Citat:
Ursprungligen postat av
InflationsNation
"Enkelt...", säger du, men är det inte lite kvasifilosofiskt och ett cirkelresonemang att hävda att barnet tilldelas rättigheter samtidigt som mammans rätt att abortera fostret försvinner? Det är väl per definition då det händer. Det säger hur som helst inte så mycket för diskussionen om den moraliska aspekten av abort, utan du pratar bara om juridiska distinktioner.
Att konstatera att när X sker så följer Y (när abort inte längre är tillåtet har barnet rätten att leva, oberoende av föräldrarnas önskemål) är inte ett cirkelresonemang... Ett cirkelresonemang handlar om konstatera att X leder till Y, för att sedan på frågan varför X stämmer hänvisa till att Y demonstrerar X.
"Varför X? - på grund av Y. Varför Y? - på grund av X". Det är ett cirkelresonemang.
Du frågade mig var jag drar gränsen, och jag förklarade var jag drar gränsen. Om du sedan tycker att detta svar är för 'juridiskt' och du ville komma åt någonting annat så kan du formulera din frågeställning tydligare.
Moral är ett system för hur tänkande och kännande varelser bör bete sig gentemot varandra och varför. Foster före dessa gränser jag nämnde betraktar jag inte som en del av det moraliska tänkandet överhuvudtaget, de inkluderas först efter dess att de är förmögna att tänka och känna. Innehavandet av ett
aktivt centralt nervsystem är en förutsättning för detta. Sådant som inte har att göra med tänkande och kännande varelser har inte att göra med moral, och om du menar att det gör det så använder du ordet på ett helt annat sätt än jag gör och då ber jag dig definiera din användning. Om du vore den
enda levande varelsen på planeten så hade moral inte existerat.
När religiösa talar om att exempelvis onani är omoraliskt, så använder dem en helt annan definition än jag gör då den meningen är fullständigt irrationell enligt min syn på moral, och de talar troligen om huruvida handlingar gillas eller ogillas av en tomte med magiska krafter.
Jag är ganska övertygad om att min definition kommer att leda till mer rationella handlingar med bättre konsekvenser för samtliga inblandade...
Citat:
Jag tycker att den trettonåring som varit med om något så hemskt som en våldtäkt först och främst borde erbjudas ett dagen efter-piller eller en hormonspruta som standardåtgärd, så att risken minimeras att hon över huvud taget blir gravid. Skulle hon ändå bli gravid så är väl abort aktuellt, men varför behövs en betänketid på över 20 veckor för att veta om man som trettonåring vill bära sin våldtäktsmans barn? Tycker det borde försöka lösas så fort som möjligt för både mammans och fostrets skull.
Mm, och det vore en god idé. Men dagen efter-piller, som mycket sådant här, har inte en 100-procentig effektivitet. Det är heller inte säkert att trettonåringen i fråga ens berättar om vad hon blivit utsatt för förrän efter dess att detta piller ej längre fungerar.
Och om hon ändå blir gravid så är abort alltså aktuellt? Så du tycker att man får "döda ett barn" om barnet är oönskat genom en våldtäkt? Credit till dig för att du
inte är en fullständigt dogmatisk galning som vore motståndare även till det, men varför skulle detta plötsligt vara acceptabelt gentemot fostret, rent moraliskt enligt dig? Detta foster var ju inte skyldig till våldtäkten. Men ändå skall den få "mördas"?
Det är ytterst få som behöver 20 veckors 'betänketid', och det är 18 veckor som gäller i Sverige generellt utan tillstånd. 84% av aborter genomfördes före vecka 9 enligt socialstyrelsen.
De flesta kvinnor som blir oönskad gravida vill gärna ta hand om detta skyndsamt, det är inte som att de själva vill att magen skall hinna växa och massa andra fysiska transformationer graviditeten resulterar i skall hinna ske innan aborten genomförs...
Jag har inget problem med att argumentera för att
veckogränsen för abort bör sänkas, som vanligt är ju Sverige något extrema i sådana här frågor. Att däremot stödja totalt
förbud under alla veckor, eller ha med sådana här absurda bestraffningar som de inför i USA, de har jag NOLL förståelse eller respekt för. Det grundar sig uteslutande på en teokratisk mentalitet, på teokratiska värderingar och på en teologisk grundsyn. Allt sådant betraktar jag som förkastlig galenskap...
Citat:
Om man ska använda samma lumpna retorik som dig, så kan man ju fråga sig varför du försvarar att någon som levt promiskuöst och sexuellt oansvarigt gång på gång ska få undkomma alla konsekvenser, genom att få mörda sitt helt försvarslösa foster som om det vore ett i mängden av alla preventivmedel? Det är liksom detta som är pudelns kärna, att ni tar för lätt på abort och avlägsnandet av ett foster som har potential att växa till en egen individ.
Ja tänk, jag tycker inte att sex skall bestraffas med 'konsekvenser'... Tycker faktiskt att det är någonting man bör få ha, helt utan konsekvenser, vare sig naturliga eller
statligt påtvingade. De naturliga har vi idag förmåga att lösa, även om så klart preventivmedel är att föredra så finns abort som nödlösning.
Tänk, vi är inte längre fastkedjade till naturens ofta brutala reproduktions-cykel. Man skulle kunna betrakta detta som en "framgång" snarare än en sorg över att sexuellt oansvariga kan undkomma konsekvenser för deras 'hemska' fredliga och njutningskapande handlingar...
Jag vet inte om jag tar för lätt på aborter själv, men kanske. Jag har definitivt sett och hört om personer som jag själv tycker tar alldeles för lätt på det. Jag anser däremot att de är för få, och deras handling för irrelevant för att betraktas som ett samhällsproblem. De som
verkligen tar alldeles för lätt på detta, jag vet inte om jag vill att de skall bli föräldrar överhuvudtaget ärligt talat...
Citat:
Jag är inte helt emot abort rent praktiskt, jag har bara svårt att försvara det moraliskt. Det borde vara en svår moralisk fråga för alla, men ni väljer att "förenkla" abortfrågan genom att kalla fostret för en cellklump, eller genom att likna det vid en tumör. Men de godnattsagor ni lurar i er själva förstärker snarare bara min övertygelse om att ni är moraliskt bankrutta och bara försöker försvara er egen dekadens.
Jag har nog själv någon gång kallat det för en cellklump, men jag kan instämma i att den formuleringen är bättre lämpad på en
annan front mot teokraterna, dem som är motståndare till
embryotisk stamcellsforskning. Där
ÄR det faktiskt en cellklump vi talar om, foster däremot kan jag instämma i faktiskt är
mer än så. Denna fråga har ju dock precis samma spelpjäser på respektive sida om argumenten, teokraterna som anser att stamcellen är en "människa" och normala människor som anser att förekomsten av exempelvis ett "huvud" är nödvändig förutsättning för att någonting skall betraktas som en 'människa'.
Det är möjligt att det är en förenkling att också kalla det för en varelse helt utan känslor och tankar, förutom det faktum att fostret fram till ca vecka 13 inte har någon form av hjärnaktivitet
överhuvudtaget...
Aborter som sker före dess borde vara närmast helt icke-kontroversiella, men det är det inte och det beror på en annan förenkling, nämligen att fostret (även innan hjärnan utvecklats) är en MÄNNISKA som bör ha precis likadana mänskliga rättigheter som vilken människa som helst, en oerhört banal förenkling på den moraliska problematik jag kan instämma i ändå existerar i frågan.
För att försvara det hela moraliskt, börja fundera över vad begreppet moral ens innebär, helst utan att blanda in religiös dogma i det hela. Själv tycker jag Sam Harris' perspektiv på moral är såväl mest rationellt som det är praktiskt användbart.
https://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww