2019-05-20, 22:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Men en människa lever aldrig inuti någon annan.

Jo då. Bebisar lever inuti mammans mage tills den punkt där de föds.
Citera
2019-05-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, du berättade att det enligt din vrickade logik borde hänga ihop.

Vi andra tycker inte att det är ett dugg ologiskt att inte ha slavar eller döda judar och uteliggare i länder som saknar abortförbud.

När tillät Alabama slavar sist? Före eller efter Roe vs Wade?
Har Sverige haft slavar eller dödat judar? Tycker du att vi ska lagstifta om att införa det för en logisk lagstiftning?

Om du tycker min logik är dålig så visar du det genom att påpeka exakt var min logik brister genom att presentera ett resonemang där min logik inte håller. Du klarar inte ens att tolka vad andra skriver. Varför tror du alla blir tokiga på dig och behöver upprepa allt flera gånger. Även abortförespråkare i tråden måste upprep allt till absurdum. Du borde nog acceptera att du inte är rustad för samtal som dessa, finns det inte någon du kan göra en macka till?

När Alabama hade slavar sist spelar ingen roll eftersom jag gjorde just en historisk parallell. De har haft slavar vilket var min poäng. Nu är de på bättringsvägen och har förbjudit slavar, abort är en fortsättning på denna väg.

Du får gärna förklara hur din fråga om Sverige haft slavar är relevant för min analogi. Förövrigt är svaret ja
Citera
2019-05-20, 22:43
Medlem
Citat:
Japp, men varför anser du att det är bättre att betala underhållsbidrag än att kvinnor får göra abort?
Förstår du inte frågan? Vad är ditt alternativ 2 bra för?

Varför är ditt alternativ 2 bättre där du måste betala det underhållsbidrag som du hade sluppit om hon gjort abort istället?

Var har jag skrivit att det ör bättre att betala underhållsbidrag än att kvinnor får göra abort?
Citera det exakta stycket är du snäll.

Alternativ 2 är inte bra eftersom det inte bör finnas då det är sämst för alla parter. Men att enbart göra det förmånligt för ena parten är det jag reagerar på. Det ska vara rättvist för alla.

Antingen får alla ta sina konsekvenser och abortförbud gäller men underhållsbidrag finns (kvinnor får väl skydda sig eller tänka efter ordentligt innan de särar på benen precis som mannen då det kan ge stora konwekvenser) eller så är det fri abort men utan underhållsbidrag där alla kan göra de val de önskar utifrån egen situation.

Det är ingen rättighet för kvinnor att få barn och tvinga en man att betala för detta trots att han inte vill. Om du nu kommer återigen med att män ska skydda sig så är vi tillbaka på ruta ett där även kvinnor får se till att skydda sig vid abortförbud.
Citera
2019-05-20, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Frågan handlade inte om huruvida man inte vill hjälpa uteliggare, utan om huruvida man aktivit skall mörda uteliggare. Du anser att zygoter aktivt kan mördas för att de "behöver hjälp". Rimligen borde också uteliggare, spädbarn och demenssjuka kunna mördas på samma basis.

Självklart likställer jag zygoter med uteliggare på den avgörande punkten: att de båda är levande människor.

Självklart ser jag en skillnad, men de är likväl mord. Du kan ju omöjligen se någon skillnad då du principiellt inte har något problem med mord. Såtillvida att du inte är en hycklare, det vill säga.
Ok, så vilket samhälle föredrar du?

Du skulle precis lika gärna kunna leva i ett samhälle som inte har aborter men där judar och muslimer mördas på öppen gata?

Själv ser jag som sagt skillnaden så jag vet vilket jag föredrar, men jag undrar hur en som inte ser skilllnaden resonerar.
Citera
2019-05-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
oraknuz är ute efter att kvinnor absolut inte ska ha, vad han nu tolkar som, ett "bättre " läge än män. De får gärna bli hur dåligt som helst för män, bara kvinnor har det sämre. Det är hela hans mål.

Jag är hela tiden ute efter att män och kvinnor ska ha det lika bra. Förklara annars vad i mitt tankesätt som resulterar i att kvinnor skulle få det sämre än män med åsikter jag framför.

Önskar ett ordentligt svar och ingen oneliner.
Citera
2019-05-20, 22:47
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ok, så vilket samhälle föredrar du?

Du skulle precis lika gärna kunna leva i ett samhälle som inte har aborter men där judar och muslimer mördas på öppen gata?

Själv ser jag som sagt skillnaden så jag vet vilket jag föredrar, men jag undrar hur en som inte ser skilllnaden resonerar.

Som redan konstaterats ser jag självklart en skillnad.

För din del finns bara två alternativ: a) antingen ser du ingen skillnad, då du principiellt inte har något emot mord; eller så b) anser du att den ena formen av mord är okej, i vilket fall du är en hycklare.

Vilket är det?
Citera
2019-05-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Det tycks inte handla om att barnet ska försörjas av sina föräldrar utan något annat. Oklart vad.

Jag tycker att föräldrar är ansvariga för sina barn, de ska försörja dem efter förmåga. Har de inte råd går samhället in och börjar de tjäna multum med pengar så får de följdriktigt betala till samhället. Inga konstigheter.

Att en kvinna kan få missfall beror på något. Det är rätt naturligt och man kan inte förbjuda en kvinna att få missfall. Att någon gör något så missfall uppstår är också naturligt. Och inget barn finns att försörja. Det är lite konstigt det här med att det faktiskt är skillnad på män och kvinnor. Deras roller är olika. Så jag håller med dig här.

Då förklarar jag för tusende gången. Ett önskat barn ska försörjas av båda sina föräldrar. Om ett oönskat barn uppstår och det inte finns abort ska barnet försörjas av båda sina föräldrar. Om ett oönskat barn skapas där kvinnan till 100% är den enfaldiga personen att bestämma sig för att behålla barnet trots att hon kanske slitit av kondomen mitt i akten och mannen sitter hos kronofogden och hon får valet att behålla/abortera helt utan mannens åsikt så får hon för fan ta det ekonomiska ansvaret själv. Helt otroligt att detta ens diskuteras.
Citera
2019-05-20, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Var har jag skrivit att det ör bättre att betala underhållsbidrag än att kvinnor får göra abort?
Citera det exakta stycket är du snäll.

Alternativ 2 är inte bra eftersom det inte bör finnas då det är sämst för alla parter. Men att enbart göra det förmånligt för ena parten är det jag reagerar på. Det ska vara rättvist för alla.

Antingen får alla ta sina konsekvenser och abortförbud gäller men underhållsbidrag finns (kvinnor får väl skydda sig eller tänka efter ordentligt innan de särar på benen precis som mannen då det kan ge stora konwekvenser) eller så är det fri abort men utan underhållsbidrag där alla kan göra de val de önskar utifrån egen situation.

Det är ingen rättighet för kvinnor att få barn och tvinga en man att betala för detta trots att han inte vill. Om du nu kommer återigen med att män ska skydda sig så är vi tillbaka på ruta ett där även kvinnor får se till att skydda sig vid abortförbud.
Om du inte slipper betala underhållsbidrag enligt ditt förslag 1 så betalar du hellre underhållsbidrag enligt ditt förslag 2.
Då er jag som sagt inte poängen med ditt förslag 2 eftersom du då lika gärna kan fortsätta betala enligt förslag 1, med möjlighet att slippa vid abort.
Citera
2019-05-20, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Som redan konstaterats ser jag självklart en skillnad.

För din del finns bara två alternativ: a) antingen ser du ingen skillnad, då du principiellt inte har något emot mord; eller så b) anser du att den ena formen av mord är okej, i vilket fall du är en hycklare.

Vilket är det?
Jaså, och vilken är skillnaden?
Citera
2019-05-20, 22:57
Medlem
Snitsigares avatar
Tänk om alla hätska abortmotståndare istället kunde rikta sin energi på de nu levande och i många fall oönskade barn i världen som lever i misär på ett eller annat sätt. Besök ett barnhem för fan och gör skillnad på riktigt. Kanske adoptera/aera fosterhem/jourhem. Bry sig om embryon när föräldralösa barn lever nåt ruttet liv på gatan.
Nej istället ska ännu fler oönskade barn födas. Alltså nej...
Citera
2019-05-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Då förklarar jag för tusende gången. Ett önskat barn ska försörjas av båda sina föräldrar. Om ett oönskat barn uppstår och det inte finns abort ska barnet försörjas av båda sina föräldrar. Om ett oönskat barn skapas där kvinnan till 100% är den enfaldiga personen att bestämma sig för att behålla barnet trots att hon kanske slitit av kondomen mitt i akten och mannen sitter hos kronofogden och hon får valet att behålla/abortera helt utan mannens åsikt så får hon för fan ta det ekonomiska ansvaret själv. Helt otroligt att detta ens diskuteras.
Och det är förfarande mannen som väljer att ha sex med henne.
Vill du helt vara på säkra sidan får du leva i celibat. Vilket vid närmare eftertanke nog för allas skull, och inte minst kvinnors, är bra om du överväger. För att ta ansvar för sina handlingar verkar inte vara ett utmärkande drag.
Citera
2019-05-20, 22:59
Medlem
Citat:
Om du inte slipper betala underhållsbidrag enligt ditt förslag 1 så betalar du hellre underhållsbidrag enligt ditt förslag 2.
Då er jag som sagt inte poängen med ditt förslag 2 eftersom du då lika gärna kan fortsätta betala enligt förslag 1, med möjlighet att slippa vid abort.

Du slängde ur dig goja som du menade att jag skrivit och jag vad dig citera denna. Du gjorde inte det. Erkänn isåfall att du angriper dina debattörer genom att hitta på saker om dem för att få dem att framstå som sämre. Vidrigt beteende.

Du verkar tro att allt handlar om att jag personligen vill slippa underhåll.
Det handlar om att jag vill ha ett rättvist samhälle för alla parter. Så är det inte nu. Jag personligen har bara sex med min fru och har inget att oroa mig över men detta är ändå en orättvisa i samhället enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in