2019-05-17, 16:06
Medlem
Man, 28-35 år.

Hej, op för ca 4v sedan i underbenet och fick då ett implantat på tibia. Såret förslöts med agraffer varav några verkar ha hamnat lite fel. Vid första besöket hos sköterskan på VC så uppmärksammade man detta men det verkade ändå som att det skulle läka för jag fick ingen info om att detta ev skulle behöva åtgärdas.

Men nu ca 4v senare och då jag skulle få börja duscha utan plastpåse på benet så ser jag att såret inte har läkt i mitten. Ute i kanterna har det bildats fin ärrvävnad och sidorna ser ut att ha läkt ihop liksom men mot mitten är det säkert 7-10cm där huden har läkt på resp. sida men att sidorna liksom inte har läkt ihop med varandra.

Man verkar på VC osäker på hur detta kommer att utveckla sig och jag känner mig naturligtvis orolig för ev komplikationer och att det faktiskt är ett öppet sår. Min fråga gäller om det är så att det ändå kan komma att läka ihop eller om det nu har gått för lång tid och det det kommer bli en ”hudficka” eller liknande där?

Är det verkligen svårt att säga eller låter det som att jag bara träffat oerfarna sköterskor/läkare?

I mitt huvud kommer detta inte läka utan man behöver snitta upp ytorna igen och sy. Men jag är varken ssk eller läkare. Och om någon ska fixa detta så vill jag helst att det är en kirurg - är det en konstig önskan från min sida? Litar fan inte på läkarna på VC...

Borde jag äta antibiotika mtp att såret inte har läkt ihop? Fanns idag inga tecken på infektion men så har jag precis avslutat en antibiotikakur också. Men det var ju tanken att det skulle vara läkt idag vilket det inte är.
Senast redigerad av sprutnikk 2019-05-17 kl. 16:13.
Citera
2019-05-17, 18:42
Medlem
Som du beskriver så har nån gjort ett uselt jobb med agrafferna. Patienter brukar få ett nummer till mottagning på sjukhuset där operationen utfördes, om du inte fått det ring sjukhusväxeln och be att bli kopplad. Detta ska ansvarig läkare på sjukhuset kolla på!
Citera
2019-05-17, 19:13
Medlem
FedupFlorences avatar
Kan du lägga upp en bild kan jag ge ett bra svar.

Edit: Och lyssna inte på föregående talare. Det behöver inte ha skett något tidigare misstag. En läkningsprocess är sannolik men inte given. Hur det ser ut en vecka senare är dock inget att visa kirurgen. Det är ssk och läkare på vårdcentral mest förtrogna med.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-05-17 kl. 19:39.
Citera
2019-05-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrVaFan
Som du beskriver så har nån gjort ett uselt jobb med agrafferna. Patienter brukar få ett nummer till mottagning på sjukhuset där operationen utfördes, om du inte fått det ring sjukhusväxeln och be att bli kopplad. Detta ska ansvarig läkare på sjukhuset kolla på!

Tack för svar. Har ringt sjukhuset imorse men ansv. läkare har ännu inte återkommit.

Men kan det vara så att såret ändå till slut läker ihop som jag hört nu från någon läkare (dock ej kirurg, bara st-läkare på vc) och en sköterska? Det har ju som sagt redan läkt på kanterna; är orolig att huden/såret passerat ”proliferationsstadiet” och att det typ inte kommer kunna läka. Jag kommer fråga ansvarig läkare om detta såklart men jag är väl lite orolig och hr ångest över hur det ser ut och att inte veta vad om och vad som ev behöver göras åt detta.

Tack på förhand för ev svar i tråden.
Citera
2019-05-17, 20:32
Medlem
Bild på eländet...

https://unsee.cc/e93a5d12/
Citera
2019-05-17, 21:20
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprutnikk
Bild på eländet...

https://unsee.cc/e93a5d12/

Du kan vara lugn. Jag hade ett liknande hål (fast i magen efter op.) och det läkte innifrån och ut och det tog kanske 4 veckor efter att agrafferna tagits bort. Men jag blev som du jävligt chockad av att ha ett hål i ärret.
Citera
2019-05-18, 06:43
Medlem
FedupFlorences avatar
Som sagt så ska det i det där läget läka nerifrån och ut. Tvätta bort smuts och sårskorpor med tvål och vatten. Spola under rinnande vatten. Lufttorka. Lägg nåt förband över så att det inte kommer in ny smuts. Det är för sent att tejpa ihop sårkanterna men huden kommer att läka ihop när vävnaden läkt underifrån. Du kan gå till vårdcentral med det om du inte klarar det själv. Du behöver ingen läkare i nuläget. Det är heller inte infekterat.
Citera
2019-05-18, 18:01
Medlem
Man läker skitdåligt på underbenen. Du har ju steri-strips eller liknande i kanterna. Dra ihop med med det eller tape och ta det lugnt. Så länge det inte blir infekterat eller liknande ge det tid. Det brukar sällan bli bra av att börja bråka med det hela och sy etc. Stänger bara in hudbakterier som kan ställa till det.

Edit: Som ovan skriver, rengör. Personligen tycker jag inte att det är fel att approximera kanterna med tape. Dock är medicin lite av en bedömningssport.
Citera
2019-05-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutnikk
Man, 28-35 år.

Hej, op för ca 4v sedan i underbenet och fick då ett implantat på tibia. Såret förslöts med agraffer varav några verkar ha hamnat lite fel. Vid första besöket hos sköterskan på VC så uppmärksammade man detta men det verkade ändå som att det skulle läka för jag fick ingen info om att detta ev skulle behöva åtgärdas.

Men nu ca 4v senare och då jag skulle få börja duscha utan plastpåse på benet så ser jag att såret inte har läkt i mitten. Ute i kanterna har det bildats fin ärrvävnad och sidorna ser ut att ha läkt ihop liksom men mot mitten är det säkert 7-10cm där huden har läkt på resp. sida men att sidorna liksom inte har läkt ihop med varandra.

Man verkar på VC osäker på hur detta kommer att utveckla sig och jag känner mig naturligtvis orolig för ev komplikationer och att det faktiskt är ett öppet sår. Min fråga gäller om det är så att det ändå kan komma att läka ihop eller om det nu har gått för lång tid och det det kommer bli en ”hudficka” eller liknande där?

Är det verkligen svårt att säga eller låter det som att jag bara träffat oerfarna sköterskor/läkare?

I mitt huvud kommer detta inte läka utan man behöver snitta upp ytorna igen och sy. Men jag är varken ssk eller läkare. Och om någon ska fixa detta så vill jag helst att det är en kirurg - är det en konstig önskan från min sida? Litar fan inte på läkarna på VC...

Borde jag äta antibiotika mtp att såret inte har läkt ihop? Fanns idag inga tecken på infektion men så har jag precis avslutat en antibiotikakur också. Men det var ju tanken att det skulle vara läkt idag vilket det inte är.

Om jag var du skulle jag inte ta till mer antibiotika (endast som sista alternativ) då det är mycket giftigt för kroppen, slår ut goda bakterier mm. Dålig sårläkning kan bero på zinkbrist som är en väldigt vanlig brist, då det är svårt för kroppen att ta upp från födan samt att kroppen har svårt att skapa ett förråd av zink. Jag hade satsat på ett bra zinktillskott istället.

Citat:
Surgery and wound healing. Taking zinc before surgery can be most helpful to prevent complications such as infections, and perhaps even adhesions. Zinc is also required for wound healing, so it may help speed healing and prevent scarring, as well.

https://drlwilson.com/Articles/ZINC.htm

Citat:
Zink används rikligt av kroppen för läkning av alla sår. Zinktillskott är mycket effektivt före och efter operationer och vid benbrott, olyckor och andra skador och sår. Zink påskyndar sårläkning tillsammans med C-vitamin och pantotensyra. I en studie med 20 deltagare undersöktes sambandet mellan zinktillförsel och sårläkning. Man fann att ett zinktillskott ökade läkningsprocessen trefaldigt. Vidare fann man att stora sår läkte 43 procent snabbare med orala tillskott av zink. Det framkom också att zinktillskotten bidrog endast måttligt till läkningen under de första 15 dagarna men därefter kraftigt.

https://kurera.se/zink-zn/
Citera
2019-05-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Som sagt så ska det i det där läget läka nerifrån och ut. Tvätta bort smuts och sårskorpor med tvål och vatten. Spola under rinnande vatten. Lufttorka. Lägg nåt förband över så att det inte kommer in ny smuts. Det är för sent att tejpa ihop sårkanterna men huden kommer att läka ihop när vävnaden läkt underifrån. Du kan gå till vårdcentral med det om du inte klarar det själv. Du behöver ingen läkare i nuläget. Det är heller inte infekterat.

Var på VC häromdagen och ssk tyckte inte om hur det såg ut. Hon tyckte att det borde vara läkt snart 5v efter op. Togs en odling och tejpen åkte av (läker bättre utan?). Hoppas att det vill börja läka snart :/ Ska tillbaka snart igen för ny bedömning.

Jag vill iallafall tacka för alla svar i tråden. Kanske lägger ut en ny bild om ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in