2019-05-18, 23:47
Medlem
Det fetat. Om det är så, hoppas jag verkligen det är seriösa journalister som gjort det och inga wannabe detektiver från Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Låt oss kasta upp den här bollen och konstatera att den nog kommmer studsa vidare .

Helt uppenbart har man inte lämnat en del av polisens PT-uppgifter omaskade i FUP - trots att man genom sekretessprövningen beslutat att det ska göras.

Sekretessbeslutet är överklagat till Kammarrätten vars avgörande kommer så småningom.
Om polisens uppgifter om barnens ME som föräldrarnas mordorsak verkligen står i avskeds/förklaringsbrevet - kommer sannolikt inte sekretessbeslutet kvarstå oförändrat.

Om det däremot fortsättningsvis kommer vara samma 3-4 rader som förblir omaskade i avskeds/förklaringsbrevet - måste man nog utgå från att det där helt enkelt inte står det som polisen uppgav på PT.

Och då kommer frågan varför sa polisen då detta på PT?
Varifrån och varför lämnar polisen i så fall då ut den uppgiften?

Kommer däremot fler uppgifter av bli omaskade i FUP och/eller avskeds/förklaringsbrevet får vi kanske mer information framöver. Om FUP har överklagats med motiveringen att det är av allmänintresse och inte till men för döda eller anhöriga borde även allmänheten få tillgång till mer info - inte bara den som överklagat.
Citera
2019-05-19, 00:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Det fetat. Om det är så, hoppas jag verkligen det är seriösa journalister som gjort det och inga wannabe detektiver från Flashback.
Eller pensionerade överåriga sensationsjournalister som överanvänder utropstecken. Bjärredmorden behöver inga sådana längre.
Citera
2019-05-19, 00:08
Medlem
Åldern har ingen betydelse om kompetensen är bra tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Eller pensionerade överåriga sensationsjournalister som överanvänder utropstecken. Bjärredmorden behöver inga sådana längre.
Citera
2019-05-19, 00:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Åldern har ingen betydelse om kompetensen är bra tycker jag.
Absolut rätt. Om kompetensen finns...
Citera
2019-05-19, 00:18
Medlem
Då är vi överens. Gillar ingen sort diskriminering.
Citat:
Absolut rätt. Om kompetensen finns...
Citera
2019-05-19, 00:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Inte för att det har någon egentlig betydelse - men varför ska det diskrimineras kring vem som borde få överklaga FUP, enligt dig?
Vi är ju alla anonyma här - kanske finns det seriösa journalister som postar och hänger här också?
Det viktiga är väl inte vem som överklagar utan vilket resultat det får i Kammarrätten och att det möjligen kan komma alla till del.

Sannolikheten att det kan bli allmänt gods är nog antagligen större om någon ur allmänheten beviljas mer info ur FUP än om någon specifik yrkesverksam med särskilda skäl får ut mer info.
Om jag förstått proceduren rätt - rätta mig gärna - kan det i så fall bli beslut om att en viss person får ett annat sekretessbeslut men att varje ny individ som för egen del vill veta mer själv måste överklaga.
Citera
2019-05-19, 01:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Inte för att det har någon egentlig betydelse - men varför ska det diskrimineras kring vem som borde få överklaga FUP, enligt dig?
Vi är ju alla anonyma här - kanske finns det seriösa journalister som postar och hänger här också?
Det viktiga är väl inte vem som överklagar utan vilket resultat det får i Kammarrätten och att det möjligen kan komma alla till del.

Sannolikheten att det kan bli allmänt gods är nog antagligen större om någon ur allmänheten beviljas mer info ur FUP än om någon specifik yrkesverksam med särskilda skäl får ut mer info.
Om jag förstått proceduren rätt - rätta mig gärna - kan det i så fall bli beslut om att en viss person får ett annat sekretessbeslut men att varje ny individ som för egen del vill veta mer själv måste överklaga.
Det handlar mest om hur välformulerad och seriös överklagan är och att avsändaren lägger vikt på väsentligheter samt inte dramatiserar. Hysteriska frågor där skribenten ondgör sig över en sekretess som faktiskt har relevans lär nog inte finna gehör.
Citera
2019-05-19, 01:26
Medlem
Va?! Angående diskriminering hade endast att göra med en annan skribents inlägg om ”pensionerade överåriga” Läs en gång till.
Om det nu kan finnas journalister här i tråden som du skriver då har dessa inget att göra med wannabe detektiver, för det var det jag skrev och med de menar jag såna som vill snoka runt i livet, inte bara läsa och skriva inlägg på Flashback utan såna som till exempel begär ut FUP och överklagar beslut till kammarätten m.m för rättvisans och demokratins överlevnad bla bla, bullshit. Snok säger jag. Vilket liv!
Du skriver också att det inte är viktigt vem som överklagar. För mig är det viktigt.

Citat:

Citera
2019-05-19, 01:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Va?! Angående diskriminering hade endast att göra med en annan skribents inlägg om ”pensionerade överåriga” Läs en gång till.
Om det nu kan finnas journalister här i tråden som du skriver då har dessa inget att göra med wannabe detektiver, för det var det jag skrev och med de menar jag såna som vill snoka runt i livet, inte bara läsa och skriva inlägg på Flashback utan såna som till exempel begär ut FUP och överklagar beslut till kammarätten m.m för rättvisans och demokratins överlevnad bla bla, bullshit. Snok säger jag. Vilket liv!
Du skriver också att det inte är viktigt vem som överklagar. För mig är det viktigt.

Ja det får stå för dig om du tycker det är viktigt vem som överklagat.
Själv tycker jag att det är bra att det har gjorts och hoppas att det gjorts av någon som kunnat formulera goda argument för att sekretessbeslutet borde omprövas. Allra helst en generell förändring av sekretessen så allmänheten får del av mer info.
En inte alltför grov gissning är väl att det just gjorts av journalister som är vana vid proceduren att överklaga sekretessbeslut.
Citera
2019-05-19, 01:57
Medlem
Det vore det mest lämpliga. Att det överklagats är det också en gissning?

Citat:
Ja det får stå för dig om du tycker det är viktigt vem som överklagat.
Själv tycker jag att det är bra att det har gjorts och hoppas att det gjorts av någon som kunnat formulera goda argument för att sekretessbeslutet borde omprövas. Allra helst en generell förändring av sekretessen så allmänheten får del av mer info.
En inte alltför grov gissning är väl att det just gjorts av journalister som är vana vid proceduren att överklaga sekretessbeslut.
Citera
2019-05-19, 02:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det vore det mest lämpliga. Att det överklagats är det också en gissning?
Tror du kan lita på Glittret att det överklagats. Huruvida det är gjort ordentligt är jag mer tveksam över.
Citera
2019-05-19, 02:32
Medlem
Ok. Say no more.
Ordentligt? Du menar att det kan göras slarvigt så man inte får ut något eller?
Citat:
Tror du kan lita på Glittret att det överklagats. Huruvida det är gjort ordentligt är jag mer tveksam över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in