2019-05-21, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Resonerar DU på samma sätt gällande misshandel?, har du fått din tand utslagen, så får du vackert ta ansvaret för att denna tand är utslagen och inte försöka göra något åt det!

Där, samma tramsnivå på retoriken.

Så du anser att den gravida är ett offret för misshandel i misshandelsliknelsen? Klart du tycker det är tramsigt då, men det är du för att du missförstår.

Det initiala argumentet var att även då personen inte gillar abort tycker han/hon att det är bäst att man avgör det själv.

Min invändning var att så bör vi inte resonera för handlingar som påverkar andra individer än den som står inför valet att utföra en handling.

Vi låter inte människor själva få välja om det är rätt att misshandla nån annan eftersom de inte äger rätten att ta det beslutet åt motparten (misshandelsoffret).

Fostret är alltså att liknas vid misshandelsoffrret i denna liknelse. Du kan tycka det är en dålig liknelse men du måste förhålla dig till den liknelsen jag faktiskt gjort. Berätta varför liknelsen är dålig, bemöt inte en liknelse jag inte gjort.

Kan du nu bemöta argumentet enligt den liknelse jag faktiskt gjorde och inte enligt din tolkning som passar ditt syfte.

Jag har redan bevisat på svart och vitt att din argumentation ständigt bygger på att förvränga och ljuga om vad man påstår. Det finns bevisat svart på vitt. Ska vi gå in på det igen? Medger du att du har ljugit om mina påstående för att vinna enkla poänger eller ska jag länka beviset för det igen?

Försök hålla en ärlig nivå på diskussionen är du snäll. Det är kul när du inte håller med och kom gärna med motargument men du sabbar hela tråden när du ständigt gör medvetna feltolkningar och ljuger om vad andra påstår.
Citera
2019-05-21, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag tror han syftade till att om en lösning får vara , att döda ,oavsett om man legitimerar det "vetenskapigt" och kallar det för "den slutgiltiga lösningen" eller Abort. Eller skiter i det och helt enkelt återgår till "Might is right" (då dödas det hejvilt så även de mest blodtörstiga borde bli nöjda) som lösning på alla "problem/ojemstäldhet"

En abortförespråkare tycker also att det är är rättvist att gravida kvinnor ska "lösa" sitt problem med lite mord, Frodolin tycker att alla borde talivet av sig, för miljön skull, men det är aldrig förespråkarna som ställer sig först i ledet att bevisa sin tes, så de vill ha nihelistiska lösningar (för de är lätta och bekväma) men är inte nihelister själva, ett utryck för detta hyckleri blir ju motreaktioner från majoritet så som i Heartbeat.

Det skrämmande är väll hur okunning och historielös man behöver vara för att att argumentera för döden som en lösning, Det löser inte ens problemet man "uppfunnit".

Det är bara abortmotståndare som är så okunniga så de talar om "mord" då det kommer till ett embryo, som inte ens är i närheten av att vara något som går att mörda.

Och ja abort är nu en av de absolut nödvändiga lösningarna för att få ner explosionen i världsbefolkningen. Eller? du hade kanske tänkt dig celibat som lösningen?
Citera
2019-05-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Så du anser att den gravida är ett offret för misshandel i misshandelsliknelsen? Klart du tycker det är tramsigt då, men det är du för att du missförstår.

Det initiala argumentet var att även då personen inte gillar abort tycker han/hon att det är bäst att man avgör det själv.

Min invändning var att så bör vi inte resonera för handlingar som påverkar andra individer än den som står inför valet att utföra en handling.

Vi låter inte människor själva få välja om det är rätt att misshandla nån annan eftersom de inte äger rätten att ta det beslutet åt motparten (misshandelsoffret).

Fostret är alltså att liknas vid misshandelsoffrret i denna liknelse. Du kan tycka det är en dålig liknelse men du måste förhålla dig till den liknelsen jag faktiskt gjort. Berätta varför liknelsen är dålig, bemöt inte en liknelse jag inte gjort.

Kan du nu bemöta argumentet enligt den liknelse jag faktiskt gjorde och inte enligt din tolkning som passar ditt syfte.

Jag har redan bevisat på svart och vitt att din argumentation ständigt bygger på att förvränga och ljuga om vad man påstår. Det finns bevisat svart på vitt. Ska vi gå in på det igen? Medger du att du har ljugit om mina påstående för att vinna enkla poänger eller ska jag länka beviset för det igen?

Försök hålla en ärlig nivå på diskussionen är du snäll. Det är kul när du inte håller med och kom gärna med motargument men du sabbar hela tråden när du ständigt gör medvetna feltolkningar och ljuger om vad andra påstår.

nej jag tycker att jämförandet mellan kriminalitet och abort är tramsigt.

Och jag tycker den ständigt uppvisade bristen på förmåga tänka i flera tidsled är patetisk , milt sagt.

Ett foster ÄR inte en människa, man MÖRDAR alltså INTE en människa då man gör en abort.
man avstannar en utveckling på cellnivå mot att något kan bli en människa.
Mord förutsätter att du har ett likvärdigt liv att sätta strysnaran runt halsen på ex.
Och nej, ett embryo är inte ett likvärdigt liv med dig själv, just nu, ex.

Det ni sitter och fantiserar om är att man "mördar" en framtid. Och gooood luck med den fantasin säger jag bara. Tänk den hela vägen och sluta runka.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-21 kl. 08:59.
Citera
2019-05-21, 09:02
Medlem
Citat:
Vi kan kanske få kvinnor att inte abortera, men då krävs bättre lagar och "dealar" med män.
Ex. ja vi bär foster i 9 månader mot vår vilja, ja vi föder fram ett barn. Sen tar män över rubbet.

Kvinnan får ta de fysiska smällarna samt underhållsbidrag.
Mannen får ta det praktiska arbetet samt underhållsbidrag.

Fair and square.

Lika lite som vi kan få män att helt sluta slå ihjäl andra män , men vi kan jobba på att hålla siffrorna nera så det blir en given/enda problemlösning för så få indivder så möjligt.

I praktiken så är ditt ex en bra beskrivning av rådande förhållanden, OM vi exkluderar fri abort, än mer ur ett historiskt perpektiv. Den fysiska smällen skulle jag dock definera som de 0,3% av kvinoor som kommer dö när de gör "osäkra aborter".

det blir så svårt om vi ska "påängsätta",
-"kvinnors krop blir tagen i beslag av bebis i 9 månader" kontra
-"Kronan lägger beslag på mannens för att bevara nationalstatens suvärnitet" (värnplikt i det här fallet)

Subjektiva diskusioner kring övergrepp på nivån av våra kroppar känns lite meningslös under rådande "abortnivåer" en var 13minut i sverige, och kanske ännu tätaare i alabama.?
Citera
2019-05-21, 09:16
Medlem
Citat:
Det är bara abortmotståndare som är så okunniga så de talar om "mord" då det kommer till ett embryo, som inte ens är i närheten av att vara något som går att mörda.

Och ja abort är nu en av de absolut nödvändiga lösningarna för att få ner explosionen i världsbefolkningen. Eller? du hade kanske tänkt dig celibat som lösningen?

Om du inte begränsar din formuleringar till dina egna åsikter så slipper du försvara din utgångspunkt mot historiska jämförbara exempel, här får du ett exempel,
en niehlist hade inte hafft några problem med att svara sakligt och konsekvent om du byter ut följande ord i din text ovan. + påäng om du kan pricka in tidsperioden.
abortmotståndare = fiende
embryo=jude/zigenare

Explosionen är redan löst, att slås med väderkvarnar hjälper vara sig en diskussion eller människa (rip hans rosling) https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E
Citera
2019-05-21, 09:18
Medlem
Citat:
Fast det är du ju inte....männens agerande i denna sak (om barn ska få ekonomisk stöd från dem) är hela tiden villkorat utefter vad kvinnor får "lov" till att göra. Om kvinnan får "lov" att göra abort, men ändå väljer att föda ett barn till världen, så ska minsann! inte män behöva stå för detta barns ekonomiska trygghet, som ett slags straff för att morsan minsann!! inte valde som pappan velat.

Vilket är ett rent sjukt sätt att resonera....för då har inte kvinnor längre något vidare vettig valmöjlighet, om 3 part ( barnet) hela tiden ska straffas för hennes val.
För barn behöver ekonomisk tryggnad precis som alla andra.
Och dessa antingen föds eller föds inte, i vår del av världen.
I de fall de föds så ja, då får ju föräldrarna vackert betala underhållsbidrag, och det gäller båda två.

Vadå straff att morsan inte valde som pappan ville?
Du anser det vara ett straff att göra något som påverkar en annan vuxens hela framtid emot dennes vilja och att denna person slipper betala för det? Det tycker du är ett straff?
Väljer hon att behålla trots att pappan inte vill får hon fanimig betala för det själv. Att babbla om att det är ett straff är bara så löjligt. Tycker du det är ett straff när du får betala på Ica också?

Mamman har all valmöjlighet men får stå för konsekvenserna själv av sitt val. Som alla vuxna får göra varje dag. För de som har det dåligt ställt ekonomiskt har vi sociala skyddsnät.
Vi hade haft färre barn som tvingas växa upp utan båda föräldrarna.
Citera
2019-05-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, men nu är ditt förslag om att män ska slippa betala underhållsbidrag enligt ditt förslag 1 sedan länge nedröstat. Förordar du då alternativ 2?

Isåfall gör jag det, ja.
Citera
2019-05-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Lika lite som vi kan få män att helt sluta slå ihjäl andra män , men vi kan jobba på att hålla siffrorna nera så det blir en given/enda problemlösning för så få indivder så möjligt.

I praktiken så är ditt ex en bra beskrivning av rådande förhållanden, OM vi exkluderar fri abort, än mer ur ett historiskt perpektiv. Den fysiska smällen skulle jag dock definera som de 0,3% av kvinoor som kommer dö när de gör "osäkra aborter".

det blir så svårt om vi ska "påängsätta",
-"kvinnors krop blir tagen i beslag av bebis i 9 månader" kontra
-"Kronan lägger beslag på mannens för att bevara nationalstatens suvärnitet" (värnplikt i det här fallet)

Subjektiva diskusioner kring övergrepp på nivån av våra kroppar känns lite meningslös under rådande "abortnivåer" en var 13minut i sverige, och kanske ännu tätaare i alabama.?

Vi har numera allmän värnplikt för båda könen. Så ja, ska nu det kroppsliga tvånget av att bära foster, samt genomgå oönskad förlossning etc etc vägas upp på den manliga sidan, så är mitt förslag rätt bra.

Dessutom bra ur samhällsperspektiv. Den andel män som enligt dessa nya lagar, kommer sitta på "pottkanten"...( bokstavligt i detta fallet) och tvingas lägga massa tid, energi och arbete på att ta hand om en liten människa, kommer uppväga det underskott av barnomsorg som hela den svenska manliga befolkningen idag uppvisar, vem vet? könet man kanske tom passerar kvinnor härvidlag.
Citera
2019-05-21, 09:21
Medlem
Citat:
nej jag tycker att jämförandet mellan kriminalitet och abort är tramsigt.

Och jag tycker den ständigt uppvisade bristen på förmåga tänka i flera tidsled är patetisk , milt sagt.

Ett foster ÄR inte en människa, man MÖRDAR alltså INTE en människa då man gör en abort.
man avstannar en utveckling på cellnivå mot att något kan bli en människa.
Mord förutsätter att du har ett likvärdigt liv att sätta strysnaran runt halsen på ex.
Och nej, ett embryo är inte ett likvärdigt liv med dig själv, just nu, ex.

Det ni sitter och fantiserar om är att man "mördar" en framtid. Och gooood luck med den fantasin säger jag bara. Tänk den hela vägen och sluta runka.

Om man deltar i en debatt är man skyldig att förstå i vilken fråga konflikten ligger. Har man spenderat mer än två minuter på att sätta sig in i abortfrågan vet man var konflikten ligger.

Det är därför korkat att sätta svaret på konfliktfrågan i sin premiss och sedan framföra argument utifrån den.

Det är precis vad ni gör när man slänger ur sig korkade resonemang som att det är varje individs rätt att avgöra om abort.

Skärp dig
Citera
2019-05-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vadå straff att morsan inte valde som pappan ville?
Du anser det vara ett straff att göra något som påverkar en annan vuxens hela framtid emot dennes vilja och att denna person slipper betala för det? Det tycker du är ett straff?
Väljer hon att behålla trots att pappan inte vill får hon fanimig betala för det själv. Att babbla om att det är ett straff är bara så löjligt. Tycker du det är ett straff när du får betala på Ica också?

Mamman har all valmöjlighet men får stå för konsekvenserna själv av sitt val. Som alla vuxna får göra varje dag. För de som har det dåligt ställt ekonomiskt har vi sociala skyddsnät.
Vi hade haft färre barn som tvingas växa upp utan båda föräldrarna.

jepp, jag anser det vara att straffa små barn, för vad deras moder valt med hennes rätt att välja efter eget huvud och möjligheter, att förvägra dem underhållsbidrag ja.

Försök banka in i din skalle att mannen har inte någon valmöjlighet gällande abort, lika lite som han har någon valmöjlighet vad gäller om kvinnor ska ta P-piller eller inte.
Dessa val är enkom kvinnors, och kvinnor har rätt att fatta dessa val med sig själva och ett barn i åtanke, INTE en man. Varför ska hon behöva tänka på honom? Han kan väl för i helvete tänka själv?

Mäns valmöjligheter i sin reproduktion handlar om att kontrollera och bestämma över sina spermier.
DÄR får ni härja bäst ni vill. Och ni kan ju börja med att kräva bättre preventivmedel, så ni just får bättre kontroll över detta. För har ni det, så får ni betydligt mindre problem med oönskade barn.
Citera
2019-05-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Om man deltar i en debatt är man skyldig att förstå i vilken fråga konflikten ligger. Har man spenderat mer än två minuter på att sätta sig in i abortfrågan vet man var konflikten ligger.

Det är därför korkat att sätta svaret på konfliktfrågan i sin premiss och sedan framföra argument utifrån den.

Det är precis vad ni gör när man slänger ur sig korkade resonemang som att det är varje individs rätt att avgöra om abort.

Skärp dig

De tär ju exakt vad du själv sysslar med..du sätter premissen: nyss befruktad äggcell är en människa man kan mörda.

jag sätter premisesen, en människa är man först när mänskliga celler har byggt och formaterat sig så att där finns funktioner som går kalla just mänskliga. ex. hjärn och nervfunktioner. Innan dessa funktioner finns så har du exakt vad du har där...en cellklump under utveckling.

Lika lite som ett operahus är en "opera" under sina första 2 månader av att lägga grunden så har du en mänsklig individ, i ett embryo vecka 8.

Och det är just i dessa stadier, före vecka 9, som en absolut majoritet av svenska aborter utförs, hela 84%

Och bara för att nu påminna någon detta är ett foster vecka 9, ca 2 cm långt.
https://mammasidan.se/sites/mammasidan.se/files/styles/superlarge/public/artikkel/week9.jpg?itok=6xAmSkV2

Så sluta larva er.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-21 kl. 09:34.
Citera
2019-05-21, 09:46
Medlem
Citat:
Vi har numera allmän värnplikt för båda könen. Så ja, ska nu det kroppsliga tvånget av att bära foster, samt genomgå oönskad förlossning etc etc vägas upp på den manliga sidan, så är mitt förslag rätt bra.

Dessutom bra ur samhällsperspektiv. Den andel män som enligt dessa nya lagar, kommer sitta på "pottkanten"...( bokstavligt i detta fallet) och tvingas lägga massa tid, energi och arbete på att ta hand om en liten människa, kommer uppväga det underskott av barnomsorg som hela den svenska manliga befolkningen idag uppvisar, vem vet? könet man kanske tom passerar kvinnor härvidlag.

Japp, och det va väll inte så svårt eller plågsamt för kvinnokampen, nu har vi jämstäldhet och både rättighter (tex rösträtt) och skylidghter (värna om vår suveränitet).

Jo män har ju den utmaningen historiskt, vi jobbade ihjäl oss så att vår avkomma och våra kvinnor slap svälta, då behöver vi lite tid på att reda ut det här med, hem, omvårdnad och barnuppfostran, så allt för att fösa ihop oss som ett team är bra för barnet och jag har svårt att se vad som skulle va "dåligt" för dig och mig?

Majoritetn av män har hafft det likvärdigt uselt som majoritet av kvinnor historiskt. Mycket tyder på att män kommer pasera kvinnor på sikt även inom barnomsorg, inte för att det är önskvärt eller varför det ska spela någon roll, annat än att 2 föräldrar är överlägset 1 förälder ur barnets perspektiv.

Ur en moralisk utgångspunkt så är män idag redan överlägsna, du vet det här med bebismord som ligger på kvinnor alena igen....

Och du behöver inte gilla semantiken, bebismord, abort, patrikal fästningsbortagning, "slutgiltiga lösningen", vi är ju ense om resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in