Greta Thunberg är en profet med budskap från Gud. Det skriver två debattörer, från Svenska kyrkan respektive Equmeniakyrkan, i Kyrkans tidning.
Teologen Stefan Gustavssons motreaktion är befogad:
Citat:
Vad jag vet gör Greta inga anspråk på att vara sänd av Gud.
Det är inga profeter som har fått en sådan global hyllning i sin samtid som Greta har fått, säger han och påpekar att Greta i stor utsträckning har hela etablissemanget med sig.
Jag är bara rädd för att någon högerstolle av Breivik-typ ska få för sig att han räddar världen genom att tysta henne för gott.
Det skulle inte förvåna mig det minsta när man ser vilket hat hon provocerar fram hos högerextrema.
Jag är bara rädd för att någon högerstolle av Breivik-typ ska få för sig att han räddar världen genom att tysta henne för gott.
Det skulle inte förvåna mig det minsta när man ser vilket hat hon provocerar fram hos högerextrema.
Såfall hennes mamma media och de andra politiska vänsteraktivisterna som bär ansvar av att utnyttja ett barn till att bedriva propaganda med lögner.
Pk smutset har verkligen höga förväntningar på en 13årig tjej. Jag tycker faktiskt synd om henne Tänk att leva med dessa förväntningar som barn rädda världen, nya gud, Messias.
Är det någon som vet om Greta hade flätor innan Rentzhog lanserade sitt ytterst välplanerade "Pippi Långstrumps lillasyster räddar världen från undergång"-projekt?
Såfall hennes mamma media och de andra politiska vänsteraktivisterna som bär ansvar av att utnyttja ett barn till att bedriva propaganda med lögner.
Fruktansvärd skrämmande retorik du kör med. Så det skulle vara hennes egna fel om någon av er gjorde henne illa!!!
Fy fan vilket äckel du är! Bemöda dig inte med att svara.