Citat:
Ursprungligen postat av
ABC.
Grejen är att jag upplevde just detta lite direkt efter riksdagsvalet förra året. Det blev jättetyst ett bra tag, för att sedan bli aktiva igen i takt med EU-valet. Så jag är lite rädd att samma kommer ske efter EU-valet. Möjligen att det berodde på en "chock" eller vad man nu vill kalla det efter valet, men det duger liksom inte att vara tyst i 2,5 år efter EU-valet och sedan förvänta sig framgångar 2022. Det hoppas jag att de förstår.
Så här är det
Några media lyfte Afs ordentligt innan valet 2018, speciellt facebook lyfte fram partiet. Orsaken till det var att Afs skulle plocka röster av SD. De visste att Afs aldrig skulle få så mycket röster att de kom in men kunde de plocka 1 eller 2% så är det en eller två procent mindre från SD och de procenten har oerhört stort värde.
Sossarna använde Afs för att skrämma invandrare i utanförskapsområden med att säga att om de skulle rösta SD så kommer de och Afs kasta ut dem.
Jag tror inte man räknade de nya partiernas röster korrekt. Exakt hur många röster är frågan men jag är ganska säker på att det var minst det dubbla mot vad som togs fram.
Att redovisa mycket lågt (felräknat) resultat var en förberedelse för EU valet. Poängen med det är att försöka få luften att gå ur de som möjligen ser en chans att få in ett parti som säger nej till EU.
AFS har mycket större chans i EU valet än vad de hade till riksdagen eftersom de är ensamma med att vilja gå ur. De väljare som vill gå ur EU har inget annat alternativ att rösta på, därav är risken stor att AFS kan få bra resultat.
Det är också därför som AFS censureras stenhårt nu. Skillnaden på hur facebook lyfte partiet innan valet 2018 mot nu är mycket stor. Till och med om man söker på partiets namn är det inte alls säkert att de kommer överst eller bland de översta i träfflistan. Alla andra partier kommer överst om man söker på deras namn.
Söker man inte specifikt på saker man vet partiet hört till eller försöker flera gånger så hittar man dem inte.