2019-05-20, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Nej, den bestäms sedan av kvinnans val. Hade kvinnan inte haft det valet hade jag stött försörjningsplikten fullt ut.

Att kvinnor får välja men män skall ta ekonomiskt ansvar ifall kvinnan känner för att behålla är orättvist. Med en sån valmöjlighet rår hon ta konsekvensen och ansvaret som följer.
Så hellre än att kvinnan kan göra abort så att du kan slippa försörjningsplikten så är du försörjningspliktig? Då kan du väl vara försörjningspliktig redan nu.
Citera
2019-05-20, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Och det är lika barbariskt som att det ska va fritt fram att sexuellt utnyttja barn, det har vi ju iallafall reglerat i viss mån. Lagar är inte beständiga över tid bara för att några freaks tänder på det "eller inte bryr sig för det berör inte dem",
Men nu kommer det inte att bli fritt fram att sexuellt utnyttja barn bara för att vi inte förbjuder abort även om puckosar som du tror att det är samma sak.
Citera
2019-05-20, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vad får du det ifrån? Lägg inte ord i min mun är du snäll.

Är det då okej att mörda andra människor? Dessa hade kunnat dö i naturen ändå. Smart logik du har.
Dåså. Alltså är det naturen som tillåter abort. Du sa att det inte fanns någon sådan rättighet i naturen vilket var fel. Naturen tillåter kvinnor att framkalla aborter oavsett mänskliga lagar.
Senast redigerad av Ipsi 2019-05-20 kl. 19:10.
Citera
2019-05-20, 19:15
Medlem
Citat:
Att det är pga bristande kunskap a sex o samlevnad som är en betydande orsak/förklaring till usa höga aborttal och teen pregnancies,

och om vi skiter i sverige.
Kan det vara för att USA har än mer groteska "fri abortlagar" än sverige?

Jag talade mer specifikt om Alabama. Behövs det verkligen källa till att förstå att bristande sexualundervisning om hur man skyddar sig mot graviditet och könssjukdomar leder till tonårsgraviditeter? Du kan väl tänka dig att Alabama är lite rubbade på det sättet. Man menar att avhållsamhet är vad som behövs berättas om.
Citera
2019-05-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Så, kvinnor kan ha oskyddat sex precis hur mycket de vill, och ändå aldrig behöva ansvara för barn annat än om dem VILL detta, men har män oskyddat sex då är det 'Alabama-style'-godkännande till ett barn, med allt vad det innebär?
Visst är det orättvist? Så håll dig nykter och ha kondomen redo annars är du utelämnad till hennes godtycke.
Stackars män, tänkt att de aldrig kan få knulla runt som man vill utan att ta ansvar för konskvenserna.
Citera
2019-05-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
https://statelaws.findlaw.com/new-york-law/new-york-abortion-laws.html

"allowing abortions past 24 weeks if the fetus isn't viable or to protect the mother's health"

V41 kommer nog från någon pro-life trollfabrik.

Tackar. Just det, 24 veckor om fostret är så illa däran att det inte finns någon chans kvar.

De trollisarna har gjort om är det att man ville ha en lag som gjorde att läkare fick stänga av livsuppehållande åtgärder på spädbarn som var döende och totalt saknade chans att överleva mer än några timmar eller möjligen någon dag till. Det känns ju rätt självklart att få göra det. Alla plågas av att gå och vänta. Och det handlar ju inte om att ta bort lindring för de döende barnen, bara det livsuppehållande då prognosen talar om snar död.
Citera
2019-05-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men nu kommer det inte att bli fritt fram att sexuellt utnyttja barn bara för att vi inte förbjuder abort även om puckosar som du tror att det är samma sak.

Jag påstår inte att det är samma sak, men det är lagar från samma tid, eller brist på vettig lag ,det har aborterats som attans i sverige och de kanske 100 senaste åren har man fört.... statistik över det
och med en heldel "reglering", vet inte riktigt om det känns demokratiskt , men vi får se.

Jag tror bara att om man avhumaniserar diskusionen så blir det inte bättre.... för nån...någonsin...
Men när jag känner mig nödgad att själv göra det så försöker jag belysa med ett exempel, men det va kanske onödig, avsåg inte att anklaga någon i alabama eller här för utnytja barn sexuellt, syftade bara till att det va andra tider då....bizzara tider...70talet...
Citera
2019-05-20, 19:21
Medlem
Citat:

I Alabama är åldern för att ingå äktenskap och därmed ha sex, 14 år. Föräldrarna godkänner eller rättare sagt bestämmer. Vad ska en fjortonåring sätta emot om de vuxna bestämmer sig för något. Så ALLA barn i Alabama bryr man sig inte om.
Citera
2019-05-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Jag talade mer specifikt om Alabama. Behövs det verkligen källa till att förstå att bristande sexualundervisning om hur man skyddar sig mot graviditet och könssjukdomar leder till tonårsgraviditeter? Du kan väl tänka dig att Alabama är lite rubbade på det sättet. Man menar att avhållsamhet är vad som behövs berättas om.

Jo och då tänkte jag att låt se hur puckade de här rednecksen faktiskt är och så illa va det inte, det är ju inte i stil med, In Sovjet Russia - när det inte fanns så mycket preventilmedel. så 10-15 aborter innan 30år va liksom inget jättekonstigt.

Avhållsamhet har folk pyssla med i alla tider... vissa betraktar det som en del i sitt kall.

Men visst som lagförslag så låter ju Heartbeat bättre, men vi får väll se.
Citera
2019-05-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Man kan argumentera lite fram och tillbaka om Alabama, och få applåderar väl den nitiskhet som man avser att lagstifta om där, men att det görs så förbaskat mycket aborter i Sverige är anmärkningsvärt. Är det mest skid row människor eller sinnesslöa? Annars borde väl folk ha förstånd att skydda sig? Vad man än tycker - varje abort är i någon mening en tragedi. Därmed inte sagt att det skall vara lagligt eller inte.

Vad jag kunnat observera ,nu snackar vi mycket anekdotiskt observasioner, så "sinnesslöa" ,enligt den svenska modellen, lever och frodas, och de gillar att nuppa precis lika mycket som alla andra, men där tycks barnen/et hamna på staten, vilket jag tycker är behjärtansvärt i förhållande till alternativet som rådde förr.

höga abortal = tokiga lagar
Citera
2019-05-20, 19:57
Medlem
Citat:
Vet du, det finns faktiskt noll logik kring ditt resonemang om att sovande uteliggare saknar hjärnfunktioner och om att ta hänsyn till ej befintliga individers eventuella framtida känslor lika väl som att att inte döda Spongen.

Sorry, du är helt enkelt för korkad för att ens ta på allvar.

Ja du säger det men ändå kan du inte producera en enda saklig invändning som inte blir sönderplockad. Istället blir det något i stil med ”du är helt enkelt för korkad”.
Citera
2019-05-20, 19:58
Medlem
Citat:
Jo och då tänkte jag att låt se hur puckade de här rednecksen faktiskt är och så illa va det inte, det är ju inte i stil med, In Sovjet Russia - när det inte fanns så mycket preventilmedel. så 10-15 aborter innan 30år va liksom inget jättekonstigt.

Avhållsamhet har folk pyssla med i alla tider... vissa betraktar det som en del i sitt kall.

Men visst som lagförslag så låter ju Heartbeat bättre, men vi får väll se.

Om man jämför Alabama med övriga USA vad gäller tonårsgraviditeter så ligger ligger Alabam högt i toppen. En av de med mest tonårsgraviditeter. Och det beror ju på något.

Om rednecksen brydde sig om barn så skulle de väl satsa på att hjälpa till så att den höga, en av de högsta i landet det med, spädbarnsdödligheten minskade.

Det är ju helgalet att kvinnor ska föda fram sina barn och sen ska så många av dem dö i alla fall som spädbarn. Det kostar ju att få mödravård och annan vård i USA och just tonåringar är väl inte de med den högsta inkomsterna i Alabama.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in