2019-05-20, 19:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men om SD skulle vara den som vill mer, enligt vad notknapparen säger sig tro, är det konstigt att han tackar nej och inte vill prata väl?

Det fetade: same difference en normalt funtad kvinna försöker inte tvinga sig till att vara i någon annans bil för samtal. Jag är lite benägen att tänka att det förhåller sig tvärtom mot hur notknapparen tror. Jag undrar om det inte är så att LW "kontrollerade" SD. Ungefär som en sämre sorts morsa. Hon vill driva igenom en pratstund för att det passar henne och huruvida det passar den hon vill prata med är ointressant. När SD avföljde henne så fixade hon att kunna sticka till sammankomsten fota och lägga ut bilder på "tummetott".

Men tycker mig se liknande företeelser i en del andra fall. BO beskrivs som en kvinna med skinn på näsan fast påstås inte haft några konflikter med annan än den misstänkte.

Jo, lite konstigt är det att bjuda på nybakt mitt i natten om hon samtidigt inför bekantskapskretsen låter påskina att hon hotats grovt och trakasserats av den personen.

"Tummetotteventet"var väl ett år efter att han avföljt henne på FB?

"Hotats grovt och trakasserats". Det kasnske var efter anmälan
av misshandeln i bilen som hon hotades grovt och trakasserades?

Misshandeln i bilen skedde ju 1 år och 4 månader innan hon mördades.
Antagligen har hoten och trakasserierna ökat gradvis
från bilmisshandeln fram till mordet.

Och LW har berättat om det för några utvalde nära vänner
som har kunnat föra det vidare till polisen.
Citera
2019-05-20, 19:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jo det finns det. Men LW verkar ha berättat en hel del för bekantskapskretsen. Då är det lite konstigt att hon inte ids anmäla.

Det kanske fortfarande var "ord mot ord"?

Då visste hon att det inte var någon idé.
Citera
2019-05-20, 19:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo det finns det. Men LW verkar ha berättat en hel del för bekantskapskretsen. Då är det lite konstigt att hon inte ids anmäla.

Det kanske inte handlar om att "idas"?

Jag kan förstå att man skulle dra sig för att anmäla en familjefar med ett bra jobb som både är granne och geocachingkompis.

Om det handlade om att anmäla en yrkeskriminell (som i fallet Lotta) då känns fallet för den anmälda inte bli så långt. Det som kan hindra en att anmäla i det fallet kan vara faran man utsätter sig själv för. Att anmäla är en känd riskfaktor.

För mgm blir fallet avsevärt högre. Han kan förlora både jobb och familj. Dessutom straffas de helt oskyldiga barnen på så sätt att allt blir känt, kanske skilsmässa och arbetslöshet i värsta fall.

Men även i fallet med L*ena kan det absolut handla om en rädsla för att anmäla. Det kan ha funnits hot. Det kan ha funnits en rädsla oavsett. vad händer när det uppdagas?

Jag är inte helt osäker på att anmälningarna kan ha skavt rejält i deras förhållande. Vid båda anmälningarna drog hon först tillbaka dom.
Misshandelsanmälan gick hon vidare med sedan hon tänkt efter och fått byta till ett kvinnligt målsägarbiträde.

Varför drog hon tillbaka bägge anmälningarna först?
Det är viktigt att fundera över.
Var hon rädd? Ville hon skydda mgm?
Både och?
Svaret får vi förmodligen enbart vid en eventuell FUP.
Citera
2019-05-20, 19:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det kanske fortfarande var "ord mot ord"?

Då visste hon att det inte var någon idé.

Men "ord mot ord" förutsätter väl att de umgås på tu man hand? Måst han SMS eller mejla så är väl läget ett annat.

För mig ser det ut som det skulle kunna handla om förtal.
Citera
2019-05-20, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men "ord mot ord" förutsätter väl att de umgås på tu man hand? Måst han SMS eller mejla så är väl läget ett annat.

Ord mot ord, det handlar väl om vad man berättar för polisen?
Man behöver väl inte alls umgåtts på tu man hand.

Den enes version överensstämmer inte med den andres version vid förhören. Det går inte att säga vems historia som är mest trovärdig om det inte finns några vittnen/övervakningsbilder eller andra bevis som styrker det du säger.
Citera
2019-05-20, 20:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Då borde väl polisen vid förhöret upplysa SD om att han ska anmäla? Och varför i all sin dar har han inte gjort det?

Hon anmäler, men det är hon som förtalar. Han motanmäler inte. Tycker att det är ok? Eller kanske inte?
Nu är hon död.

Nej, den köper jag inte.
Citera
2019-05-20, 20:36
Medlem
Citat:
Men om SD skulle vara den som vill mer, enligt vad notknapparen säger sig tro, är det konstigt att han tackar nej och inte vill prata väl?

Det fetade: same difference en normalt funtad kvinna försöker inte tvinga sig till att vara i någon annans bil för samtal. Jag är lite benägen att tänka att det förhåller sig tvärtom mot hur notknapparen tror. Jag undrar om det inte är så att LW "kontrollerade" SD. Ungefär som en sämre sorts morsa. Hon vill driva igenom en pratstund för att det passar henne och huruvida det passar den hon vill prata med är ointressant. När SD avföljde henne så fixade hon att kunna sticka till sammankomsten fota och lägga ut bilder på "tummetott".

Men tycker mig se liknande företeelser i en del andra fall. BO beskrivs som en kvinna med skinn på näsan fast påstås inte haft några konflikter med annan än den misstänkte.

Jo, lite konstigt är det att bjuda på nybakt mitt i natten om hon samtidigt inför bekantskapskretsen låter påskina att hon hotats grovt och trakasserats av den personen.

Är det inte lite ointelligent och enkelspårigt utav dig att tro att det enbart var en som ”ville mer” hela tiden. Och vad betyder det egentligen. Förhållande? Sex? Det fanns uppenbarligen en tid då LW trodde att det skulle bli dem och när SD lät henne tro det åtminstone. Mot slutet pekar de uppgifter jag har på att hon inte hade något intresse utav SD.

Dessutom rimmar det illa med de hot och trakasserier som SD utsatt LW för där det finns tydliga spår utav svartsjuka och kontrollbehov. Ställt mot detta är det en ganska liten grej att vilja sitta kvar i en bil och prata ut. Och knoggnuggning... är han tretton år eller? Känns som ett oerhört barnsligt tilltag och psykopatiskt beteende. Lagligt eller ej.
Citera
2019-05-20, 20:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Den enes version överensstämmer inte med den andres version vid förhören. Det går inte att säga vems historia som är mest trovärdig om det inte finns några vittnen/övervakningsbilder eller andra bevis som styrker det du säger.

Mail och SMS blir ju skriftlig bevisning som kan styrka någons version, tror jag bradgardsindianen menade.
Citera
2019-05-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Har du tagit över Carinahs roll i tråden
medan hon har semester?
Varför försvarar du honom vad han än gör?
Känner du honom IRL?

Nej.
Citera
2019-05-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Nej, ord mot ord är ju situationen när det finns två motstridiga utsagor där ingen bevisning finns som styrker någons version över den andra.

Om man säger att hon inte vill anmäla för att hon tror att det inte blir något på grund av att det är "ord mot ord". Då förutsätter det att det inträffat när de varit på tu man hand. Annars finns det ju möjlighet att spara exempelvis epost, sms etc. Ett hot må väl kommuniceras på något sätt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-20 kl. 21:23.
Citera
2019-05-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Mail och SMS blir ju skriftlig bevisning som kan styrka någons version, tror jag bradgardsindianen menade.

Precis. Visst sådant kan också fabriceras men det finns ändå något objektivt som kan sparas, granskas etc. Man har något att visa som styrker det man påstår.
Citera
2019-05-20, 21:30
Medlem
Två inlägg där båda skribenterna säger att de har anknytning till trådens huvudpersoner (och det tror jag att de har).

Innehållet i inläggen skiljer sig åt, speciellt det fetade.

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Är det inte lite ointelligent och enkelspårigt utav dig att tro att det enbart var en som ”ville mer” hela tiden. Och vad betyder det egentligen. Förhållande? Sex? Det fanns uppenbarligen en tid då LW trodde att det skulle bli dem och när SD lät henne tro det åtminstone. Mot slutet pekar de uppgifter jag har på att hon inte hade något intresse utav SD.

Dessutom rimmar det illa med de hot och trakasserier som SD utsatt LW för där det finns tydliga spår utav svartsjuka och kontrollbehov. Ställt mot detta är det en ganska liten grej att vilja sitta kvar i en bil och prata ut. Och knoggnuggning... är han tretton år eller? Känns som ett oerhört barnsligt tilltag och psykopatiskt beteende. Lagligt eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Som jag skrivit tidigare:
HD får reda på deras affär i samband med bilincidenten.
SD och LW fortsätter umgås och även på LW:s initiativ, trots det hemska brott SD utsatte LW för.
Till vissa vänner pratar och målar hon upp en bild där SD är en fruktansvärd människa (främst till såna som inte har kontakt med SD). Där framgår det att hon "vägrar" åka samma bil och till samma cacher som SD.
Till personer som umgås med SD är det en helt annan version LW berättar om.

LW kontaktar HD ett par gånger och dom träffas även för att prata ut. LW vill inte tappa vänskapen med varken HD eller SD framgår det. HD är inte intresserad att vara LW:s vän mer, men kommer inte gå omvägar om dom möts.

I mars 2017 tar HD beslut att hon vill gå annan väg utan SD, hon litar inte på honom. Dom påbörjar en separation. Hennes förhoppning är att dom ska hitta tillbaka till varandra och detta jobb är nått som pågår än.

SD och LW fortsätter träffas, om än sällan, både för att geocacha och för sex.
Sista gången LW och SD har sex är ett par veckor innan mordet.

Allt detta är min sammanställning från SD/HD själva, men främst från närstående till SD/HD/LW och person som haft viss insyn i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in