Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-20, 18:55
Medlem
Någon som kan förklara bort att AB och SE befann sig max 3 meter ifrån varandra vid skottögonblicket? Och ingen av dom har sett varandra.
Citera
2019-05-20, 19:06
Medlem
Hur avbokade Palme sitt livvaktsskydd? Ett telefonsamtal från lägenheten?
Paret Palme hade tidigare gått på bio. Hur såg skyddet ut då?
Det vi vet är att Palme hade en fredad zon runt gamla stan till riksdagen. Tror även Djurgården ingick där.
Finns det några uppgifter om tidigare biobesök?
Var det partiet, rörelsen som såg till att paret Palme fick biljetter till bröderna Mozart i ett så sent skede?
Citera
2019-05-20, 19:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , det finns inget som tyder på att mordplatsen är utsedd på förhand. Det är bara oerhört långsökta scenarion som aldrig haft någon grund i fakta runt MOP. Istället väljer dess förespråkare att bortse från de fakta som finns. Att ett organiserat mord på Olof Palme skulle ske på Sveavägen ex pga av socialdemokratiska högkvarteret är så långsökt att det är försumbart.

I synnerhet som att om det är en organiserad grupp som ligger bakom MOP så har dom övervakning på OP. En sådan grupp märker då att han är utan bevakning i gyllene triangeln och väljer att slå till där. Att de tänkta övervakarna inte gör detta säger en del om vad det är för grupp som är i verksamhet. Att han verkar övervakas i gamla stan tyder på att dom inte är säkra på att det finns en fast skyddsövervakning vid bostaden från SÄPOs sida . Det sistnämnda är för mig ett sargument att det inte är SÄPO-folk som finns i mördargruppen.

De i övervaknings-PM nämnda övervakarna verkar tveka tills dom ser att OP går från bion utan livvakt. Då. Slår dom till på första bästa tänkbara ställe, griper chansen när den uppstår. GMs spanaregenskaper har jag nämnt så många gånger att jag avstår. Gruppen är mycket beslutsam men inte fatalistisk, dom vill inte åka fast. Denna teori grundar sig i analys av GMs agerande på brottsplatsen och vad som är känt om övervaknings-PM.
- En kvinna hörde i rulltrappan dagen innan hur en lång man med blont hår sa till en kortare man med en attachéväska: "Blir det ett mord så är det här".

- Skandiahuset och dess historia.

- WT-testerna i Skandiahuset vid middagstid.

- Att vittnen växte upp som svampar ur jorden bakom LOP medan LP inte minns att de mötte någon alls.

- Den vita Volvon som stoppade Sigge Cedergren.

- Förberedelser innan med skumma typer vid Norra Bantorget.

- IGs lägenhet i närheten av mordplatsen.

- Sättet som LOP passerade Sveavägen i all hast.

- Förutsägelserna om det nära förestående mordet.

- Etc.

Inget bevisar en planering, men antyder planering. Att bara bortse från möjligheten är dumt.
Citera
2019-05-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Någon som kan förklara bort att AB och SE befann sig max 3 meter ifrån varandra vid skottögonblicket? Och ingen av dom har sett varandra.
Det är kanske en något osäker slutsats.

AB befann sig åtminstone 7 meter från mordplatsen.
Eftersom inget vittne egentligen uppfattat honom i skottögonblicket tyder det på att han kan ha varit några meter ytterligare norrut. Första smällen uppfattade han som smällare, och han kan ha traskat på ytterligare 3-4 meter innan han nådde porten.
SE befann sig sneddande in mot Götabanken vid andra skottet.
Det innebär att de kan ha varit 15 meter från varandra. Men visst borde de kanske sett varandra?
Märkligare är att LP och AB inte uppfattat varandra, men det finns säkert även förklaringar till detta.
Annonspelaren kan ha spökat just vid passagen.
Citera
2019-05-20, 20:10
Medlem
SE tycks ju vara helt osynlig för alla vittnen runt mordplatsen. Ingen har ju sett han, vilket jag tycker är väldigt egendomligt.

Frågan blir ju då vart han befinner sig innan, och efter att skotten avlossas. Jag är en av dom som faktiskt tror att han är mördaren. Någon mer än mig?
Citera
2019-05-20, 20:52
Medlem
riskybizzys avatar
Robert Gustafsson i dagens aftonbladet:

Robert Gustafsson är säker: mordet på Olof Palme var ett beställningsjobb.
Han menar att han såg flera män med walkie-talkies och en polisbil strax innan statsministern mördades.
– Jag vet att polisen är inblandad, säger han i podden ”Nemo möter en vän”.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4qWK1o/robert-gustafsson-om-palmemordet-ett-bestallningsjobb
Citera
2019-05-20, 21:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Han menar att han såg flera män med walkie-talkies och en polisbil strax innan statsministern mördades.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4qWK1o/robert-gustafsson-om-palmemordet-ett-bestallningsjobb
De roligaste människorna brukar vara de smartaste människorna
Citera
2019-05-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
SE tycks ju vara helt osynlig för alla vittnen runt mordplatsen. Ingen har ju sett han, vilket jag tycker är väldigt egendomligt.

Frågan blir ju då vart han befinner sig innan, och efter att skotten avlossas. Jag är en av dom som faktiskt tror att han är mördaren. Någon mer än mig?
Leif L och Jan A har sett honom.
Mordutredningens huvudsyfte var inte att utreda hur många av mordplatsen vittnen som sett varandra, utan att få fast en mördare.
Därför tillfrågades inte alla vilka som sett vilka.
De som hävdar att Anna Hage och Stefan Glantz som befann sig närmast inte sett honom bör också försöka sätta sig in i helheten.
Inte lätt att identifiera perifera figurer i det läget.
Stress, skrik förvirring.
Anna Hage tittade inte upp en gång innan ambulans kom till platsen.
Samtliga vittnen gör grova felbedömningar av tider och sträckor, och framför allt spretar gärningsmannens signalement något oerhört.
Det finns helt enkelt ingen entydig bild.

Det finns desto fler exempel på att SE gjort helt korrekta iakttagelser som bara en person som befunnit sig på mordplatsen långt efter att gärningsmannen försvunnit kan ha lämnat.
Att SE utreddes är inget konstigt.
Han var ensam och hade inget sällskap som kan styrka upp hans berättelse.
Okänd för samtliga närvarande.
Att han överdrivit sin roll en aning.
Att en del trosvissa så kallade privatspanare utan fingertoppskänsla blir kittlade av teorin om den galne grafikern i keps beror på att de totalt saknar inlevelseförmåga, och inte kan eller vill se de ovan redovisade omständigheterna.
Citera
2019-05-20, 22:32
Medlem
p.norths avatar
"Chefsåklagare Krister Petersson säger att skådespelaren får tycka och tro som han vill, men samtidigt ifrågasätter han Robert Gustafssons kunskap kring deras arbete.
– Jag vet inte om han har insyn i denna utredning eller kring vad vi gör för någonting eller hur vi arbetar. Men alla har rätt till sin egna åsikt och det är hans åsikt och inget jag närmare kommenterar från min sida, säger han."
Klart man ifrågasätter hur hanteringen har varit
Dessutom så har R.G själv varit ett vittne.
Jävla pajasutredning, mörkläggning så det skriker om det. K.P gör bara jobbet att se till att undanhålla att sanningen kommer fram tills pensionen. Thats it.

Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Citera
2019-05-20, 22:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Absolut! Framförallt bör man akta sig för snitslade banor. När det gäller ett politiskt mord där de inblandade har omätliga värden att förlora så försöker de vilseleda till 100 %.

Det finns olika typer av rekonstruktioner, alltifrån strikt enligt Ockham till fritt intuitivt pusslande. Och inte minst olika typer av backtracking, att försöka följa spåren bakåt och få information om t.ex. syndabockar, täckmantlar och infiltratörer. Det kan bli mycket pusslande.

Mycket pusslande blir det, egentligen borde man göra en stor sammanställning av konstaterade desinfo kring MOP. Har man tur säger det en hel del mer än tänkt och desinormatörerna skjuter sig i foten genom vilket "lag" de håller på och vilka teorier de framför. Dessutom så brukar de innehålla guldkorn av sanningar, det är priset man får betala för ett framgångsrikt försök med desinfo.
Citera
2019-05-20, 23:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns inget som pekar att mordplatsen är utsedd i förväg . Lisbeth Palme har inte sagt något som en kan antyda ett förutbestämt möte vid mordplatsen. Det som du tycker, är bara tyckande .

Att WT-observationer klustrar runt mordplatsen redan innan bion slutat plus mottagningstester på dagen är indicier (om än svaga) för en iförhand utsedd mordplats.
Citera
2019-05-20, 23:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
De roligaste människorna brukar vara de smartaste människorna

Tror RG är mycket mycket perceptiv annars skulle man inte kunna konstruera sådan "karatärer" som han gjort. Lite orolig för att han verkar brodera sin historia efter hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in