2019-05-19, 19:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Vi har ju fortfarande problemet att hon ser världen i svart och vit, inga gråskalor och inga nyanser.
Kan du beskriva lite mer vad det innebär för hennes klimatengagemang och hennes roll som klimatkämpe? Kan du ge några konkreta exempel på hur det påverkat hennes kamp? Eftersom du ser det som ett problem, ge några exempel på där det blivit fel.
2019-05-19, 20:14
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kan du beskriva lite mer vad det innebär för hennes klimatengagemang och hennes roll som klimatkämpe? Kan du ge några konkreta exempel på hur det påverkat hennes kamp? Eftersom du ser det som ett problem, ge några exempel på där det blivit fel.
Det innebär att hon tror att hon har rätt till 100% och att inga nyanser existerar. Hennes kamp är en kamp mot sina egna demoner. Det ligger egoism över det hela. Jag har ångest och då skall alla andra också ha ångest.
2019-05-19, 20:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Det innebär att hon tror att hon har rätt till 100% och att inga nyanser existerar. Hennes kamp är en kamp mot sina egna demoner. Det ligger egoism över det hela. Jag har ångest och då skall alla andra också ha ångest.
Nu gav du ju inga exempel. Vill du inte göra det så säg till. Men du ser det som problematisk att Greta ser allt svart eller vitt (ditt påstående) och jag bad dig backa upp det med några exempel där det blivit fel, där problematiken påverkar debatten. Jag gissar att du inte kan ge några exempel på det?

Sedan är det väl så att de flesta ser saker och ting ur sitt eget perspektiv. Du har din ståndpunkt om Greta klar och orubblig och då anpassar du din argumentation efter det. Men var lugn bara och du behöver inte oroa dig för Greta. Det är nog bara du som oroar dig i onödan och det faktum att du inte kan backa upp ditt påstående talar sitt tydliga språk.
2019-05-19, 20:29
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
16-åriga Greta Thunberg, dotter till operasångerskan Malena Ernman, skolstrejkar för klimatet, har aspberger syndrom och berättade nyligen i Skavlan att hon har förbjudit hela familjen att flyga och köpa presenter, samt att mamma Malena har tvingats sluta turnera för dotterns klimatångest.

Media och PK-Sverige hyllar Greta som en Gud och försöker vinna billiga poäng på hennes sjukliga "engagemang" för klimatet. Hon blir inbjuden till FN, klimatmöten, hyllas av Bono o.s.v.

Är hennes beteende friskt?

Vad har hon för skolbetyg?

Det är offentliga handlingar.

Kommer hon göra högskoleprovet?

Skulle vilja se vad hon får för resultat på ett högskoleprov.

Att tro att en 16-åring har svaren på möjlig och hållbar miljöpolitik är som att tro på andar och spöken.

Att som Greta läsa alarmistisk miljöpropaganda och sedan rapa upp den ger inga svar bara föder rädsla.

Är Greta ett säkerhetshot med sin miljöalarmism?
Uppviglar till skolstrejker och olagliga aktioner.

Att skolstrejka straffar bara henne själv.

Är det tillåtet att som förmyndare stötta att ens avkomma skolstrejkar?

När Greta har en examen från ett universitet eller högskola kan hon börja uttala sig innan dess bör hon granskas och ifrågasättas med all rätt.

Innan dess är hon bara ett verktyg i händerna på miljöalarmisterna.

Har inte Gudrun Schyman övergett feminismen för att bli miljöalarmisterna nu?

Med andra ord kan man inte längre livnära sig på feminism utan nya födkrogen för talanglösa kulturmarxister är numera: miljöalarmist.
Senast redigerad av AtlasShrugged 2019-05-19 kl. 20:35.
2019-05-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nja, jag vill faktiskt protestera en liten aning. Barn och ungdomar med Aspergers syndrom uppfattas mycket ofta som lillgamla i sitt sätt att uttrycka sig, både i tal och skrift. Det är en klassisk del av diagnoskriterierna, något som Dr. Asperger upptäckte och beskrev redan tidigt 40-tal. Han kallade sina patienter/studieobjekt för sina "små professorer" just därför.

Jag är inte medlem i Gretas fanclub, tvärtom, men just det här är inget bra motargument.
Det där är rent nonsens, lyssna på hur hon uttrycker sig och har svårigheter att utveckla sitt resonemang live. I skrift går det ” bättre”, dvs vuxna skriver åt henne.
2019-05-19, 21:25
Medlem
Citat:
Som sagt, läs på . Barn med Asperger kan ha en otrolig förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, framförallt inom områden den har ett speicalintresse för. Men de har ofta lite andra språkliga problem som blir begränsande, t.ex. svårt för ironi och metaforer etc.

Sedan borde ni konspirationsteoretiker ställa er frågan; är det rimligt att någon annan skulle skriva Gretas Facebookinlägg? Det hon skriver stämmer ju överens med vad hon säger i intervjuer och varför skulle hon då låta någon annan skriva hennes åsikter utan att berätta det? Tänk om det kom ut att någon annan skriver Gretas inlägg och hon sagt att det är hon själv som skriver. Varför skulle hon riskera en sådan trovärdighetskris? Ett tips till alla konspirationsteoretiker är att stanna upp och fundera över rimligheten i era konspiratoriska tankar. Är det t.ex. rimligt att man i WTC obemärkt släpade in sprängmedel i byggnaden och väntade på att några flygplan skulle flyta in i byggnaden och sedan sprängde man allt en stund senare? Vissa tror på det. Men om något inte verkar rimligt, då är det ofta inte sant.
Du menar som: Det vet jag inte, jag är ett barn.
2019-05-19, 22:16
Medlem
Picamagpies avatar
Greta fick en fråga om hur hon bemöter klimatförnekare. Svaret blev: -Det gör jag inte

Då kan man anta att hon inte vill eller kan debattera med nån som har annan åsikt.
2019-05-19, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged

Går hon inte i muppskola? De får väl i och för sig betyg där med.
2019-05-19, 23:32
Medlem
Citat:

Hon är helt låst i att hon har sett ljuset och sitter på sanningen, ingen sitter ju på någon absolut sanning i den här frågan. Hon är 16 år gammal och sätter sig på väldigt höga hästar efter att ha tittat på dokumentärer och läst i DN. Forskare inom IPCC vilket jag antar att du godkänner har ju sagt att påståendet att vi har 12 år kvar finns det ingen grund för att påstå, så där har du en brist, Hon tror att tåg och båt alltid är bättre vad gäller utsläpp av koldioxid vilket är ett felaktigt antagande.

Hon pratar aldrig om grundproblemet om överbefolkningen och en medelklass i Kina som vill konsumera som vi gör.
Att Kinas kolkraft slår undan alla framsteg och sänkningar som övriga världen gör. Hon är inte för kärnkraft som ett sätt att sänka koldioxidutsläppen.

Det är helt enkelt mycket domedagsretorik och inga lösningar från Gretas sida, det skapar ångest hos andra ungdomar och en sjuk dyrkan från vuxna som inte förstår bättre. En masspsykos som inte är särskilt hälsosam.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-05-20 kl. 00:22.
2019-05-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Greta fick en fråga om hur hon bemöter klimatförnekare. Svaret blev: -Det gör jag inte

Då kan man anta att hon inte vill eller kan debattera med nån som har annan åsikt.

Man är ju inte klimatförnekare för att man är kritisk till Gretas domedagsretorik med vi har 12 år kvar.
Att kritisera Greta är en rationell ståndpunkt i en clown-värld som Thulin säger här i tråden.
2019-05-19, 23:36
Medlem
Citat:
Nu gav du ju inga exempel. Vill du inte göra det så säg till. Men du ser det som problematisk att Greta ser allt svart eller vitt (ditt påstående) och jag bad dig backa upp det med några exempel där det blivit fel, där problematiken påverkar debatten. Jag gissar att du inte kan ge några exempel på det?

Sedan är det väl så att de flesta ser saker och ting ur sitt eget perspektiv. Du har din ståndpunkt om Greta klar och orubblig och då anpassar du din argumentation efter det. Men var lugn bara och du behöver inte oroa dig för Greta. Det är nog bara du som oroar dig i onödan och det faktum att du inte kan backa upp ditt påstående talar sitt tydliga språk.

Läs mitt svar så får du argument angående hennes svart vita seende på saker och ting, så kallad låsning.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-05-20 kl. 00:23.
2019-05-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged

Det är offentliga handlingar.

Kommer hon göra högskoleprovet?

Skulle vilja se vad hon får för resultat på ett högskoleprov.

Att tro att en 16-åring har svaren på möjlig och hållbar miljöpolitik är som att tro på andar och spöken.

Att som Greta läsa alarmistisk miljöpropaganda och sedan rapa upp den ger inga svar bara föder rädsla.

Är Greta ett säkerhetshot med sin miljöalarmism?
Uppviglar till skolstrejker och olagliga aktioner.

Att skolstrejka straffar bara henne själv.

Är det tillåtet att som förmyndare stötta att ens avkomma skolstrejkar?

När Greta har en examen från ett universitet eller högskola kan hon börja uttala sig innan dess bör hon granskas och ifrågasättas med all rätt.

Innan dess är hon bara ett verktyg i händerna på miljöalarmisterna.

Har inte Gudrun Schyman övergett feminismen för att bli miljöalarmisterna nu?

Med andra ord kan man inte längre livnära sig på feminism utan nya födkrogen för talanglösa kulturmarxister är numera: miljöalarmist.

Greta kommer aldrig att studera på universitet eftersom hon inte kommer gå i gymnasiet och därmed sakna behörighet, det blir väl eventuellt någon folkhögskola på sin höjd. Gretas resultat på högskoleprovet skulle vara intressant men det lär hon aldrig skriva heller.

Greta är ett verktyg för vänstern när dom går vidare från invandring, mångkultur och feminism som har tappat i popularitet efter alla problem i samhället som numera är uppenbara för alla.
Så nu är det all in klimatet istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in