2019-05-20, 22:56
Medlem
R.Bloodworths avatar
Under ett par dagar nu har det känts som att jag har något i munnen, typ ett hårstrå eller någon "smula". Har borstat tänderna ordentligt, gurglat, druckit och allt det där...men känslan går inte bort. Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara? Minns att jag åkte på samma grej vid februari ca, då gick det bort efter ett par dagar.
Ibland känns det som att "den" sitter på tungan, ibland under tungan osv.
Vet inte ifall det spelar någon roll, men jag röker cigaretter.

Tacksam för svar/hjälp.
Citera
2019-05-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Under ett par dagar nu har det känts som att jag har något i munnen, typ ett hårstrå eller någon "smula". Har borstat tänderna ordentligt, gurglat, druckit och allt det där...men känslan går inte bort. Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara? Minns att jag åkte på samma grej vid februari ca, då gick det bort efter ett par dagar.
Ibland känns det som att "den" sitter på tungan, ibland under tungan osv.
Vet inte ifall det spelar någon roll, men jag röker cigaretter.

Tacksam för svar/hjälp.
Vet inte. Kan du ha ett litet utslag eller så i munnen?
Citera
2019-05-20, 23:08
Medlem
Beivrans avatar
Känns det likadant oboeroende om var ”den” sitter?
Citera
2019-05-20, 23:16
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beivran
Känns det likadant oboeroende om var ”den” sitter?

Ibland känns det verkligen som ett hårstrå, typ när känslan är på tungan. När känslan är någon annanstans så känns det mer som någon smula eller matrest. Har skrapat tungan med tungskrapa, druckit mycket, borstat tänderna osv som sagt, så jag är säker på att det inte är något fysiskt. Men vad kan det annars va?

Kan det möjligtvis vara stress/ångestrelaterat då jag faktiskt varit det dem senaste dagarna.
Citera
2019-05-20, 23:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Ibland känns det verkligen som ett hårstrå, typ när känslan är på tungan. När känslan är någon annanstans så känns det mer som någon smula eller matrest. Har skrapat tungan med tungskrapa, druckit mycket, borstat tänderna osv som sagt, så jag är säker på att det inte är något fysiskt. Men vad kan det annars va?

Kan det möjligtvis vara stress/ångestrelaterat då jag faktiskt varit det dem senaste dagarna.

Hittade det här inlägget om hårstrån och just panikångest:

Citat:
Jo jag känner igen det där.
För MIG så visade det sig vara ett symtom på panikångest.
Jag fick remiss till akuten när sköterskan såg vilket tillstånd jag var i. Läkaren lyste och använde den där förbaskade tungspateln, men fann ingenting. Han i sin tur ordnade tid till mig till öron/näsa/hals följande morgon.
Kom dit, samma undersökning. Han följde upp med att injecera bedövningsvätska i näsan som jag skulle snorta in, därefter fiberoptik ner i svalget för att undersöka mer ingående.
Han fann inte heller någonting.

Kan än idag känna av det, under viss stress.
Det känns som ett strävt morrhår, tjockt och vasst, längst bak i svalget, så långt bak på tungan man kan komma.
När min ord läkare sade att det var pga panikångest så trodde jag inte på henne - känslan var alldeles för påtaglig och stark för att den skulle vara ett 'hjärnspöke' tyckte jag.
Det visade sig att hon hade rätt.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/21540060-kanns-som-jag-har-ett-harstra-i-halsen#flm_message_21540390
Citera
2019-05-23, 14:35
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hittade det här inlägget om hårstrån och just panikångest:

Tack! Det där fenomenet har jag hört om, men i mitt fall är det inte halsen. Känslan är rörlig i munnen, just nu känns den under tungan längst bak, typ. Ibland kan det vara gommen. Men varje gång jag är nyvaken så är känslan helt borta, ca 20 min efter jag vaknat så börjar jag märka den igen.

Har haft det mentalt jobbigt senaste veckan, så jag hoppas att det är därför och att det ger sig när lugnat ner mig. Om det nu är därför.
Citera
2019-07-12, 21:42
Medlem
R.Bloodworths avatar
Efter att känslan lyckats försvinna i 1-2 veckor så har den varit tillbaka senaste veckorna...SUCK!

Riktigt irriterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in