2019-05-21, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Bör jag tolka det som att du plötsligt stödjer ett abortförbud? Har man gett sitt samtycke till graviditeten så kan man ju inte bara ta tillbaka det, eller?

På vilket sätt är ditt argument inte direkt överförbart till en abortmotståndares argumentation gentemot kvinnor som vill genomföra en abort? Vad är differensen?

Säg, om mannen HAR tagit preventiva åtgärder, använt kondom (eller att tjejen sagt sig använda P-piller), och tjejen blev ÄNDÅ gravid (vilket sker), och informerar inte ens mannen förrän efter dess att barnet är fött - för hon då vill kräva honom på pengar i årtionden framöver. Menar du även här att "samtycke" har skett, eller återfaller du tillbaka in i "jag gillar mina privilegium och struntar i principer"-tänkandet?

Noterar du ens själv att du tänker EXAKT så som abortförespråkare gör, med liksom precis samma argument som de framför till kvinnor som vill ha en abort...?

"Stackars lösaktiga kvinnor, tänk att de aldrig kan få knulla runt utan att ta ansvar för konsekvenserna"...
Problemet med detta tänkande är att konsekvenserna inte är av naturen, konsekvenserna är en följd av lagstiftning, och de trångsynta människor som förespråkade den. Abortförbud, såväl som försörjningsskyldighet för oönskade barn.
Att ni med sådan enkelhet och hånfullhet kan påtvinga män precis det som ni skulle med näbbar och klor försvara in i graven för kvinnor är rent utsagt äckligt...

Men ja, jag har åtminstone fått er båda att tydligt visa vilka sexistiska hycklare ni är. Att ni sedan är NÖJDA med detta finner jag bara komiskt.

Den här "vi stödjer lagstiftade privilegium för kvinnor, för vi är för jämställdhet"-mentaliteten påminner bara om Orwells djurfarmer, "alla djur är jämlika, men vissa djur är mer jämlika än andra", men ni är antingen intellektuellt oförmögna att se det, eller så omfamnar ni det med glädje...
Jag gissar att på samma sätt som jag ej inkluderar foster utan hjärnförmåga i min moraliska analys, så som nazister inte inkluderade judar i sin moraliska analys, så utesluter eller i bästa fall nedprioriterar ni män i er moraliska analys. Fin människosyn där...

Det är närmast att jag vill ta teokraternas sida i abortfrågan bara för att ge er en dos av er egen medicin då jag hade kunnat använda identiska argument som ni själva framför, men till skillnad från vissa människor så följer jag hellre principer än jag följer vissa mörka tankar som ibland uppstår...

Ni skall kanske ta en funderare över vilka principer ni följer, om några alls utöver egoistiskt självintresse.
Principen är att var och en är själv ansvarig för att vidta åtgärder för att slippa oönskade barn.

En man är själv ansvarig för att han inte inte skyddade sig tillräckligt om han inte ville ha barn.

En kvinna är själv ansvarig för att hon varken skyddade sig själv eller gjorde abort om om inte ville ha barn.

Är det logiskt av en man som inte vill hs barn att befrukta en kvinna?

Är det logiskt av en gravid kvinna att avstå abort om hon inte vill ha barn?

Kan någon av dem skylla på den andra när ingen av dem vidtagit nödvändiga åtgärder för att förhindra att barnet föddes?
Senast redigerad av Ipsi 2019-05-21 kl. 11:51.
Citera
2019-05-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men du förstår att du hellre väljer att betala underhållsbidrag utan möjlighet att slippa än att betala underhållsbidrag med möjlighet att slippa?

Absolut, det är jag helt införstådd med.
Det handlar inte om att jag personligen vill komma undan underhållsbidrag.
Citera
2019-05-21, 12:03
Medlem
Citat:
Principen är att var och en är själv ansvarig för att vidta åtgärder för att slippa oönskade barn.

-Ja och här behöver svenska kvinnor bli bättre i förhållande till sina nordiska systrar, samma gäller kvinnor i alabama, inte stödja sig på "fri slakt" lagstiftning från 70talet...

Citat:
En man är själv ansvarig för att han inte inte skyddade sig tillräckligt om han inte ville ha barn.

Korrekt, så ser sammspelet mellan rättighet och skyldighet ut.

Citat:
En kvinna är själv ansvarig för att hon varken skyddade sig själv eller gjorde abort om om inte ville ha barn.

på samma premmiser som män i sådanfall, så du får tabort abort som alternativ.

Citat:
Är det logiskt av en man som inte vill hs barn att befrukta en kvinna?

Nej,
fast "fri abort" flyttat ansvarsdelen från mannen vilket fråntar honom logiskt ansvar. abort ska mao vara ett alternativ för män i samma utsträckning som kvinnor (så har det ju varit rent hisoriskt, och det är lika dåligt de)

[
Citat:
Är det logiskt av en gravid kvinna att inte göra abort om hon inte vill ha barn?

Nej, hon bör ha tagit fasta på skyldigheten att "bära" ett foster hela vägen till vuxen ålder, inte för att det är rättvist utan för att det är så långt vi kommit medecintekniskt.

Citat:
Kan någon av dem skylla på den andra när ingen av dem vidtagit nödvändiga åtgärder för att förhindra att barnet föddes?

Nej, de kan skylla på varandra hur mycket de vill, deras skyldighter gentemot sitt barn ligger inte i någon efterhandskonstruktion om rättighten till "egentid" ur ett nihelistikst eller egoistiskt perspektiv för den delen.
Senast redigerad av slö 2019-05-21 kl. 12:05.
Citera
2019-05-21, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Absolut, det är jag helt införstådd med.
Det handlar inte om att jag personligen vill komma undan underhållsbidrag.
Nä så om du hellre betalar underhållsbidrag än slipper så betalar du ju redan idag. Lagändring behövs ej.

Är det av någon slags självplågeri du hellre väljer den lösning som är sämre för dig själv?
Senast redigerad av Ipsi 2019-05-21 kl. 12:36.
Citera
2019-05-21, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
-Ja och här behöver svenska kvinnor bli bättre i förhållande till sina nordiska systrar, samma gäller kvinnor i alabama, inte stödja sig på "fri slakt" lagstiftning från 70talet...

Korrekt, så ser sammspelet mellan rättighet och skyldighet ut.

på samma premmiser som män i sådanfall, så du får tabort abort som alternativ.

Nej,
fast "fri abort" flyttat ansvarsdelen från mannen vilket fråntar honom logiskt ansvar. abort ska mao vara ett alternativ för män i samma utsträckning som kvinnor (så har det ju varit rent hisoriskt, och det är lika dåligt de)
[
Nej, hon bör ha tagit fasta på skyldigheten att "bära" ett foster hela vägen till vuxen ålder, inte för att det är rättvist utan för att det är så långt vi kommit medecintekniskt.

Nej, de kan skylla på varandra hur mycket de vill, deras skyldighter gentemot sitt barn ligger inte i någon efterhandskonstruktion om rättighten till "egentid" ur ett nihelistikst eller egoistiskt perspektiv för den delen.
Nej naturligtvis ska jsg inte ta bort abort som alternativ. Vill hon inte föda barnet som hon blivit gravid med får hon vackert göra en abort. Annars får hon skylla sig själv för att hon får barn.

Och vill han inte ha barn får han vackert se till att skydda sig tillräckligt. Annats får HAN skylla sig själv för att han får barn.
Citera
2019-05-21, 12:18
Medlem
Kissbyxans avatar
Abort ja. Det är väl ofta så att vi har en magkänsla och så har vi vad vi "ska tycka". Jag tror att samhället med abort förordar något som alla dom inte ärnpsykopater känner sig illa till mods av. Varför tror ni kvinnor fortfarande innerst inne känner en ångest när de gör bland det godaste som finns enligt samhället?

Skulle jag gjort någon gravid skulle jag inte kunnat föreslå abort.

Nature over PK
Senast redigerad av Kissbyxan 2019-05-21 kl. 12:23.
Citera
2019-05-21, 12:22
Medlem
Kissbyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De tär ju exakt vad du själv sysslar med..du sätter premissen: nyss befruktad äggcell är en människa man kan mörda.

jag sätter premisesen, en människa är man först när mänskliga celler har byggt och formaterat sig så att där finns funktioner som går kalla just mänskliga. ex. hjärn och nervfunktioner. Innan dessa funktioner finns så har du exakt vad du har där...en cellklump under utveckling.

Lika lite som ett operahus är en "opera" under sina första 2 månader av att lägga grunden så har du en mänsklig individ, i ett embryo vecka 8.

Och det är just i dessa stadier, före vecka 9, som en absolut majoritet av svenska aborter utförs, hela 84%

Och bara för att nu påminna någon detta är ett foster vecka 9, ca 2 cm långt.
https://mammasidan.se/sites/mammasidan.se/files/styles/superlarge/public/artikkel/week9.jpg?itok=6xAmSkV2

Så sluta larva er.
Allt man behöver göra är att sätta sig ner och känna efter när man gar varit och gjort den där fräscha aborten, kanske fått en smoothie på vägen ut. Varför känns det så jävla fel om det är så förbannat gott?

Sluta larva dig. Filosofin är i mångt och mycket en självrunksrkonst, jag är själv en filosof och hur mycket man än läser finns biologiska känslorna kvar. Ingen filosofi eller Peter Singer i världen kan säga till en kvinna som precis har fått en highfive för att hon har gjort det godaste som finns att den där magkänslan inte borde finnad där, för den finns där, och gnager.
Citera
2019-05-21, 12:28
Medlem
Citat:
Nej naturligtvis ska jsg inte ta bort abort som alternativ. Vill hon inte föda barnet som hon blivit gravid med får hon vackert göra en abort. Annars får hon skylla sig själv för att hon får barn.

Och vill han inte ha barn får han vackert se till att skydda sig tillräckligt. Annats får HAN skylla sig själv för att han får barn.

Varför så ojämställt?

varför inte låta män få genomföra aborten utan hänsyn till kvinnan? om vi nu inte ska visa bebisar någon hänsyn och behålla abort?
Citera
2019-05-21, 12:34
Medlem
Citat:

Varför inte lägga till bort (juridisk abort) till mannen så det blir jämställt och lika?
Citera
2019-05-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissbyxan
Allt man behöver göra är att sätta sig ner och känna efter när man gar varit och gjort den där fräscha aborten, kanske fått en smoothie på vägen ut. Varför känns det så jävla fel om det är så förbannat gott?

Sluta larva dig. Filosofin är i mångt och mycket en självrunksrkonst, jag är själv en filosof och hur mycket man än läser finns biologiska känslorna kvar. Ingen filosofi eller Peter Singer i världen kan säga till en kvinna som precis har fått en highfive för att hon har gjort det godaste som finns att den där magkänslan inte borde finnad där, för den finns där, och gnager.

mm

Enligt studier i länder där man inte är lika benägna att mörda bebisar (danmark i det här fallet) , har dock inte tittat på rådatan eller metoden, så inte min slutsats som följer,

man har inte funnit någon ökning av vara sig bröstcancer eller försämrat psykiskt mående/hälsa hos "abortörer",

Synd att man inte bedriver konsekvens baserad forskning på samma sätt i sverige (abort är typ det enda undtaget i sverige, vilket skulle kunna få även än med en pytteliten foliehat att börja spekulera, kan det vara patriarkatet som ligger bakom bebismördandet.......).
Citera
2019-05-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Suck, vad kan man göra annat än att smått hånle åt alla era liknelser...

nej dödar jag en fjärlislarv, så dödar jag en larv.
Fjärilar är nämligen en art som går igenom flera varianter av liv, där det vi kallar för fjäril bara är ett.
larv, puppa och fjäril. En bättre jämföring hos arten människa hade varit barndom/ ungdom/ vuxen och ålderdom. Och nej vi dödar ingen människa i dessa stadier.

Ska du ner till något hos fjärilen som kan liknas vid ett mänsklig embryo, så ja då får du gå ner till äggstadiet hos denna art och dess utveckling mot att bli en larv För ja även fjärilar har ägg som befruktas och säkert tar x tid på sig att utvecklas.
När du dödar en fjärilslarv avslutar du ett fjärilsliv, bestrider du detta?

Allt annat än att använda just liv som kriterie för att tilldela värde är just godtyckligt. Du hänger upp dig på embryo vilket är trams dessutom. Är människan bara ett embryo i vecka 18? Det är mycket mer träffsäkert att jämföra ett foster på 18 veckor med larvstadiet än med äggstadiet. Eller påstår du att abort endast är rätt vid embryo-stadiet?

Om inte, sluta med dina avledningsmanövrar och presentera argument som håller för alla typer av abort som du förespråkar!

Citat:
Vidare så har vi definitioner av vad ilika arter är för något, dessa är itne "subjektiva" som du försöker få det till.
Ge ett exempel

Citat:
Visst, man kan definitivt hysa åsikten att alla potentiella framtida människoliv som finns i nu ex alla embryons framtid är 100% värt att sparas på, dessa potentiella framtida människor ska ha rättigheter.
med det tänket får vi gråta blod, gå på begravningar etc etc varje gång ett missfall sker ex.
Och som sagt, drar vi detta ut till fullo, så sitter du just nu med x miljarder potentiella liv i bara din högra testikel.
Vänligen känn tyngden av denna börda, tack.

Den objektiva vetenskapliga standarden för när ett människoliv börjar är vid befrukting. Inte i en testikel, detta är enkel biologi.

Citat:
Själv tycker jag vi kan förenkla ner vår värld via att helt sakligt konstatera att nej, framtiden är inte här och nu, och nej en framtida potentiell människa om bara OM sker, ( OM = samlag, befruktining, en kvinna väljer att vilja ha detta barn och ansvara för att ta hand om det i 18 år, ev tills med den andra föräldern) behöver alltså inte ges rättigheter.
Framtiden är det enda som döden förändrar. Om du inte sätter något värde på framtiden förloras inget värde genom döden. Inser du inte detta?
Citera
2019-05-21, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Varför så ojämställt?

varför inte låta män få genomföra aborten utan hänsyn till kvinnan? om vi nu inte ska visa bebisar någon hänsyn och behålla abort?

Citat:
Ursprungligen postat av Micke22
Varför inte lägga till bort (juridisk abort) till mannen så det blir jämställt och lika?
Därför att en man kan inte avbryta en graviditet i en kvinnas kropp, varken juridiskt eller fysiskt.

Det man kan göra är att abortera juridiska fäder och göra barn till enbart kvinnans. Vips - inga barn, inga underhåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in