Citera
2019-05-21, 15:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vanligare är tvärtom. Att det tidigare under en utredning görs mycket åtgärder för att utreda uppgifter som kan peka på en misstänkts oskuld. När väl det gjorts i den mån att man inte kan komma längre i sådana spår, brukar det mer handla om att försöka stärka de misstankar som redan finns. Men vad som helst kan också hända under tidens gång; ett nytt vittne kommer fram, nytt forensiskt material osv. Det har hänt förr att utredningar tagit nya vändningar längre fram i tid.

Vad tror du att de gjorde under veckan SD var häktad? Knappast utreda uppgifter och alternativa GM som kan peka på hans oskuld. Då var det nog bråttom att få fram fällande bevis till omhäktningen, säger mig logiken.
Citera
2019-05-21, 15:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du har tidigare radat upp argument som du menar talar för att SD skulle vara oskyldig, och jag menar att det här är helt fel väg att gå. Man bör väl i första hand försöka hitta något som talar för att en person är gärningsmannen, och inte tvärtom.

Vi får väl hoppas att dröjsmålet i den åklagarledda mordutredningen inte beror på att man nu försöker bevisa att SD är oskyldig, för dit lär man aldrig kunna nå. Detsamma torde för övrigt gälla för huvuddelen av de potentiella gärningsmän som diskuteras här i tråden.

Har jag?
Vilka argument då?

Jag vet inte om du driver med mig, men självklart måste man kolla på allt som finns att kolla på.

T ex ska utredningen inte specifikt leta efter bar en persons DNA på en brottsplats, utan samla proer fån ställen där man kan misstänka att besudlingar/avtryck osv finns.

Däremot måste man ju motkolla de personer som kan ha sitt DNA på platsen, som t ex polis/anhöriga/mgm också.

Hittar man främmande DNA som kan kopplas till brottet måste detta kolla upp i databaserna och finns inget där återstår topsning.

Jag tvivlar inte på att både SDs (och en mängd andras alibin) är kollade. Allt detta är ju för att kolla saker som är till hans fördel.

Det skulle ju kunna vara så att han hade ett alibi som håller, eller någon annan inte har det. Bara som exempel.
Citera
2019-05-21, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
MV hävdar väl inte längre det fetade. En del av uppgifterna visade sig senare mer vara hypoteser. Vad som däremot har bekräftats från flera håll är att de hade chattat under kvällen.

Då får du länka till den dementin.
Det är väl något som man inte hade glömt att man läst.
Citera
2019-05-21, 15:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur vet du om att han väntar med den till en rättegång? EGT sade att han berättat om teorin ett kort tag efteråt. Att Lena skulle gömma en cache för sin son till hans födelsedag och råkade ut för en olycka.

Ok, jag utgick från vad hans advokat sa till media.
Vad SD säger till sina anhöriga/vänner och bekanta, kanske inte riktigt är det som når fram till polisen.

Men den teorin om en cache till sonen, den tycker jag inte var mycket till ess att dra fram ur rockärmen. Det är väl inget att sitta och klämma på? Den säger man väl direkt? Inget mystiskt med den, inga skuggor som faller över någon annan.

Hur skulle hon kunnat försökt gömma en cache utan att lämna minsta spår efter sig? Lämna dörren olåst/öppen (whatever) mitt i presentinslagningen? Inte en pryttel med sig? Inga burkar, papper, penna, snöre, sax, ingenting?
Och vem väntade bakom planket då? För det var ju där hon hittades.

Och skrek i flera minuter.
Citera
2019-05-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Då tycker jag att du ska berätta om allt det som du tagit del av, åtminstone
det som stöder att dom varit "mycket noggranna".

Om jag inte har helt fel brukar exmaken ligga illa till.

Känner du till många fall där en gift man dödar älskarinnan.

Det finns åtskilliga fall i Sverige där en gift man dödar älskarinnan. Ofta har det berott på att älskarinnan blivit gravid och ställt krav.
Citera
2019-05-21, 16:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, jag utgick från vad hans advokat sa till media.
Vad SD säger till sina anhöriga/vänner och bekanta, kanske inte riktigt är det som når fram till polisen.

Men den teorin om en cache till sonen, den tycker jag inte var mycket till ess att dra fram ur rockärmen. Det är väl inget att sitta och klämma på? Den säger man väl direkt? Inget mystiskt med den, inga skuggor som faller över någon annan.

Hur skulle hon kunnat försökt gömma en cache utan att lämna minsta spår efter sig? Lämna dörren olåst/öppen (whatever) mitt i presentinslagningen? Inte en pryttel med sig? Inga burkar, papper, penna, snöre, sax, ingenting?
Och vem väntade bakom planket då? För det var ju där hon hittades.

Och skrek i flera minuter.

Ja, det var ingen märkvärdig teori, det har du rätt i. Han kunde sagt den direkt. Jag ville bara säga att han inte väntade till rättegång iaf
Citera
2019-05-21, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det var ingen märkvärdig teori, det har du rätt i. Han kunde sagt den direkt. Jag ville bara säga att han inte väntade till rättegång iaf

OM det var den teorin, då tror jag att hans advokat hade sagt åt honom att det är bara att klämma fram med den.
Jag tror att det handlar om en teori där det pekar åt något håll. Där levande personer är involverade.
Inte en handling där LW var ute i eget ärende.
Senast redigerad av notknapparen 2019-05-21 kl. 16:31.
Citera
2019-05-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Exakt. Och han är fortfarande mgm.

De hot ifrån SD som är riktade mot LW bär karaktär utav både svartsjuka och ett kontrollbehov.
Korrekt. Det här talar för sig själv. SDs försvarsteam kan inte vifta bort att SD är misstänkt för mord sedan 1 år tillbaka.
Rättshaverister kan säkert skriva ett 10 sidor långt inlägg hur fel och orättvist det är , men faktum kvarstår.
Senast redigerad av glendale 2019-05-21 kl. 16:20.
Citera
2019-05-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den här "debattomgången" började med att jag spekulerade lite över hur det kan komma att låta vid TR-avstämningen den 27 maj. Något åtal blir det inte nästa måndag, där skulle jag nästan kunna sträcka mig så långt som till att använda ordet vet.

Och jag tror inte att "vägen till fälld är mycket kort", inte ens nu snart ett år efter att MV skrev det. Vet inte om h*n "visste" det eller bara spekulerade, det framgick inte riktigt.

Ok, tack för klargörandet. Du tyckte du kunde vara lite otydlig med om du spekulerade eller hade fakta eftersom MV inte uttryckligen uppgav om hen visste eller spekulerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in