2019-05-17, 06:11
Medlem
Jag för väl först erkänna att jag blivit beroende av sömntabletter. Kan aldrig sova utan, lyckats ta mig igenom några veckor utan men då har sömnen varit så dålig så man är en zombie dagarna i enda. Jag börjar nästan förlika mig med att hålla på med sömntabletter resten av livet. Så länge jag inte börjar behöva öka doserna.

Så som det varit senaste två-tre åren är att jag går mellan Imovane (Zopiklon) och stilnoct (Zolpidem) och var och varannan natt får även bli sömnlös. Så mitt schema är ungefär
Dag 1 Zolpidem
Dag 2 Zopiklon
Dag 3 Zolpidem
Dag 4 Zopiklon
Dag 5 Inget alla
dag 6 Zolpidem
Dag 7 Zopiklon

I perioder kan det vara fler av en sort och sedan en perioder med endast den andra. Det har gjort att tabletterna oftast funkar bra fortfarande, tack och lov. Men som i natt så hade inte imovane någon större verkan. Mitt vanliga sätt är då att istället köra någon vecka på stilnoct och sedan ta imovane varannan dag eller tredje igen. Men jag är nu lite nojig att även stilnoct ska gå in i samma tråkiga period och därför hade det känns bra med ett tredje alternativ man kan varva med när det behövs. Så min fråga är: finns det någon annan medicin som hade passat bra i den nya trion. Någon som fungerar lika bra och utan den hemska tråkig seghet men man känner på propavan, lergigan och attarax som dessutom inte någon av dom oftast funkar.
Citera
2019-05-17, 06:17
Avslutad
Melatonin?
Citera
2019-05-17, 07:48
Medlem
DrHurfurrus avatar
+1 Melatonin kan fungera bra
Citera
2019-05-17, 08:55
Medlem
Tack för tipsen. Önskar att melatonin fungerade för mig men icke. Så det behövs något starkare, på samma sätt imovane och stilnoct just men att det är en egen medicin så jag kan växla mellan tre olika.
Citera
2019-05-17, 09:07
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Tack för tipsen. Önskar att melatonin fungerade för mig men icke. Så det behövs något starkare, på samma sätt imovane och stilnoct just men att det är en egen medicin så jag kan växla mellan tre olika.
Jag hade undvikit mer benso pga korstolerans. Du äter redan två olika bensodiazepinpreparat så det känns onödigt att blanda in ett tredje. Ett alternativ är kanske att byta ut båda mot en lite starkare benso. Har du provat göra andningsövningar och allt vad sånt heter?
Citera
2019-05-17, 09:26
Medlem
Citat:

För vissa krävs en högre dos melatonin. Läkaren som slrev ut det till mig sa även att man måste ta det varje dag för att det ska hjälpa.

Annars kan du ju testa någon antihistamin eller typ quetiapin den släcker de flesta. De som inte har typ mani eller psykos somnar på en låg dos.
Citera
2019-05-18, 11:04
Medlem
CarlXIIs avatar
Någon dag snart tänker jag prova zaleplon, finns på medinc.. Annars tycker jag cbd olja är bra också.
Citera
2019-05-18, 11:53
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Så min fråga är: finns det någon annan medicin som hade passat bra i den nya trion. Någon som fungerar lika bra och utan den hemska tråkig seghet men man känner på propavan, lergigan och attarax som dessutom inte någon av dom oftast funkar.

Jag upptäckte för några år sen att kombinera ämnet Oxazepam som finns i Sobril och Oxascand är väldigt effektivt tillsammans med Imovane/Zopiklon. Oxazepam är ett lugnande medel som på något sätt förstärker Imovane/Zopiklon. Så de nätterna du har problem att somna på din vanliga dos Imovane/Zopiklon så ta en Sobril/Oxascand ca 15-20 minuter efter för den slår till ganska omgående. Fördelen är att du slipper öka dosen av det första och Oxazepam i sig är mindre beroendeframkallande än Imovane/Zopiklon. Enligt rekommendationer så kan man faktiskt ta 6 st om dagen. Just nu är Sobril (Pfizer) restnoterat men Oxascand (Teva) finns på apoteken. Sen är ju problemet att övertyga sin läkare om att skriva ut recept överhuvudtaget men det kanske du inte har problem med.
Citera
2019-05-18, 12:35
Medlem
Citat:
Jag för väl först erkänna att jag blivit beroende av sömntabletter. Kan aldrig sova utan, lyckats ta mig igenom några veckor utan men då har sömnen varit så dålig så man är en zombie dagarna i enda. Jag börjar nästan förlika mig med att hålla på med sömntabletter resten av livet. Så länge jag inte börjar behöva öka doserna.

Så som det varit senaste två-tre åren är att jag går mellan Imovane (Zopiklon) och stilnoct (Zolpidem) och var och varannan natt får även bli sömnlös. Så mitt schema är ungefär
Dag 1 Zolpidem
Dag 2 Zopiklon
Dag 3 Zolpidem
Dag 4 Zopiklon
Dag 5 Inget alla
dag 6 Zolpidem
Dag 7 Zopiklon

I perioder kan det vara fler av en sort och sedan en perioder med endast den andra. Det har gjort att tabletterna oftast funkar bra fortfarande, tack och lov. Men som i natt så hade inte imovane någon större verkan. Mitt vanliga sätt är då att istället köra någon vecka på stilnoct och sedan ta imovane varannan dag eller tredje igen. Men jag är nu lite nojig att även stilnoct ska gå in i samma tråkiga period och därför hade det känns bra med ett tredje alternativ man kan varva med när det behövs. Så min fråga är: finns det någon annan medicin som hade passat bra i den nya trion. Någon som fungerar lika bra och utan den hemska tråkig seghet men man känner på propavan, lergigan och attarax som dessutom inte någon av dom oftast funkar.

Din sömnlöshet kan bero på att du har för lite av de lugnande mineralerna i kroppen. Dessa är kalcium, magnesium och zink. Värt att prova att ta ca 1000 mg kalcium, ca 700 mg magnesium och 25-50 mg zink, uppdelat på middag och innan du går och lägger dig.

Du kan läsa mer om insomnia här:
https://drlwilson.com/Articles/Insomnia183.htm
Citera
2019-05-19, 08:40
Medlem
knut_1s avatar
theralen
Citera
2019-05-21, 09:09
Medlem
DrHurfurrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JessieSofia
Din sömnlöshet kan bero på att du har för lite av de lugnande mineralerna i kroppen. Dessa är kalcium, magnesium och zink. Värt att prova att ta ca 1000 mg kalcium, ca 700 mg magnesium och 25-50 mg zink, uppdelat på middag och innan du går och lägger dig.

Du kan läsa mer om insomnia här:
https://drlwilson.com/Articles/Insomnia183.htm

Intressant, hört om folk som börjat äta magnesium kosttillskott från apoteket, och fått jättebra sömn. Ska ta ett par dagar innan efekten kommer. Ska prova detta själv. Ngn med erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in