2019-05-19, 10:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag hoppas/tror att alla inblandade barn fått någon att tala med... hade jag varit UW hade jag ändå valt att flyttat för att komma ifrån området. Det finns många fina områden i Örebro och barnen sluppit bo nära där mamman blev mördad (oavsett GM).

Jag förstår hur du tänker.
Det finns absolut en stark logik i det.
Jag hade nog frågat mina barn, frågat psykologen de går till och därefter tänkt noga vad som är bäst.

Jag vet att mina barn är alla olika. Ett av dom är väldigt "kärt" i sitt rum. Det är som en liten helig plats för vila och ro. Och det är klart, känner man att den platsen inte längre känns som ett ställe för detta, då är det viktigt att lyssna.

Jag kan också tänka mig att en aspekt kan vara att tänka på att om man flyttar, kan man psykologiskt på ett djupare plan, uppfatta det som att man flyr från något farligt. Att man måst ge vika.

Jag är själv en hemmakatt, mitt hem ska ingen inkräkta på. Jag skulle känna starkt behov av att visa att ingen har rätt att ta ifrån mig varken den man älskar eller mitt hem och min trygghet.

Fast det är lätt att säga när man själv inte är drabbad.
Jag vet inte hur jag skulle känna eller reagera.

Jag hoppas och tror att det hela löser sig genom att det blir en rättegång någon gång.
Kanske ska man inte "fly hals över huvud", utan låta beslutet mogna?
Citera
2019-05-19, 10:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag svarade på Tufsankatts inlägg. Tufsankatt skrev att hon, om hon var i UW:s position, nog skulle flytta (inte minst för barnens skull) om hon inte var övertygad om att SD är oskyldig.

Jag menar alltså att en sådan övertygelse om SD:s oskuld antagligen inte krävs, utan att det säkert kan räcka med att UW helt enkelt inte ser någon anledning att tro att SD är gm.

Ok, då förstår jag.
Citera
2019-05-19, 11:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är latin.
I italienska finns vad jag vet inte verbformen "veni".
Översättningen är däremot rätt.

Kan man italienska förstår man latin.
Verbet är venire = att komma.

Citat:
Jag hoppas/tror att alla inblandade barn fått någon att tala med... hade jag varit UW hade jag ändå valt att flyttat för att komma ifrån området. Det finns många fina områden i Örebro och barnen sluppit bo nära där mamman blev mördad (oavsett GM).

Det var bra att Lenas och UW:s extradotter flyttade in och var ett stöd för familjen ett tag i början. Jag hoppas att barnen fick och får ytterligare professionell hjälp och stöd. Det måste vara en outhärdlig situation att bo nära den misstänkte mördaren till ens mamma.

Jag tror och hoppas att UW pratar med sina barn om boendesituation och hur de mår och känner kring det. Hade barnen velat flytta så hade UW nog gjort så, tror jag.
Men familjen kanske försöker vara stark och säger "GM tog vår mamma men vi kommer inte tillåta att han tar över våra liv och vårt hem också". Ett sådant tankesätt kan vara en motivation och drivkraft att kämpa vidare. Men hur länge till de klarar av situationen är svårt att veta. Det kanske tar flera år innan GM häktas.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-19 kl. 11:24.
Citera
2019-05-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Intressant aspekt. Fast skulle du verkligen behöva vara övertygad om att SD är oskyldig för att kunna bo kvar? Skulle det inte räcka med att du helt enkelt inte såg någon anledning att misstänka honom?
Och hur ska någon kunna, med säkerhet, låta bli att tänka att det inte är SD som är GM?
Citera
2019-05-19, 11:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är du helt säker på att du inte skulle se någon som helst anledning att misstänka honom om du visste om anmälningarna och hade hört från andra om kränkningar och "mer"?

Eller tror du att anmälningarna är helt ogrundade och att rykten om kränkningar och misshandel just enbart är rykten, helt ogrundade.

Du skulle vara helt säker på att det inte var han?

Här kan det ju passa att kika på PONs pressetiska regler som väl knappast är antagna på godtyckliga grunder. En del kan väl anse att det är vettigt även om man inte ägnar sig åt journalistisk verksamhet:

Citat:
Hör båda sidor

13. Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld.

14. Tänk på att en person, misstänkt för brott, i lagens mening alltid betraktas som oskyldig om fällande dom inte föreligger. Den slutliga utgången av en skildrad rättssak bör redovisas.

https://po.se/pressetik/
Citera
2019-05-19, 12:01
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag är lite kluven men hade troligen själv flyttat en bit med familjen. En annan tanke är att GM blir påmind om sitt brott varje gång han ser något av barnen. Det kan ta tid men GMs mur kommer att vittra sönder.
Många, många mördare vill bli påminda om sitt/sina brott, då i synnerhet mord.
Citera
2019-05-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan man italienska förstår man latin.
Verbet är venire = att komma.

Det var bra att Lenas och UW:s extradotter flyttade in och var ett stöd för familjen ett tag i början. Jag hoppas att barnen fick och får ytterligare professionell hjälp och stöd. Det måste vara en outhärdlig situation att bo nära den misstänkte mördaren till ens mamma.

Jag tror och hoppas att UW pratar med sina barn om boendesituation och hur de mår och känner kring det. Hade barnen velat flytta så hade UW nog gjort så, tror jag.
Men familjen kanske försöker vara stark och säger "GM tog vår mamma men vi kommer inte tillåta att han tar över våra liv och vårt hem också". Ett sådant tankesätt kan vara en motivation och drivkraft att kämpa vidare. Men hur länge till de klarar av situationen är svårt att veta. Det kanske tar flera år innan GM häktas.
De flesta barn vill inte flytta... men ibland får de vuxna ta sitt ansvar oavsett vad barnen tänker för stunden. Hade jag en MGM på 200 m avstånd och MP minst lika nära så hade jag absolut valt att ta ett vuxenansvar och flyttat.

Jag har flyttat många ggr i tidig ålder och tyckte att det var pest... men tog inte många månader innan jag fann mig tillrätta...
Och dessa barn behöver dessutom inte byta skola/vänner.
Citera
2019-05-19, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Här kan det ju passa att kika på PONs pressetiska regler som väl knappast är antagna på godtyckliga grunder. En del kan väl anse att det är vettigt även om man inte ägnar sig åt journalistisk verksamhet:

https://po.se/pressetik/

Men tror du som drabbad (UW och barnen/familjen) har det perspektivet? För det var ju dem vi pratade om.

[...]"Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld. "[...]

Jag utgår från att de (UW och barnen) har mer information än vad vi har iom att de lever och bor i den miljö som LW gjorde. De känner människor och har möjlighet att få veta saker som LW har berättat om vad som föregick i hennes liv innan mordet.

Personligen har jag inte den tron att det handlar om att anmälningarna från LWs sida var till syfte att skada SD. Inte med det som kommit fram i tråden. Men det är helt min personliga tro.

Var och en får bilda sig sin egen uppfattning.
Jag kan inte bortse från att flera i tråden vittnat om trakasserier och regelrätt våld från mgm.
Citera
2019-05-19, 12:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men tror du som drabbad (UW och barnen/familjen) har det perspektivet? För det var ju dem vi pratade om.

[...]"Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld. "[...]

Jag utgår från att de (UW och barnen) har mer information än vad vi har iom att de lever och bor i den miljö som LW gjorde. De känner människor och har möjlighet att få veta saker som LW har berättat om vad som föregick i hennes liv innan mordet.

Personligen har jag inte den tron att det handlar om att anmälningarna från LWs sida var till syfte att skada SD. Inte med det som kommit fram i tråden. Men det är helt min personliga tro.

Jag kan inte bortse från att flera i tråden vittnat om trakasserier och regelrätt våld från mgm.

Och du grundar väl uppfattningen om MGMs skuld till stor del på de tidigare anmälningarna, där en togs tillbaka av LW själv och den andra avskrevs av åklagare.

Syfte att skada, men det kanske ändå skadar mer än en knoggnuggning, som ger lite rodnad i hårbotten som man kan lika gärna fått från valfri Wella produkt?
Det insinueras i tråden att LW skulle försökt undvika SD men hennes handlingsmönster visar olyckligtvis det motsatta.

UW kände förhoppningsvis LW ganska väl. Äldste sonen flyttade till UW för han hade konflikter med LW. Det är ju inte givet att UW och barnen nödvändigt ser SD som särskilt starkt misstänkt. Man kan ju se det rakt motsatta, att man inte i sådant läge vill rycka upp barnen från den miljö, skola m. m. de är vana vid. Kanske lättare att hantera sorg om. man slipper acklimatisera sig på nytt ställe?
Citera
2019-05-19, 13:12
Medlem
Citat:

Vad är det för regelrätt våld du tänker på, som det har vittnats om.
Citera
2019-05-19, 14:09
Medlem
Citat:
Men så kan väl inte UW tänka om han har sina barns intresse först? Eller hur tänker Du... ska han tänka så i flera år (om ingen blir dömd)... att barnen ev ska få en MGM mur att vittra sönder?

Jag tror att barnen skulle må bättre av att komma till ett annat område (oavsett GM). Är faktiskt lite fundersam över att dom inte flyttat redan.

Tanken är min egen, inte UWs. Borde ha uttryckt mig klarare.
Citera
2019-05-19, 14:12
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Och rätt som det är, så händer det!!! Rosamund skriver något jag håller med henne fullständigt om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in