Citat:
Ursprungligen postat av
LevaIharmoni
Jag för väl först erkänna att jag blivit beroende av sömntabletter. Kan aldrig sova utan, lyckats ta mig igenom några veckor utan men då har sömnen varit så dålig så man är en zombie dagarna i enda. Jag börjar nästan förlika mig med att hålla på med sömntabletter resten av livet. Så länge jag inte börjar behöva öka doserna.
Så som det varit senaste två-tre åren är att jag går mellan Imovane (Zopiklon) och stilnoct (Zolpidem) och var och varannan natt får även bli sömnlös. Så mitt schema är ungefär
Dag 1 Zolpidem
Dag 2 Zopiklon
Dag 3 Zolpidem
Dag 4 Zopiklon
Dag 5 Inget alla
dag 6 Zolpidem
Dag 7 Zopiklon
I perioder kan det vara fler av en sort och sedan en perioder med endast den andra. Det har gjort att tabletterna oftast funkar bra fortfarande, tack och lov. Men som i natt så hade inte imovane någon större verkan. Mitt vanliga sätt är då att istället köra någon vecka på stilnoct och sedan ta imovane varannan dag eller tredje igen. Men jag är nu lite nojig att även stilnoct ska gå in i samma tråkiga period och därför hade det känns bra med ett tredje alternativ man kan varva med när det behövs. Så min fråga är: finns det någon annan medicin som hade passat bra i den nya trion. Någon som fungerar lika bra och utan den hemska tråkig seghet men man känner på propavan, lergigan och attarax som dessutom inte någon av dom oftast funkar.
Din sömnlöshet kan bero på att du har för lite av de lugnande mineralerna i kroppen. Dessa är kalcium, magnesium och zink. Värt att prova att ta ca 1000 mg kalcium, ca 700 mg magnesium och 25-50 mg zink, uppdelat på middag och innan du går och lägger dig.
Du kan läsa mer om insomnia här:
https://drlwilson.com/Articles/Insomnia183.htm