2019-05-17, 17:29
Medlem
Steinarrs avatar
Varför skulle AfS lägga ner? Fler och fler byter från SD till AfS.

SD har kapitulerat för länge sedan. Det är 8-klövern nu.

https://samnytt.se/dansk-folkeparti-och-sannfinlandarna-byter-eu-grupp-men-sd-foljer-inte-med/

https://samnytt.se/markus-wiechel-sd-vi-ska-inte-riva-upp-nagra-uppehallstillstand/
Citera
2019-05-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Har folk tagit lån för att hjälpa AFS? Har helt missat det. Har du någon källa eller pratar du bara skitsnack som ni SD boomers vanligtvis brukar göra?

Folk har inte tagit lån för att finansiera AfS. Det är däremot mängder av folk som donerat så det har blivit rätt gott om stålar ändå. Lägg därtill att AfS gör saker ekonomiskt effektivt så utgifterna är lägre än vad folk antagligen tror.

Snacket om lånefinansiering är som vanligt svartpillrande bullshit från nån random SD-Boomer.
Citera
2019-05-17, 17:35
Medlem
Tubleross avatar
TV4 gör ju bort sig totalt. Man kan inte ha en policy att alla partiet ska få annonsera i EU valet och sedan neka ett parti. Det är inte demokrati. Särskilt inte när man har monopol på all politisk reklam i svensk TV.

Det kostar förövrigt otroligt mycket pengar för ett parti att lansera en valfilm i en brinnande valrörelse. Har man då pengar att punga ut så ska man självklart få annonsera oavsett hur stort partiet är.

Förövrigt var ju deras reklam nog den mest okontroversiella jag någonsin sett. Förmodligen rent strategiskt tänkt utav AFS ledning att producera en så mjuk film. Just för att ha större chanser att få ut den i TV.
Senast redigerad av Tubleros 2019-05-17 kl. 17:40.
Citera
2019-05-17, 17:35
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH
Folk har inte tagit lån för att finansiera AfS. Det är däremot mängder av folk som donerat så det har blivit rätt gott om stålar ändå. Lägg därtill att AfS gör saker ekonomiskt effektivt så utgifterna är lägre än vad folk antagligen tror.

Snacket om lånefinansiering är som vanligt svartpillrande bullshit från nån random SD-Boomer.

Ja, sedan så tjänar ju folk inom AfS väldigt mycket pengar då i stort sett alla är högutbildade.
Citera
2019-05-17, 17:40
Medlem
Ju mer helylles SD tvingas bli för att bredda sin väljarkrets expansivt (för att få riktigt inflytande och lyfta deras kärnfrågor, vilket är en tydlig strategi just nu) så kommer det att förskjutas människor från 7-klövern till SD och en del SD-sympatisörer kommer rösta AfS som konsekvens. Det bådar väl för båda partierna, då SD får ökad makt och AfS möjligtvis kan komma in i riksdagen, ha inflytande och bli en aktiv del av rikspolitiken.
Citera
2019-05-17, 17:48
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag tror att det föll på var att det var barnreklam vilket ä oetiskt för tv4 gruppen att ta in
..då man inte vill bjuda AFS på några enkla extraröster

Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
TV4 gör ju bort sig totalt. Man kan inte ha en policy att alla partiet ska få annonsera i EU valet och sedan neka ett parti. Det är inte demokrati. Särskilt inte när man har monopol på all politisk reklam i svensk TV.
Varför har man monopol?, har man köpt sig det inför det här valet? TV4 ska inte anses ha statlig förkörsrätt i övrigt
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-17 kl. 17:55.
Citera
2019-05-17, 18:09
Medlem
AfS förstod att dom inte skulle kunna få igenom den allra lilla minsta kontroversiella film så därför tvingades dom göra en totalt menlös film.
Men inte ens den fick visas till slut.
Hade AfS spelat på samma villkor som alla andra partier så hade dom gjort en mycket bättre valfilm och inte så intetsägande.
Citera
2019-05-17, 18:14
Medlem
Om man vill ut ur EU på riktigt, ska man då rösta på SD som till och med demoniserar hela partigruppen som Le Pen tillhör och ”som inte vill ut ut EU utan omförhandla” eller ska man rösta på AFS?

Där har TS svar på sin fråga. AFS borde kunna bli stora i EU valet.
Citera
2019-05-17, 18:16
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Syns man i TV finns man på riktigt. Men AFS får väl försöka få mer än 1-2% och så kanske de får vara med i TV. När de väl får 4% kan TV4 inte stänga dem ute längre.
AFS är ju faktiskt just nu ett 0,3% parti. Jag tycker inte de kan kräva att TV-kanaler tar in deras reklamfilmer.
Är du på riktigt? Det var inte partiets storlek som gjorde att de inte fick annonsera. Vad skulle det ens spela för roll? Ska bara redan etablerade partier, de med minst behov, få annonsera enligt dig?

Kan de betala ska de självklart få annonsera. Det här är ju ett faktiskt exempel på valpåverkan som det tjatas om hela tiden.
Citera
2019-05-17, 18:33
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Är du på riktigt? Det var inte partiets storlek som gjorde att de inte fick annonsera. Vad skulle det ens spela för roll? Ska bara redan etablerade partier, de med minst behov, få annonsera enligt dig?

Kan de betala ska de självklart få annonsera. Det här är ju ett faktiskt exempel på valpåverkan som det tjatas om hela tiden.
Det handlar om att inga andra partier i AFS-storlek nyttjar sina rättigheter då det anses för storhetsvansinnigt, varav det blir en implicit regel att man istället avser riksdagspartierna i väntan på att alla uppstickare börjar bete sig om om dom lika mycket värda varandra https://www.youtube.com/watch?v=hMT4BkEgi4A) istället för lika värda riksdagspartierna.

Med andra ord skulle KPMLR, Sjukvårdspartiet eller Gundes Vänner etc vara lika på tårna som AFS skulle önsk-värda dubbla måttstockar uppstå (matched pairs) och AFS skulle släppas igenom också, det här är enkel kvant-psykologi
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-17 kl. 18:43.
Citera
2019-05-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnOppenTanke
Ju mer helylles SD tvingas bli för att bredda sin väljarkrets expansivt (för att få riktigt inflytande och lyfta deras kärnfrågor, vilket är en tydlig strategi just nu) så kommer det att förskjutas människor från 7-klövern till SD och en del SD-sympatisörer kommer rösta AfS som konsekvens. Det bådar väl för båda partierna, då SD får ökad makt och AfS möjligtvis kan komma in i riksdagen, ha inflytande och bli en aktiv del av rikspolitiken.

Jo precis, efterfrågan av ett parti som AFS kommer bara öka de närmaste åren så i det avseendet så ser jag ingen anledning till att de ska lägga ner. Kanske om de är otåliga. Men underlag hos väljarna kommer absolut att finnas. Jag är helt övertygad om att vi kommer ha minst ett "sånt" parti i valet 2022, antagligen flera, och i valet 2026 kommer det antagligen finnas en hel palett av dom. Med "sånt" menar jag ett parti mellan SD och NMR,
Citera
2019-05-17, 18:44
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Jag förtidsröstar och sen går jag och röstar igen på valdagen, då får man tillbaka kuvertet med sin förtidsröst och kan kontrollera att den inte har blivit manipulerad. Jag gjorde samma till riksdagsvalet och min röst då hanterades korrekt. Det vore intressant om flera gjorde samma och om något röstfuskande därigenom kunde påvisas.

Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Smart förslag

Hoppas nu alla som förtidsröstat går och röstar - igen - nu på valdagen om ni kan, för att testa (s)ystemet.

Jag personkryssar också alltid och kollar sedan om personen kommit med i min kommun. Tycker också om unga Louise, men det är ju Gustav jag vill få in.

Men annars, ytterligare ett bra förslag detta nedanstående, beträffande att testa systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Koltjak
Kryssade Louise Ask.

Gillade hennes rakryggade framträdande på ett torgmöte i somras och sen blir det ett utmärkt sätt att testa om alla röster verkligen kommer fram, då hon annars inte lär få så många kryss. Kryssa därför gärna nån långt ner på valsedelen så ser ni om systemet funkar!
Jag är röstmottagare och det kan dröja till kl 11:30 valdagen innan alla förtidsröster har levererats till din vallokal. De som ångerröstar kan göra så även före dess. Det noteras i röstlängden att din förtidsröst inte ska öppnas, utan läggas i en förseglad påse och skickas till Valnämnden som jag skulle tro destruerar den oöppnad. Om man vill få tillbaka sin förtidsröst bör man alltså ångerrösta i vallokalen efter lunchtid.

Men, och nu talar jag till de som vill pröva tillförlitligheten i röstningsförfarandet, jag har varit röstmottagare i fem val och jag har aldrig varit med om att någon har ångrat sin förtidsröst. Så det är möjligt att valförrättarna begår ett misstag när de i röstlängden ska notera att förtidsrösten inte ska öppnas. Så att BÅDE ångerrösten OCH förtidsrösten hamnar i valurnan och båda räknas. Detta om det råder stabskoma bland valförrättarna antingen när ångerrösten lämnas och noteringen ska göras, eller efter 13½ timme i vallokalen när förtidsrösterna ska öppnas och läggas i valurnan. Så den som ångerröstar så fort vallokalen öppnar har en chans att få två röster räknade, om slarv begås i en ovan situation. Jag tror det är ovanligt, men jag har fått lust att testa det själv nu!

Man kan de facto märka sin röst, även om alla personröstar på Gustav kasselstrand, genom hur man ritar krysset när man personröstar. T.ex. som ett X eller som ett + eller helt fylld eller med ett @ eller med en färgad bläckpenna. Man kan även personrösta genom att på en blank valsedel skriva Alternativ för Sverige och skriva namnet på den kandidat man personröstar på, för att sen känna igen hur man skrev det. Stavfel har ingen betydelse, rösten går till den registrerade personröstningsbara person för partiet som det skrivna namnet liknar mest, och rösten räknas alltid som en röst på partiet även om den nämnda personen inte existerar.

Alla valsedlar är ett par veckor efter valet offentliga handlingar och är tillgängliga för alla att titta på hos Länsstyrelsen. Svenskt röstningsförfarande är totalt transparent och verifierbart. Var och en kan ta reda på huruvida dennes röst har räknats eller inte. Därför är det säkrare att rösta med den gemensamma valsedeln för alla partier, den blanka. Då kan alla väljare verifiera att deras röst räknats och därmed kan hela folket verifiera att rösträkningen är korrekt.
Senast redigerad av Fri 2019-05-17 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in