2019-05-19, 16:35
Medlem
dentan80s avatar
Hej!

Jag lämnade in min gamla bil till Hedin Bil och kom överens ang om en summa.
Jag frågade säljaren ang om efter avställning får jag mina pengar.
Säljaren sa du kommer få pengar från försäkringen och fordonskatt som blir över.

Nu är bilen lämnad och Hedin bil har fått tillbaka min fordonskatt från Transportstyrelse och resterande pengar från försäkring har inte kommit.

När jag ringde och pratade med säljaren han påstår att de står på avtalet att dom ska få fordonskatten att han har inte lovat sånt och det är inte juridisk bindande de han har lovat, han var aggressiv och otrevlig i sin torn, bra bild för Hedin Bil handel.

Vad ska man vända sig till? ARN eller till säljaren chef,

De var otrolig vilseledande affär.
Citera
2019-05-19, 17:06
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentan80
Hej!

Jag lämnade in min gamla bil till Hedin Bil och kom överens ang om en summa.
Jag frågade säljaren ang om efter avställning får jag mina pengar.
Säljaren sa du kommer få pengar från försäkringen och fordonskatt som blir över.

Nu är bilen lämnad och Hedin bil har fått tillbaka min fordonskatt från Transportstyrelse och resterande pengar från försäkring har inte kommit.

När jag ringde och pratade med säljaren han påstår att de står på avtalet att dom ska få fordonskatten att han har inte lovat sånt och det är inte juridisk bindande de han har lovat, han var aggressiv och otrevlig i sin torn, bra bild för Hedin Bil handel.

Vad ska man vända sig till? ARN eller till säljaren chef,

De var otrolig vilseledande affär.
Vad står det i avtalet ni hade? Står det att Hedin ska få fordonskatten så har han ju inte lurat dig.
Citera
2019-05-19, 17:09
Medlem
Om du tycker du blivit orättvist behandlad så säg att du kommer att kontakta ARN
eller att du kommer lägga upp nedsättande omdömen om bilfirman på internet.
Citera
2019-05-19, 17:25
Medlem
fuckpopes avatar
Har råkat ut för exakt samma sak med dem. Tyvärr är Hedin Bil helt oärliga så har du inte spelat in samtal där han lovar eller har mail sparade finns det inget att göra.

Bara rekommendera att använda en annan försäljare och aldrig rekommendera Hedin bil till någon. Bluff-makare och fiffelpersoner.
Citera
2019-05-19, 17:26
Medlem
dentan80s avatar
Deras villkor står det fordonskatt går till bildhandlaren om inget annat överenskommit.

Men innan jag skrev på så har bi överenskommit att jag ska få resterande fordonskatt och försäkring pengarna.

Efter att jag skrev avtal jag fick deras villkor häftade bakom avtalet.

Jag skrev på avtal men inte deras villkor som kommer efteråt man har skrivit på.

Då gäller inte heller deras villkor.
Citera
2019-05-19, 17:33
Moderator
Citat:
Deras villkor står det fordonskatt går till bildhandlaren om inget annat överenskommit.

Men innan jag skrev på så har bi överenskommit att jag ska få resterande fordonskatt och försäkring pengarna.

Efter att jag skrev avtal jag fick deras villkor häftade bakom avtalet.

Jag skrev på avtal men inte deras villkor som kommer efteråt man har skrivit på.

Då gäller inte heller deras villkor.
Återbetalning av försäkringen går automatisk till dig, så den kommer du få. Återbetalningen av fordonsskatten går till registrerad ägare och det låter konstigt att du skulle få den i efterhand, det normala hade ju varit att reglera det när du gjorde affär och inte i efterhand.
Känns som att säljaren varit lika okunnig som du i det här fallet, har du blivit lovad så har du, men om det inte finns skriftligt så är nog tyvärr chanserna små att du får rätt.
Citera
2019-05-19, 17:43
Medlem
Bilhandlare är nutida hästhandlare, skojare med andra ord.
Citera
2019-05-19, 17:49
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Vad står det i avtalet ni hade? Står det att Hedin ska få fordonskatten så har han ju inte lurat dig.
Att inbetald fordonsskatt skulle tillfalla bilhandlaren när denne ställer av bilen efter ägarbytet framgår av lagen och är inget som behöver avtalas.

Skulle fordonsskatten gå till tidigare ägaren istället hade detta behövts avtalas, men enklare hade varit att bara justera priset vid försäljningen.

Antar att bilhandlaren dragit en vals om hur fordonsskatten fungerar för att få ett lägre inbytespris?

edit: försäkringspengarna betalas ut till tidigareägaren från försäkringsbolaget, vanligtvis vid det datumn där inbetalningen brukar ske.
Senast redigerad av y.y 2019-05-19 kl. 17:52.
Citera
2019-05-19, 17:58
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckpope
Har råkat ut för exakt samma sak med dem. Tyvärr är Hedin Bil helt oärliga så har du inte spelat in samtal där han lovar eller har mail sparade finns det inget att göra.

Bara rekommendera att använda en annan försäljare och aldrig rekommendera Hedin bil till någon. Bluff-makare och fiffelpersoner.

I ärlighetens namn så är väl i princip de flesta bilhandlare skojare? Hedin bil är såklart inget undantag.
Det gäller att ha koll, oavsett om du köper en bil eller tvättmaskin, dagens värld drivs runt av skojeri och oärlighet. Ärlighetens tid är sedan länge borta.
Personligen skulle jag varken köpa eller sälja en bil till en bilhandlare, jag ogillar nämnligen att GE bort pengar i onödan.
Citera
2019-05-19, 18:03
Medlem
dentan80s avatar
Säljaren hos bilhandlaren finns för att förklara, det ska vara tydliga att fordonskatten ska gå till dom.

Men just min fall att säljaren säger att jag kommer att få fordonskatt och resterande försäkring.

Men villkoren och vad Hedin Bil gjort att dom har tagit mina pengar.
Dom fick min bil billigare en vad som står på avtal som vi har skrivit på.

Att man häftar villkoren efter man har skrivit på avtal är att jag har inte fått del av deras villkor och det kan ogiltig förklaras.
Citera
2019-05-19, 18:20
Avslutad
Citat:
Säljaren hos bilhandlaren finns för att förklara, det ska vara tydliga att fordonskatten ska gå till dom.

Men just min fall att säljaren säger att jag kommer att få fordonskatt och resterande försäkring.

Men villkoren och vad Hedin Bil gjort att dom har tagit mina pengar.
Dom fick min bil billigare en vad som står på avtal som vi har skrivit på.

Att man häftar villkoren efter man har skrivit på avtal är att jag har inte fått del av deras villkor och det kan ogiltig förklaras.

Kan ju hända att du missförstod, att du trodde att han menade att du skulle få fordonskatt, men ha kanske till inte som du inte hörde.

Hedin bil är en stor kedja, överlag är de kända som skummisar. Om du köpt en begagnad bil där kör m-test för det kan ha skruvats på km-mätaren.

Kräv att få alla fel åtgärdade, däck. Lysen, motor, backspegel tuta!!
Citera
2019-05-19, 18:21
Medlem
DoktorNos avatar
Eftersom du inte verkar ha fått det skriftligt, att du skulle få tillbaka överskjutande skatt av bilhandlaren, då är det inget du kan göra, då de pengarna alltid tillfaller nya ägaren om man ställer av samtidigt man gör ägarbyte.

Istället skulle du ha gjort avställningen innan själva ägarbytet, om du nu ville ha tillbaka pengar. Men det är lätt att vara efterklok. Ta det som lärpengar (kan det vara någon tusenlapp?) att du på nåt vis förlorar pengar i en deal med en bilhandlare, vem det än är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in