Citat:
Ursprungligen postat av
DonDiasco
Jag förtidsröstar och sen går jag och röstar igen på valdagen, då får man tillbaka kuvertet med sin förtidsröst och kan kontrollera att den inte har blivit manipulerad. Jag gjorde samma till riksdagsvalet och min röst då hanterades korrekt. Det vore intressant om flera gjorde samma och om något röstfuskande därigenom kunde påvisas.
Citat:
Ursprungligen postat av
IPAD-SWE
Smart förslag
Hoppas nu alla som förtidsröstat går och röstar - igen - nu på valdagen om ni kan, för att testa (s)ystemet.
Jag personkryssar också alltid och kollar sedan om personen kommit med i min kommun. Tycker också om unga Louise, men det är ju Gustav jag vill få in.
Men annars, ytterligare ett bra förslag detta nedanstående, beträffande att testa systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av
Koltjak
Kryssade Louise Ask.
Gillade hennes rakryggade framträdande på ett torgmöte i somras och sen blir det ett utmärkt sätt att testa om alla röster verkligen kommer fram, då hon annars inte lär få så många kryss. Kryssa därför gärna nån långt ner på valsedelen så ser ni om systemet funkar!
Jag är röstmottagare och det kan dröja till kl 11:30 valdagen innan alla förtidsröster har levererats till din vallokal. De som ångerröstar kan göra så även före dess. Det noteras i röstlängden att din förtidsröst inte ska öppnas, utan läggas i en förseglad påse och skickas till Valnämnden som jag skulle tro destruerar den oöppnad. Om man vill få tillbaka sin förtidsröst bör man alltså ångerrösta i vallokalen efter lunchtid.
Men, och nu talar jag till de som vill pröva tillförlitligheten i röstningsförfarandet, jag har varit röstmottagare i fem val och jag har aldrig varit med om att någon har ångrat sin förtidsröst. Så det är möjligt att valförrättarna begår ett misstag när de i röstlängden ska notera att förtidsrösten inte ska öppnas. Så att BÅDE ångerrösten OCH förtidsrösten hamnar i valurnan och båda räknas. Detta om det råder stabskoma bland valförrättarna antingen när ångerrösten lämnas och noteringen ska göras, eller efter 13½ timme i vallokalen när förtidsrösterna ska öppnas och läggas i valurnan. Så den som ångerröstar så fort vallokalen öppnar har en chans att få två röster räknade, om slarv begås i en ovan situation. Jag tror det är ovanligt, men jag har fått lust att testa det själv nu!
Man kan de facto märka sin röst, även om alla personröstar på Gustav kasselstrand, genom hur man ritar krysset när man personröstar. T.ex. som ett X eller som ett + eller helt fylld eller med ett @ eller med en färgad bläckpenna. Man kan även personrösta genom att på en blank valsedel skriva Alternativ för Sverige och skriva namnet på den kandidat man personröstar på, för att sen känna igen hur man skrev det. Stavfel har ingen betydelse, rösten går till den registrerade personröstningsbara person för partiet som det skrivna namnet liknar mest, och rösten räknas alltid som en röst på partiet även om den nämnda personen inte existerar.
Alla valsedlar är ett par veckor efter valet offentliga handlingar och är tillgängliga för alla att titta på hos Länsstyrelsen. Svenskt röstningsförfarande är totalt transparent och verifierbart. Var och en kan ta reda på huruvida dennes röst har räknats eller inte. Därför är det säkrare att rösta med den gemensamma valsedeln för alla partier, den blanka. Då kan alla väljare verifiera att deras röst räknats och därmed kan hela folket verifiera att rösträkningen är korrekt.