Citat:
Problemet är att denna argumentationen är ju precis vad abortmotståndare använder sig av...
"Ville du inte ha en unge så kunde du använt preventivmedel"...
Detsamma hade kunnat sägas om reglerna för betalningsskyldighet vore annorlunda, att man endast vore försörjningsskyldig vid godkännande, där män som får barn med kvinnor de inte är tillsammans med och/eller inte vill ha barn med bara kan neka detta och sedan säga tillbaka "vad hindrade dig att använda preventivmedel, då hade du inte försatt dig i den här situationen där du måste betala för allt själv".
Jag instämmer med dig i att inom civiliserade länder har kvinnan makten att avgöra om hon vill eller inte vill fullfölja graviditeten.
Men vad gäller försörjningsskyldighet av eventuella barn tycker jag att bägge parterna faktiskt bör ha något att säga till om saken.
Inte för att jag tror att det är något enormt samhällsproblem, men att bara ligga med någon är faktiskt inte att ingå något kontrakt att försörja någon avkomma i årtionden framöver för miljontals kronor... Sådant bör man prata om och vara överens om.
Vill en kvinna som blir gravid med en främling efter ett engångsligg fullfölja graviditeten så är det hennes rätt, men vill hon att en man skall försörja ungen så skaffa en partner istället...
Vi lever trots allt inte på 40-talet längre... Blir du gravid med en kille som aldrig gett sitt samtycke till att producera en unge mer än att han hade samlag med en tjej, så gör en abort istället, eller betala själv för kalaset om du så gärna vill ha ungen för egen del.